دبیر ارشد پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد؛

«کودکان غزه»، محور و موضوع آثار هنرمندان تجسمی در دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ است

عبدالحسینی با بیان اینکه آثار پنج هنرمند سرآمد تجسمی با شعار «بنی آدم اعضای یکدیگرند» نمایش داده می‌شود، گفت: کودکان غزه محور و موضوع آثار هنرمندان تجسمی در دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ است.
کد خبر: ۶۶۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸ - 08April 2024

کودکان غزه محور و موضوع آثار هنرمندان تجسمی در دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری غرفه (پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران) در شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ با حضور «محمد خراسانی‌زاده» مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «امیر عبدالحسینی» دبیر ارشد این پاویون، «شعیب حسینی‌مقدم» دبیر هنری رویداد، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی از هنرمندان تجسمی در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدا محمد خراسانی‌زاده، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب را تبریک گفت و با بیان اینکه دوسالانه هنر ونیز مهم‌ترین رویداد تجسمی دنیا است، اظهار داشت: این رویداد ۱۲۹ سال است که پابرجاست و ۵۹ بار برگزار شده و به‌عنوان پدیده‌ای که سرآمد دیگر رویداد‌های مشابه شد، جایی برای جریان‌سازی و معرفی اتفاقات هنر‌های تجسمی و رسانه‌ای دنیاست. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دهمین‌ بار در رویداد ونیز حضور پیدا خواهد کرد، افزود: علی‌رغم تمام چالش‌ها و دشواری‌هایی که به‌خاطر تأمین بودجه و تفاوت ارز پایه‌ ما با فضای بین‌الملل وجود داشت، این اتفاق محقق شد. حضور هنرمندان ایرانی در این رویداد قبل از انقلاب تنها دو بار رقم خورده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هشت بار تجربه حضور در این رویداد را داشته‌ایم.

مدیرکل هنر‌های تجسمی خاطرنشان کرد: آخرین تجربه حضور کشورمان در این رویداد دوره ۵۸ بوده و امسال ما در دوره شصتم که از اول اردیبهشت در ونیز افتتاح خواهد شد، حضور خواهیم داشت. 

خراسانی‌زاده با تاکید براینکه نمی‌شود رویدادی در این سطح در دنیا برگزار شود و ما غایب باشیم، گفت: در هر شرایطی حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران خصوصا با هدف معرفی ظرفیت‌های هنری حتمأ مفیدفایده است همانطور که حضور در المپیک در هیچ شرایط دشوار مختلف تعطیل نمی‌شود. 

در ادامه، امیر عبدالحسینی دبیر ارشد هنری غرفه ایران در دوسالانه ونیز گفت: در پاییز سال ۱۴۰۲ بعد از شهادت کودکان فلسطینی در مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری تصمیم گرفته شد یک رویداد را دراین خصوص برنامه‌ریزی و برگزار کنیم و قرار شد آثاری از سرآمدان هنری را شکل دهیم.

وی افزود: تصمیم نهایی ما در حوزه هنری این شد تا کار‌های جدیدی با موضوع کودکان فلسطینی شکل بگیرد و بوم‌های یکسانی ارسال و در زمستان کار‌ها آماده و گردآوری شد. با اتخاذ تصمیم به حضور در دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ مقرر شد، آثاری برای غرفه ایران در ونیز انتخاب شود؛ لذا آثار سرآمدان هنر‌های تجسمی کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، مصطفی گودرزی، غلامعلی طاهری، حمید قدیریان در این رویداد باعث شد یک طرح ویژه موردنظر قرار بگیرد.

دبیر ارشد هنری غرفه ایران در دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ با بیان اینکه این آثار با شعر محمود درویش مزین شده و با رویکرد دغدغه‌مندی و نگاه اجتماعی و جریان‌محور بودن مضمون آثار مد نظر قرار گرفته شده است، گفت: هنرمندانی که آثارشان در دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ نمایش داده می‌شود، هنرمندانی صاحب بیان شخصی و فردی هستند و همه آثار به‌لحاظ اندازه و فرم یک اندازه و با موضوع کودکان غزه است.

در ادامه، مرتضی اسدی گفت: به‌عنوان یک نقاش سعی کردم در آثارم جنایاتی که طی این شش ماه هرچند جرآت نمی‌کردم به تصاویر کودک‌کشی نگاه کنم، بپردازم. نسل‌کُشی نسبت به کودکانی که هنوز رنگ زندگی را ندیده‌اند را نتوانستم با تحلیل‌های سیاسی که داریم فهم کنیم؛ لذا در این آثار سعی شد بگویم چه وظیفه‌ای نسبت به این کودکان دارم و مجبور شدیم قلم‌مان را نسبت به نسل‌کشی و کشتار به‌کار بگیریم و این البته خوشحالی ندارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار