برگزاری نشست تخصصی «پیگیری اعدام شهید نمر از منظر حقوق بین‌الملل»

نشست تخصصی «پیگیری اعدام شهید آیت‌الله باقر النمر از منظر حقوق بین‌الملل» در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ - 12January 2016

برگزاری نشست تخصصی «پیگیری اعدام شهید نمر از منظر حقوق بین‌الملل»

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، نشست تخصصی «پیگیری اعدام شهید آیتالله باقر النمر از منظر حقوق بینالملل» به همت گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با سخنرانی دکتر عسگری و دکتر مظاهری در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر عسگری پس از بیان توضیحاتی در مورد زندگی و تفکر آیتالله نمر گفت: این شیخ بزرگوار در تمام دوران مبارزه خود با لحنی بسیار لطیف و دلسوزانه، اما با صراحت، انتقادات خود را از دولت سعودی بیان میکرد.

وی افزود: دولت سعودی با انتساب 28 اتهام واهی و ساختگی به آیتالله نمر، او را به محاکمه و مجازاتی ناعادلانه محکوم کرد؛ که با این عمل وقیحانه اصل آزادی عقیده و بیان که هم در قرآن کریم و هم در اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است، را زیر پا گذاشت.

دکتر ظاهری نیز در این نشست بیان داشت: طرح دعوا علیه دولت سعودی دو راهکار کلی دارد. اول راهکار دیپلماتیک؛ یعنی میانجیگری کشورهای پیشنهاد دهنده مانند روسیه. راهکار دوم طرح دعوای قضایی که به دو شیوه داخلی و بینالمللی انجام میپذیرد.

وی ادامه داد: در طرح دعوای داخلی میتوان دادگاه ایران یا عربستان را بهکارگیری کرد؛ مانند دعاوی که قبلا در مورد «شارون» و «قذافی» در مراجع ذیصلاح داخلی مطرح شد. شیوه دوم طرح دعوا از طریق کنوانسیونهای حقوق بشری ملل متحد مانند کنوانسیون رفع تبعیض نژادی(CERD)، کنوانسیون منع شکنجه(CAT) و کنوانسیون جلوگیری از مجازات و جرم(ژنو ساید) است.

در پایان این نشست شرکتکنندگان در جلسه سوالات خود پیرامون موضوع نشست را مطرح کرده و اساتید به پاسخگویی پرداختند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار