رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

دانشگاه خاستگاه کرسی‌های آزاداندیشی است

حجت‌الاسلام خلیلی گفت: فرهنگ اسلام آنقدر توانمند است که می‌تواند اندیشه‌های دیگر را به مناظره فرا بخواند؛ بر همین اساس خاستگاه این مناظرات و تبادل آرا و تفکرات باید دانشگاه باشد. کرسی‌های آزاداندیشی را احیا کنید و از افرادی که با مبانی دینی و حاکمیتی آشنا هستند در این حوزه بهره ببرید.
کد خبر: ۶۵۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ - 14March 2024

دانشگاه خاستگاه کرسی‌های آزاداندیشی/ پیوند علم و مسائل اجتماعی حل مشکلات را سرعت می‌بخشدبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، نشست مشترک حجت‌الاسلام‌ والمسلیمن «حمزه خلیلی» رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی و «مسعود میرزایی شهرابی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام خلیلی در این نشست اظهار داشت: فرصت‌های مدیریتی محدود است و باید با برنامه‌ریزی به دنبال ایجاد تغییر در جهت رشد و تعالی باشیم. 

وی در خصوص مسائل مربوط به دانشگاه و جامعه علمی گفت: یک مسئله قابل تامل موضوع دانشگاه اسلامی است که باید ملاحظات شکل‌گیری آن مورد دقت و پژوهش جامعه دانشگاهی قرار گیرد. یک ضلع مهم در این باره، تربیت استاد و دانشجویی است که در فرآیند تفکر دینی رشد کرده تا تولیدات علمی آن‌ها مبتنی بر مبانی اسلامی و دینی باشد. 

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی دو کار ویژه برپایی جلسات مناظره علمی و آزاداندیشی و حضور میدانی در عرصه‌های اجتماعی را برای جامعه دانشگاهی مهم و قابل پیگیری دانست و تصریح کرد: فرهنگ اسلام آنقدر توانمند است که می‌تواند اندیشه‌های دیگر را به مناظره فرا بخواند؛ بر همین اساس خاستگاه این مناظرات و تبادل آرا و تفکرات باید دانشگاه باشد. کرسی‌های آزاداندیشی را احیا کنید و از افرادی که با مبانی دینی و حاکمیتی آشنا هستند در این حوزه بهره ببرید، در کنار تمام مشکلات اجرایی نباید از کار علمی غافل بود، کار فکری و علمی یک پایگاه مهم برای مقابله با شبهات است. 

حجت‌الاسلام خلیلی ادامه داد: در دادگستری برخی پرونده‌های بزرگ با مشورت کارگروه‌های علمی پیش می‌رود چراکه، حالت بهتر این است پرونده‌ها در معرض نقد جامعه دانشگاهی قرار گیرد. البته دادگاه‌های برخط تا حدی این موضوع را محقق کرده‌اند. 

وی با آسیب خواندن قطع ارتباط دانشگاه و مسائل واقعی اجتماعی تاکید کرد: اگر علمی که در دانشگاه تولید می‌شود با مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ملی پیوند بخورد می‌تواند مسائل را با سرعت و کیفیت بالاتری حل کند.

در این جلسه بر نکاتی از قبیل حضور دانشجویان در جلسات دادگاه به جهت کسب آموزش، ارتباط اساتید و دانشجویان جامعه‌شناسی و روان‌شناسی علاوه بر دانشجویان حقوق با دادگستری در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه، افزایش مهارت‌های دانشجویان، کاربردی شدن پژوهش‌ها، فعالیت جامعه دانشگاهی در عرصه پیشگیری از جرم و ایجاد صلح و سازش که می‌تواند از تشکیل پرونده جلوگیری کند، تاکید شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار