19 دی ماه؛

روایت هفتاد روزه‌ی کربلای 5/ ماشین جنگی دشمن منهدم شد

به دنبال این عملیات عظیم که به انهدام ماشین جنگی عراق منجر شد ، قطعنامه 598 که تا حدودی به خواسته های جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده بود صادر گردید.
کد خبر: ۶۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ - 10January 2016

روایت هفتاد روزه‌ی کربلای 5/ ماشین جنگی دشمن منهدم شد

به گزارش خبرگزاری دفاع پرس از یزد، عملیات کربلای پنج ، یکی از برجسته ترین عملیاتهای دوران دفاع مقدس است که به فاصله کمی پس از کربلای 4 در حالی اجرا شد که عملیات کربلای 4 به دلیل لو رفتن اطلاعات، توفیق لازم را به دست نیاورد، ولی رزمندگان ما توانستند به فاصله خیلی کم، یعنی حدود دو هفته، نیروهای خود را به محور شلمچه منتقل کنند و عملیات کربلای 5 را در آن محور به دشمن تحمیل نمایند.

به دنبال این عملیات عظیم که به انهدام ماشین جنگی عراق منجر شد ، قطعنامه 598 که تا حدودی به خواسته های جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده بود صادر گردید. این اولین بار بود که پس از شروع جنگ تحمیلی، شورای امنیت سازمان ملل به وجود جنگ در این منطقه اعتراف کرد.

در این عملیات بزرگ و طولانی که با سنگین ترین و بیشترین پاتک های دشمن توأم بود چندین تن از فرماندهان برجسته سپاه اسلام، از جمله «حاج حسین خرازی» فرمانده لشکر14 امام حسین علیه السلام اصفهان، «یدالله کلهر» قائم مقام لشکر27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله تهران، «حجت الاسلام و المسلمین عبدالله میثمی» مسئول حوزه نمایندگی حضرت امام(ره) در قرارگاه خاتم الانبیاء، «اسماعیل دقایقی» فرمانده سپاه بدر، « شاه مراد» فرمانده تیپ قمر بنی هاشم از چهارمحال و بختیاری و « زنگی آبادی» مسؤول آموزش لشکر41 ثارالله علیه السلام به شهادت رسیدند.

همچنین جمعی از فرماندهان با تجربه تیپ مستقل 18 الغدیر یزد، از جمله؛ سرداران شهید «حاج حسن دشتی» رئیس ستاد ، «سید محمد ابراهیمی» قائم مقام فرماندهی، «خلیل حسن بیگی» جانشین ستاد . «علی دهقان منشادی» مسئول محور عملیاتی، «جهانگیر مرادی» جانشین محور، «علی عسگر شاهی» و «حسین جعفری» جانشین گردان، «محمد رفیعیان» مسئول تدارکات تیپ، «محمد علی شریف» جانشین تدارکات، و «نعمت علی نامجو» مسئول بسیج تیپ در این عملیات توفیق شهادت یافتند. 

از ویژگیهای مهم این عملیات حجم انهدام دشمن بود که در هیچ یک از عملیاتها این مقدار از تجهیزات و نیروهای دشمن منهدم نشده بود. دیگر ویژگی این عملیات عبور از موانع بی نظیری بود که رژیم صدام در شلمچه ایجاد کرده بود که در طول جنگ بی سابقه به نظر می رسید. از ویژگی دیگر این عملیات و از همه مهمتر اخلاص رزمندگان بود. شاید بتوان گفت این عملیات سخت ترین عملیات در طول دوران دفاع مقدس بود

خلاصه گزارش عملیات :

نام عملیات: کربلای5 و عملیات تکمیلی

زمان اجرا: 10/19 /1365

مدت اجرا:70 روز

تلفات دشمن: 42700(کشته، زخمی و اسیر )

رمز عملیات: یا زهرا(سلام الله علیها)

مکان اجرا: منطقه عمومی شرق بصره -سراسر محور جنوبی جنگ

ارگانهای عملکننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اهداف عملیات: انهدام ماشین جنگی دشمن، گشودن راه برای سرنوشت جنگ طولانی و پاسخ به انتظارات مردم و تهدید شهر بصره

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار