سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان یزد خبر داد؛

تصویب طرح خوابگاه متاهلین برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان یزد

کریمی زارچی گفت: برای اولین بار طرح خوابگاه متاهلین دانشگاه فرهنگیان مصوب شده و در حال تامین اعتبار برای اجرای عملیات اجرایی آن بعد از تعطیلات نوروزی هستیم.
کد خبر: ۶۵۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸ - 12March 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، حجت«علی اکبر کریمی زارچی» سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان یزد عصر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان از یک طرف یک دانشگاه حاکمیتی و از طرفی دیگر دانشگاهی نسل ساز، آینده ساز و تمدن ساز است به طوری که اگر بخواهیم آینده ۲۰ ساله کشور را ببینیم، باید حال حاضر دانشگاه فرهنگیان را مشاهده کنیم. 

وی گفت: معتقدیم زمانی یک تحول را در آینده کشور خواهیم داشت که مبدا ایجاد این تحول را بتوانیم متحول کنیم لذا طی شش ماهه گذشته دو راهبرد اساسی را یعنی ترمیم گذشته و ترسیم آینده را مورد توجه قرار داده‌ایم.

کریمی زارچی منظور ار ترمیم گذشته را شناسایی نقات ضعف و قوت دانشگاه با برگزاری جلسات کارشناسی و اقدام در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در راستای ترسیم آینده ذکر کرد و افزود: ماحصل این اقدامات چشم‌انداز راهبردی دانشگاه است که امیدواریم تا سال آینده شاهد نهایی شدن افق شش ساله دانشگاه در این رابطه باشیم.

وی با تاکید بر این که تحول مورد نظر دانشگاه فرهنگیان در دو حیطه‌ی سخت افزاری و نرم افزاری مورد اهتمام است، گفت: حوزه‌های سخت افزاری دانشگاه فرهنگیان شامل فضا‌های کالبدی و عمرانی است که بر اساس نیازسنجی در حال تجهیز و بهبود است.

کریمی زارچی از اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان جهت تهیه و نوسازی تجهیزات ورزشی در حوزه‌های مختلف برای دانشجومعلمان خبر داد و گفت: برای اولین بار طرح خوابگاه متاهلین دانشگاه فرهنگیان مصوب شده و در حال تامین اعتبار برای اجرای عملیات اجرایی آن بعد از تعطیلات نوروزی هستیم.

وی اضافه کرد: برای اولین بار مرکز توان افزایی، مهارت آموزای و توانمند سازی دانشگاه فرهنگیان در فرودین ماه آینده راه اندازی خواهد شد که جهت توان افزایی و مهارت آموزی اساتید، معلمان و دانشجو معلمان فعالیت خواهد کرد.

این مسئول عنوان کرد: در راستای ارتقای موقعیت پردیس دختران فاطمه الزهرا (س)، بعد از نوروز تغییر موقعیت و جابجایی این مکان را به تدریج شاهد خواهیم بود. 

وی از رفع تمام نواقص خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار و ایجاد ثبات نسبی در حوزه سلف و تغذیه دانشجومعلمان در همین راستا خبر داد و افزود: مجموعه چند منظوره آموزشی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه نیز بعد از ایام نوروز کلنگ زنی خواهد شد.

کریمی زارچی بیان کرد: در بعد تحول نرم افزاری نیز تجدید نظر در مورد محتوا‌های علمی مورد نظر است که در این باره توجه به سه ضلع مثلت دانشجو معلم، استاد و سرفصل‌ها و منابع درسی و آموزشی را دنبال می‎کنیم و معتقدیم این موضوع ریشه و پایه تحول در دانشگاه فرهنگیان و موثر در آینده کشور است.

وی وجه تمایز عمده دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها را برخلاف اهتمام آن‌ها به انتقال دانش، اهتمام به موضوع دانش انتقال دانش در دانشگاه فرهنگیان اعلام و عنوان کرد: ماهیت دانشگاه فرهنگیان همین است و این تمایز باید به نحو صحیحی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در حوزه دانشجو معلمان یک رسالت اصلی تعریف شده تحقق این موضوع است که دانشگاه فرهنگیان یزد باید تربیت معلم دانا و توانا را مدنظر داشته باشد؛ دانایی به منزله برخوداری از دانش و بینش و منظور از توانایی همان داشتن مهارت است و در این باره تاکید داریم این دو ویژگی دو بال پرواز یک معلم است.

به گفته‌ی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان، در همین راستا سه پله ایمان افزایی، دانش افزایی و مهارت افزایی در دانشجومعلمان را مورد توجه داریم که در سال‌های آینده با تدوین بسته‌های منسجم و مستمر آموزشی و مهارتی با شدت بیشتری اجرایی خواهد شد.

وی اقدام دیگر در این چند ماهه که می‎تواند نقطه شروع تحرکات و تحولات باشد و به عنوان رسالت مهم بر آن تاکید می‎شود را طراحی گفتمان تربیتی خواند و افزود: این گفتمان تربیتی را با حضور اساتید و صاحب نظران در دانشگاه‌های مختلف طراحی و نهایی خواهیم کرد.

کریمی زارچی یکی از کار‌های اساسی دانشگاه در ماه‌های اخیر را ایجاد پژوهشکده تعلیم و تربیت معلم در استان اعلام کرد و گفت: این اقدام می‌تواند بنیه اصلی نظام تعلیم و تربیت استان در راستای تحقق سند یزدنوین باشد.

وی یکی از نواقص این حوزه را مربوط به جذب دانشجو معلمان خواند و تصریح کرد: این روند که طی چند سال آینده فاقد فرایند مناسبی بود، به پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان استان برای اولین بار در قالب طرح گزینش سه مرحله‌ای طراحی شده و در مرحله تصویب قرار دارد که در صورت اجرا شاهد اتفاق فاخری در حوزه گزینش معلمان چهار سال آینده نظام تعلیم و تربیت خواهیم بود.

کریمی زارچی یکی دیگر مشکلات را استفاده نشدن امکانات خوب فضای دانشگاه فرهنگیان یزد جهت دانشجو معلمان بومی استان برشمرد و گفت: در همین راستا طرح تبادل را در مرحله تدوین داریم که براساس آن دانشجو معلمان غیربومی خود را با مراکز مختلف دارای دانشجویان یزدی تبادل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حوزه دانشجو معلمان، فعالیت‌های فرهنگی، دانشجویی و تربیتی و آموزشی نیز جهت تحول در فضای دانشگاه دنبال می‎شود که در همین راستا در حوزه فرهنگی طی چند ماه گذشته دو اصل مهم را مورد توجه داریم.

وی اصل اول را این دانست که عنصر فرهنگ در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از اولویت‌ها نیست بلکه تنها اولویت این دانشگاه است و بر این مهم نیز باور داریم چرا که در این صورت قطعاً حوز‌های علمی و پژوهشی و کارآفرینی ارتقا خواهد یافت.

این مسئول اصل دوم در این رابطه را این شعار عناون کرد که هر کار فرهنگی در محیط دانشگاه بدون حضور دانشجومعلمان و اساتید محکوم به شکست است و این که اگر بخواهیم یک کار اثرگذار را در دانشگاه داشته باشیم، لازم است که این بخش‌ها در طراحی و اجرا و نظارت دخیل داده شوند.

وی اضافه کرد: برای اولین بار امسال ۲۲ جلسه شورای فرهنگی را به صورت هفتگی برگزار کرده‌ایم و در کنار آن تشکل‌ها انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی را در دانشگاه فعال کردیم به طوری که هم اکنون ۴۰ تشکل، انجمن و کانون فعال در دانشگاه داریم و نتیجه آن در پنج ماهه اخیر ارائه بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی بوده که این آمار در سامانه فرهنگی وزارت علوم، یک انقلاب در این حوزه محسوب می‌شود.

کریمی زارچی خاطرنشان کرد: برای اولین بار جهت همه دانشجو معلمان، کارنامه فرهنگی طراحی شده است که در آن شش ساحت براساس ساحت‌های سند تحول بنادین مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: ایجاد فضای پویایی و نشاط در دانشگاه نیز مورد توجه بوده و در این راستا اردو‌های سه‌گانه یعنی اردو‌های راهیان پیشرفت، اردو‌های راهیان نور و اردو‌های راهیان حرم طراحی و برای اولین بار در نیم فصل اول تحصیلی، هر سه این اردو‌ها برگزار شده و البته در کنار آن، اردو‌های دورن و برون شهری را نیز خواهیم داشت.

وی از راه اندازی چهارشنبه‌های همدلی در قالب دیدار با پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت در سال جاری خبر داد و افزود: برای اولین بار در راستای توسعه فعالیت‌های قران و عترت در دانشگاه، کارگروهی ایجاد شده و برای اولین بار طرح سواد قرانی را در حوره‌های دانشجو معلمان و اساتید در دست اجرا داریم.

کریمی زارچی همچنین گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در چند ماه گذشته، افتخارات زیادی از جمله کسب رتبه اول جشنواره سدید، رتبه اول گروه‎های تئاتر و سرود کشور، افتخارآفرینی در جشنوار‌های اقوام، رویش و قران و عترت را شاهد بودیم.

خبرنگار: ندا دهقانی زاده

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار