رویوران در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

سه برابر شدن مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی بعد از عملیات تنبیهی ایران

تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا گفت: آن چیزی که ما در چند روز گذشته و پس از پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی می‌بینیم، این است که تعداد مسافران فرودگاه «بن گوریون» سه برابر شده است.
کد خبر: ۶۶۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰ - 17April 2024

مهاجرت از سرزمین فلسطین اشغالی بعد از عملیات تنبیهی ایران سه برابر شده است«حسین رویوران» تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با عنوان «وعده صادق» اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از زمانی که به‌عنوان یک پایگاه مستقر در منطقه از طرف غرب تاسیس شده از برتری تسلیحاتی نسبی برخوردار بوده است؛ حتی در حوزه سلاح‌های نامتعارف هم رژیم صهیونیستی دارای زرادخانه هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی است.

رویوران افزود: تصور غرب بر این بوده که رژیم صهیونیستی با این برتری توان استمرار دارد؛ البته در چند دهه اول هم چنین اتفاقی روی داده است و این رژیم در جنگ‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ پیروز شده و قضیه را به نفع خودش یکسره کرده است.

تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا ادامه داد: اما آن چیزی که بحران فعلی را داخل رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است؛ اولا ابتکاری است که جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت ایجاد کردند. آن‌ها یک گونه از جنگ که کاملا با جنگ کلاسیک متفاوت است را ابداع کردند. این جنگ نامتقارن و ترکیبی به گونه‌ای است که این رژیم نمی‌تواند از توان برتری خود استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ ۳۳ روزه که در سال ۲۰۰۶ روی داد، رژیم صهیونیستی یک سوالی را بعد از جنگ مطرح کرد و یک گروهی را تشکیل داد تا به این سوال پاسخ دهند که «ما برتری نظامی کامل داریم، اما چرا شکست خوردیم؟». این گروه با بیش از ۴۵۰۰ نفر از افراد موثر و تعیین‌کننده در جنگ مصاحبه کردند.

رویوران اضافه کرد: این گروه سپس گزارشی را در ۶۰۹ صفحه از جمع‌بندی این مصاحبه‌ها منتشر کردند. جمع‌بندی این مصاحبه‌ها این بود که «اسرائیل» همچنان از برتری برخوردار است، ولی طرف مقابل در حال استفاده از گونه جدیدی از جنگ است که اینجا از آن به نام «جنگ نامتقارن» نام برده می‌شود و در این جنگ «اسرائیل» علی‌رغم برتری، توان پیروزی را ندارد.

تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا عنوان کرد: این گروه به توانایی ارتش «اسرائیل» هم اشاره می‌کند و می‌گوید که ما پیشرفته‌ترین هواپیما‌ها را هم داریم، اما هدفی نیست که آن‌ها را بزنیم. زیرا دشمن تمام امکانات خودش را به زیر زمین انتقال داده است. آن‌ها به ما ضربه می‌زنند و سپس پنهان می‌شوند، ولی ما با هواپیما‌ها و موشک‌هایی که داریم آنگونه که می‌خواهیم نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: این تحول از نقطه و زمانی شروع شد که جنگ نامتقارن مطرح شد و اینکه یک مکتب جدید برای محور مقاومت تعریف شد و دشمن ناتوان شد و شاهد هستیم که معادلات به زیان این رژیم تغییر می‌کند. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این جامعه‌ای که رژیم صهیونیستی را تشکیل داده بر اساس این ایجاد شده که این نظام می‌تواند امنیت آن‌ها را تامین کند.

رویوران تصریح کرد: اما اگر ارتش «اسرائیل» چند باخت پی در پی داشته باشد، ناامیدی از ارتش در حفظ امنیت آن‌ها به وجود می‌آید و از آنجایی که اکثر آن‌ها دو تابعیتی هستند و به فلسطین مهاجرت کردند از این سرزمین می‌روند.

تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا توضیح داد: آن چیزی که ما در چند روز گذشته و پس از پاسخ ایران می‌بینیم این است که تعداد مسافران از فرودگاه «بن گوریون» یک چیزی در حدود سه برابر شده است. این موضوع شاخص بسیار مهمی است که نشان می‌دهد وضعیت رژیم صهیونیستی چگونه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برای تشکیل «اسرائیل» یک اراده‌ای بود که این رژیم تشکیل شود، ولی همچنان شاهد شک و تردید هستند از اینکه این پدیده استمرار پیدا می‌کند یا خیر. در حقیقت باید بگویم که ما یک فرآیندی با عنوان Nation State داریم و این احساس هویتی در جوامع مختلف وجود دارد، ولی در «اسرائیل» چنین چیزی روی نداده است.

رویوران ادامه داد: این تظاهرات‌ها و اعتراضاتی که در «اسرائیل» است و یک قشر اعتراض می‌کند که چرا «حریدی‌ها» (یهودیان فوق‌ارتدکس) خدمت نمی‌کنند و از آن طرف هم «حریدی‌ها» تظاهرات می‌کنند و می‌گوید یا از خدمت معاف می‌شوند و یا از این سرزمین می‌روند. این موارد نشان‌دهنده این موضوع است که جامعه «اسرائیل» جامعه‌ای موزائیکی است.

تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا خاطرنشان کرد: حزب‌هایی همچون «عظمت یهودی» و حزب یهود «حاتورات» به دنبال ایجاد یک دولت دینی هستند. این در حالی است که «اشکنازی‌ها» به دنبال ایجاد یک دولت ملی هستند. این‌ها با احزاب دینی بسیار متفاوت هستند و بسیاری از آموزه‌های دینی احزاب دینی را اصلا قبول ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به تمامی موارد گفته شده در مبنای نظامی که ایجاد شده اختلافات فراوانی وجود دارد و به صورت کلی و ساختاری با یکدیگر مشکل دارند؛ لذا آنچه که در حال روی دادن است این است که «اسرائیل» همچون نخ تسبیح در منطقه باشد و منطقه را در اختیار آمریکا قرار بدهد. اما با شکست «اسرائیل» پروژه غرب در منطقه شکست خورده و تحولات در جهت خروج منطقه از سلطه غرب در حال آغاز شدن است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها