نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری:

تعلقات نفسانی انسان را از رسیدن به سعادت باز می‌دارد

آیت الله «کیوانی» گفت: تا زمانی که انسان تعلقات نفسانی خود را دارد، هیچ فتحی برای او حاصل نمی‌شود.
کد خبر: ۶۶۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴ - 09April 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، آیت‌الله «عبدالله کیوانی» نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری امروز در آیین وداع و اختتامیه برنامه‌های قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان که در سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، به تبیین تفسیر عرفانی امام خمینی (ره) از آیه دوم سوره فتح «لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ» پرداخت.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم «ای پیامبر قرآن را نازل کردیم تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد» افزود: حضرت امام خمینی (ره) در کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) ذیل حدیث ۲۱ تاویل‌های گوناگون این آیه را مطرح کرده‌اند.

آیت‌الله کیوانی در تشریح این مطلب که قائل به عصمت انبیاء و ائمه هستیم، ادامه داد: گناهان سه مرحله دارند که گناه شرعی فقط در مرحله اول گناه محسوب می‌شود و منظور از گناه در وادی بالاتر چیز دیگری است.

وی عنوان کرد: انسان باید از سه مرحله بگذرد تا به توحید و قرب الهی دست یابد و موحد شود.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان‌های مومن وقتی به قرب الهی می‌رسند که از مرحله دیدن خود و عمل صالح عبور کرده و تنها خدا را ببینند.

آیت‌الله کیوانی تصریح کرد: در سیر به توحید سه فتح برای انسان حاصل می‌شود که فتح قریب، فتح مبین و فتح مطلق می‌باشند.

وی یادآور شد: تا زمانی که انسان تعلقات نفسانی خود را دارد، هیچ فتحی برای او حاصل نمی‌شود؛ کسی که با ملکوت سفلی ارتباط برقرار کند، در جهل قرار دارد و موقعی که گناهی را ترک می‌کند و تعلقات نفسانی را کنار می‌گذارد، اینجا یک فتح و گشایشی برایش اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در فتح قریب که فتح نزدیک گفته می‌شود، انسان می‌گوید عمل صالح من برای خدا یعنی هم عمل صالحش را می‌بیند و هم خدا را؛ ولو خالصانه باشد، که در این مقام فتح هم خدا گناه را نمی‌بخشد.

آیت‌الله کیوانی افزود: مقام ولایت جایی است که تجلی اسماء و صفات الهی اتفاق می‌افتد و انسان به فتح مبین رسیده، یعنی تنها خدا را می‌بیند و یک مرتبه بالاتر از آن فتح مطلق است که گشایش به تمام معنا است.

وی ادامه داد: در فتح مطلق انسان مومن حتی از خودش هم عبور کرده و فقط خدا را می‌بیند و آنکه خداوند در سوره فتح می‌فرماید گناهان گذشته و آینده شما را می‌بخشم، منظور این مرحله از فتح است.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: خود را دیدن گناهی است که هیچ گناهی به آن قابل مقایسه نیست، و به آن ذنب وجودی می‌گویند.

آیت‌الله کیوانی کتاب عبد صالح با موضوع برش‌هایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی (ره) در بیانات مقام معظم رهبری را معرفی کرد و گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی است که تا مرز عصمت اکتسابی پیش رفتند.

وی در پایان با اشاره به سیره زندگی شهدایی همچون شهیدان حاج احمد کاظمی، حاج علی (محمدرضا) زاهدی، حسینعلی ترکی، ایرج آقابزرگی، غلامرضا کاووسی، رضا رحمانی و... خاطرنشان کرد: طی دهه ۶۰ و جبهه که با این عزیزان ارتباط داشتم، چیزی جز عصمت از گناه را در آن‌ها ندیدم و بنده قائل به بزرگی و منش والا در پاسداران هستم و امیدوارم خداوند توفیق دهد در سیر مراحل قرب الهی، ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار