مروری بر زندگینامه شهید «شاهمراد نقدی»

«شاهمراد نقدی» سال ۱۳۲۹ در شهرستان خرم آباد متولد شد و سرانجام روز چهارم فروردین ۱۳۶۱ در عین خوش به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۵۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸ - 23March 2024

مروری بر زندگینامه و فعالیت‌های سرگرد شهید «شاهمراد نقدی»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس‌ از لرستان، «شاهمراد نقدی» سال ۱۳۲۹ در شهرستان خرم آباد متولد شد. تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در خرم آباد گذراند. سپس وارد دانشکده افسری شد و با طی دوره مقدماتی پیاده، در لشکر یکم مرکز مشغول انجام وظیفه شده و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سِمت فرمانده دسته و گروهان در آن یگان مشغول به کار بود.

در سال ۱۳۵۸ به تیپ مستقل ۸۴ منتقل و در سِمت فرمانده گروهان سوم گردان ۱۳۹ اولین ماموریت خود برای برقراری امنیت در منطقه پاوه- نوسود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۹ نیز در مرحله دوم ماموریت پاوه در همان سِمت شرکت کرد.

نقدی در دو مرحله ماموریت پاوه، در جهت پاکسازی منطقه از وجود عناصر ضد انقلاب تلاش چشمگیری داشت؛ به طوری که در جریان تصرف تپه وول (کل حلویار) که منجر به کشته شدن «حمه‌رش» یکی از ضد انقلابیون سر سخت شد؛ گروهان ایشان نقش محوریت عملیات را داشت و هنگام عملیات عبور از سیروان برروی پل دو آب مورد اصابت تیر مستقیم دشمن قرار گرفت و از ناحیه دست مجروح شد ایشان به لحاظ اعلام آمادگی برای پذیرش ماموریت‌های رزمی مورد توجه سرهنگ صیاد شیرازی و ناصر کاظمی فرماندار پاوه قرار گرفت و به یک سال ارشدیت نائل شد.

شاهمراد در اوایل دی ماه ۱۳۵۹ به قرارگاه تیپ ۸۴ واقع در جبهه دهلران منتقل شد. وی پس از مدتی خدمت در قرارگاه تیپ، واقع در جبهه دهلران و با ایجاد تغییرات در فرماندهی و تجدید سازمان تیپ؛ در اواخر آبان سال ۱۳۶۰ با دریافت درجه موقت سرگردی به فرماندهی گردان ۱۳۹ منصوب شد.

وی برای اجرای عملیات محمد رسوالله تلاش فراوانی کرد. همچنین برای شرکت دادن گردان ۱۳۹ در عملیات فتح المبین به عنوان یگان خط شکن اصرار زیادی ورزید و گردان تحت امر ایشان در این عملیات با تصرف ارتفاع ۲۰۲ در عمق مواضع دشمن و دستیابی به توپخانه ۱۳۰ م م دشمن متجاوز نقش آفرینی کرد.

نقدی که برای در هم شکسن پاتک‌های دشمن و ادامه پیشروی بی تابی می‌کرد؛ روز چهارم فروردین ۱۳۶۱ به همراه ستوان عسکر نیازی فرمانده گروهان دوم و چند نفر دیگر برای شناسایی محل و بررسی آخرین وضیعت دشمن در جنوب عین خوش به جلو حرکت کرد که در این حین خودرو حامل ایشان مورد هجوم دشمن قرار گرفت و خود و تعدادی از همراهانش به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار