تغییر لحن آمریکایی‌ها درباره‌ی انتقام ایران از رژیم صهیونیستی

متیو میلر و جان کربی درباره‌ی اقدام تلافی‌جویانه‌ی ایران علیه رژیم صهیونیستی هشدار دادند و بار دیگر به جانبداری از این رژیم پرداختند.
کد خبر: ۶۶۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷ - 09April 2024

تغییر لحن سخنگویان آمریکایی درباره‌ی انتقام ایران از رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مقامات واشنگتن پس از حمله‌ی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اگرچه از محکومیت این اقدام وحشیانه سرباز زدند؛ اما تلاش  کردند جانب احتیاط را در اظهارنظرهای‌شان رعایت کنند. با این حال مواضع جدید سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه‌ی آمریکا حاکی از تغییر لحن دولت این کشور است.

در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره‌ی پاسخ احتمالی ایران به حمله‌ی اخیر اسرائیل گفت: «ما به صراحت به ایران اعلام کرده‌ایم که نباید اقدام تنش‌زا چه در داخل اسرائیل و یا هر منطقه دیگر انجام دهند.»

در شرایطی که اسرائیل از اجرای قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد سرپیچی می‌کند، متیو میلر در واکنش به پافشاری‌ها و پیگیری‌های ایران برای توقف جنگ در غزه، خاطرنشان کرد: «اگر ایران می‌خواهد در غزه آتش بس برقرار شود، می‌تواند به این هدف دست یابد. ایران باید حماس را تحت فشار قرار دهد تا توافقی را که روی میز است، بپذیرد.»

از سوی دیگر جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره حمله احتمالی ایران به اسرائیل برای تلافی حمله تل‌آویو به کنسولگری تهران در دمشق و شهادت ۲ مستشار نظامی ایران و ۵ افسر همراه آنان گفت: «ایران تهدیدهای بسیار علنی علیه اسرائیل کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به وی گفت که دولت اسرائیل می‌تواند بر پشتیبانی آمریکا برای هرگونه نیاز دفاع از خود در برابر تهدیدات مستقیم ایران علیه اسرائیل حساب کند.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، همچنین از پایان مذاکرات رئیس سازمان سیا در قاهره خبر داد و خاطرنشان کرد طرح جدیدی برای آتش‌بس به جنبش حماس ارائه شده است. جان کربی خاطرنشان کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌هایی را به امیر قطر و رئیس جمهور مصر ارسال کرد و آن‌ها خواسته حماس را برای اجرای توافق تحت فشار قرار دهند.

جان کربی همچنین اظهارکرد: «نه فقط نیروهای ما، بلکه نیروهای دیپلماتیک ما نیز در عراق و سوریه دائما در معرض تهدید هستند و ما این موضوع را جدی می‌گیریم. بنابراین ما اقدامات حفاظتی مناسبی را انجام می‌دهیم و برپایه تغییرات، نوع پاسخ متناسب را آماده داریم و این موضع تغییر نکرده و نخواهد کرد. ما تهدید علیه مردم‌مان را جدی می‌گیریم و می‌دانیم که آن گروه‌هایی که چنین حملاتی را انجام می‌دهند، توسط سپاه پشتیبانی، تجهیز و تأمین مالی می‌شوند.»

اظهارات جانب‌دارانه‌ی سخنگویان آمریکا از اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که دولت این کشور ظرف هفته‌های اخیر از مواضع حمایتی پررنگ خویش تاحدود زیادی عقب‌نشینی کرده بود. در عین حال این مواضع در تناقض با ادعای قبلی واشنگتن مبنی بر بی‌اطلاعی و عدم پشتیبانی از اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه‌ی رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق است.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها