نورانی‌پور، برنده جایزه ویژه هیات داوران مسابقه بین‌الملل سینماحقیقت:

تجربه حضور در بحرانی‌ترین نقاط دنیا از طریق فیلم مستند امکان‌پذیر است

کارگردان مستند «A157» گفت: سینمای مستند می‌تواند این امکان را ایجاد کند که مخاطب همراه با مستندساز به نقاط ناشناخته برود و با مردمی دیدار کند که هرگز در دنیای واقعی آنها را نمی‌بیند.
کد خبر: ۶۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ - 13January 2016

تجربه حضور در بحرانی‌ترین نقاط دنیا از طریق فیلم مستند امکان‌پذیر است

به گزارش فرهنگ و هنر دفاع پرس بهروز نورانیپور که با نمایش مستند «A157» در نهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت توانست تحسین منتقدان و مخاطبان سینما را برانگیزد و برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه بینالملل و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی بخش مستند بلند جایزه بینالمللی شهید آوینی شود.

نورانیپور در نشست نقد و بررسی این مستند با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایش فیلمش در نهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: «من فیلم را برای تاثیرگذاری روی مخاطب ساختم و میدانم که سلیقه هیات داوران ممکن است متفاوت از سلیقه فیلمسازان و مخاطبان باشد. البته شخصاً فکر نمیکردم تماشاگران سینماحقیقت ایستاده فیلمم را دنبال کنند؛ این استقبال برایم انگیزه مضاعفی ایجاد کرد که به کارم ایمان داشته باشم.»

نورانیپور موضوع مستند «A157» را فاجعهای انسانی دانست و خاطرنشان کرد: «من به عنوان فیلمساز موظف بودم به این فاجعه واکنش نشان دهم؛ به همین خاطر در ناامنترین شرایط و با سختی فراوان این مستند را ساختم. خوشحالم که مخاطب توانست احساس فیلم را بفهمد و متوجه شود دردهایی که در چند کیلومتر آن طرفتر از او وجود دارد، از چه جنسی است.»

وی افزود: «مستند «A157» تماشاگر را به نقطهای بحرانی میبرد که شاید هیچ وقت حضور در این جغرافیا را تجربه نکند. سینمای مستند میتواند این امکان را ایجاد کند که مخاطب همراه با مستندساز به نقاط ناشناخته برود و با مردمی دیدار کند که هرگز در دنیای واقعی آنها را نمیبیند.»

نورانیپور ادامه داد: «با توجه به اعتباری که سینماحقیقت به دست آورده، سینما فلسطین و سپیده مکان مناسبی برای برگزاری جشنواره نیست. در این دوره از جشنواره حجم مراجعهکنندگان و علاقهمندان به سینمای مستند به اندازهای بود که گاهی پلههای منتهی به طبقه سوم و سالنهای دو و سه سینما فلسطین بسته میشد. به نظرم در دورههای بعدی باید مکان دیگری را برای کاخ جشنواره در نظر بگیرند.»

کارگردان «A157» در پایان خاطرنشان کرد: «مهمترین مساله در برگزاری این جشنواره، انتخاب هیات داوری است. داورانی که از جنس سینمای مستند باشند، به این سینما کمک میکنند. کسانی که داوران را برمیگزینند دینی به فیلمسازانی پیدا میکنند که با سختی فیلم ساختهاند. هیات داوری جای آزمون و خطا نیست و به همین خاطر باید از بدنه سینمای مستند باشند و فهم درستی نسبت به این سینما داشته باشند.»

گفتنی است که مستند «A157» روایتی تکاندهنده از اتفاقات زندگی سه دختر کرد سوری است که در کمپ آوارگان توسط یک داعشی مورد تجاوز قرار گرفتهاند.عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: بهروز نورانیپور: پژوهشگر، نویسنده، کارگردان، صداگذار، تدوینگر و تهیهکننده/ مهدی آزادی: تصویربردار/ بهنام شیخاحمدی: صدابردار/ کامران جاهدی: تدوینگر/ حسن ناهید: آهنگساز/ روکن شاهین: گوینده/ امیر کیانزاده: مدیر تولید/ مهدی امیرخانیان: عکاس/ محمدرضا فرهنگ: دستیار کارگردان.

مستند «A157» از ساعت ۱۷عصر امروز (23دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵به نمایش عمومی درمیآید.

نظر شما
پربیننده ها