کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‎پرس:

سرمایه‌های مردم باید به سمت تولید جهت‌دهی شود

قدیری ابیانه گفت: فعالیت سازمان خصوصی‌سازی امسال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این سازمان باید بیشتر از سال‌های قبل فعال‌تر شود، سریع و به سلامت عمل کند و مراقب فساد در قیمت‌گذاری‌ها و واگذاری‌ها هم باشد.
کد خبر: ۶۵۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ - 24March 2024

سرمایه‌های مردم باید به سمت تولید جهت داده شود/ باید مراقب فساد در قیمت گذاری‌ها و واگذاری‌ها باشیم«محمدحسن قدیری ابیانه» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: شعار امسال شعار بسیار مناسبی است؛ زیرا هم به بحث جهش تولید و هم به بحث راهکار آن که مشارکت مردم است، می‌پردازد. در حقیقت باید گفت که هیچ موفقیتی حاصل نمی‌شود، مگر با مشارکت مردم و تاریخ هم این موضوع را به نمایش گذاشته است.

قدیری ابیانه افزود: در بحث اقتصادی هم وضعیت به همین صورت است و مردم باید در امور اقتصادی مشارکت کنند که یک بُعدش این است که اقتصاد کشور به جای اینکه در اختیار دولت باشد به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ لذا واگذاری شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی به مردم از اهمیت فراوانی برخوردار است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: عملکرد و فعالیت سازمان خصوصی‌سازی در این سال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید بیشتر از سال‌های قبل فعال‌تر شود، سریع و به سلامت عمل کند و مراقب فساد در قیمت‌گذاری‌ها و واگذاری‌ها هم باشد؛ اما خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی یک بخش کار است و سرمایه‌گذاری مردم در اموری که ربطی به شرکت‌های دولتی ندارد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های مردم باید به سمت تولید جهت داده شود و مردم از این طریق مشارکت کنند؛ حال چه بخش خصوصی وارد شود و چه شرکت‌های تعاونی در این زمینه عمل کنند؛ اما یک مانع بزرگ برای فعالیت‌های تولیدی وجود دارد و آن اینکه در ارزیابی اقتصادی بودن شرکت‌ها باید علائم درستی داده شود.

قدیری ابیانه اضافه کرد: متأسفانه قیمت‌های یارانه‌ای به‌خصوص سوخت و برخی موارد دیگر موجب شده است که تشخیص مزیت اقتصادی فعالیت‌ها دچار مشکل شود؛ به طور مثال قیمت گازوئیل که بشکه‌ای حدود ۱۰۰ دلار برای کشور تمام می‌شود در داخل با قیمت ۲ دلار برای هر بشکه عرضه می‌شود. بر همین اساس هم افرادی که می‌خواهند مزیت اقتصادی را در ایران تشخیص داده و سرمایه‌گذاری کنند، ملاک محاسبه خودشان را همین قیمت‌های یارانه‌ای در نظر می‌گیرند و ممکن است که همراه با سود جلوه کند؛ ولی در واقع با زیان ملی همراه است.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: ما باید سمت این برویم که همه چیز قیمت واقعی خودش را داشته باشد و طبیعتاً محصولات هم با توجه به قیمت‌های واقعی عرضه شوند؛ البته از اقدامات مثبتی که دولت انجام داده است و زمینه کسب و کار را فراهم کرده الکترونیکی و مجازی کردن مجوز‌های کسب و کار بوده که یک انقلاب بزرگ اداری است.

وی ادامه داد: الکترونیکی و مجازی کردن مجوز‌های کسب و کار باید تکمیل شود؛ زیرا هنوز همه به آن نپیوسته‌اند. از طرف دیگر قوانین هم باید به صورتی تنظیم شود که به نفع تولید باشد.

قدیری ابیانه در پایان گفت: با توجه به شعار سال و البته نیاز کشور دغدغه همه مردم باید این باشد که هرکدام با توجه به ظرفیت‌های خود و همچنین سرمایه‌ای که در اختیار دارند، چگونه می‌توانند در جهش تولید به نوبه خود مؤثر باشند. در حقیقت این فکر باید در ذهن همه مردم کشور جای بگیرد که همه باید در این زمینه مشارکت کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار