به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، «کاظم داداشی» قائم مقام رادیو ایران و داور سومین جشنواره پژواک با اشاره به نحوه داوری آثار این جشنواره اظهار داشت: مسلما در کار داوری محتوا و قالب اثر نقش به سزایی دارد و داور سعی میکند در مقام امانتدار به این موارد توجه ویژه ای داشته باشد. اگرچه به عنوان ملاکهای داوری جشنواره پژواک، با هدف دقت و هماهنگی بیشتر، مؤلفههایی در اختیار داوران قرار گرفت اما لازم بود ذیل هر مؤلفه، شاخصه های جزییتری تعیین شود تا قضاوت درباره برنامهها با حداکثر دقت و نکتهسنجی همراه باشد. به گمانم این وظیفۀ خطیر به عهده من و سایر داوران جشنواره گذاشته شد تا نتیجۀ نهایی، تابلویی باشد چشمنواز از ترکیب شناخت، تخصص، انصاف و حسن سلیقه.
وی در باره کیفیت آثار رسیده تاکید کرد: با توجه به برگزاری دو دوره جشنوارع پژواک و تجربهای که برنامهسازان رادیو در این مسیر به دست آوردهاند و البته آموزشهایی که طی سه دوره به برنامهسازان ارائه شده است، میتوانم بگویم در برنامههایی که شنیدم از حیث کیفیت، یک رشد نسبی اتفاق افتاده است. آثاری بودند که استانداردهای لازم برای عبور از مرحلۀ اول را داشتند و در عین حال آثار معدودی که اساساً در قالب مستند نمیگنجیدند. در بین این دو طیف هم آثار بیشتری به چشم می خورد که حکایت از فهم خوب برنامهسازان از قالب مستند داشت، اما در بوتۀ رقابت و کسب امتیاز، به حد نصاب لازم برای قرار گرفتن در فهرست نهایی نرسیدند. با این وصف میتوان به آینده برنامهسازی رادیویی در قالب مستند امیدوار بود.
داور سومین جشنواره پژواک با اشاره به استعدادهای جوان تصریح کرد: وقتی به فعالترین برنامهسازان رادیوی امروز نگاه میکنیم، جوانان خوشفکر، خلاق و مستعدی را میبینیم که در هر حوزهای از تولید محتوا ورود میکنند. البته با همراهی و هدایت مدیران خود موفق و تأثیرگذارند. عرصۀ تولید مستند رادیویی نیز یقیناً از این موهبت بیبهره نیست. با آنکه در زمان شنیدن آثار، نام صاحبان آثار برای داوران مشخص نبود اما بر اساس پیشفرضی که به آن اشاره کردم، میتوان چنین حدس زد که استعدادها هم در حال بروز و ظهورند و هم در حال رشد و توسعه. معتقدم سهم برنامهسازان جوان در این عرصه به مراتب بیشتر است.
انتهای پیام/ 121