امام جمعه شیراز:

ابزار نبرد اقتصادی و فرهنگی برای رویارویی با دشمن فراهم شود

آیت‌الله «دژکام» افزود: همانطور که در جنگ نظامی به این جایگاه رسیده‌ایم که فرماندهان ما در وعده خود به وعده صادق می‌رسند، در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به این جایگاه برسیم به این معنی که آنقدر آمادگی داشته باشیم و ابزار نبرد اقتصادی و فرهنگی را فراهم کنیم که دشمن وقتی به ما حمله کرد، بتوانیم به آن پاسخ دهیم.
کد خبر: ۶۶۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳ - 03May 2024
ابزار نبرد اقتصادی و فرهنگی برای رویارویی با دشمن فراهم شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه در خطبه اول نماز جمعه شیراز با بیان اینکه در ابعاد مختلف جنگ ترکیبی، جنگ نظامی سر و سامانی پیدا کرده است، اظهار داشت: تقریباً بیش از ۴۰ سال این جنگ به ما تحمیل شده است و رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار فرماندهان نظامی کشور فرمودند که هر روز مستمر و مرتب باید در عرصه نظامی نوآوری داشته باشید، در غیر این صورت دشمن ما را شکست می‌دهد.
 
وی افزود: همانطور که در جنگ نظامی به این جایگاه رسیده‌ایم که فرماندهان ما در وعده خود به وعده صادق می‌رسند، در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به این جایگاه برسیم به این معنی که آنقدر آمادگی داشته باشیم و ابزار نبرد اقتصادی و فرهنگی را فراهم کنیم که دشمن وقتی به ما حمله کرد، بتوانیم به آن پاسخ دهیم.
 
امام جمعه شیراز در ادامه به مسئله سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری بر این سبک تاکید دارند و در مقابل آن، سبک زندگی غیر اسلامی را داریم که در تعبیر قرآن کریم به آن «جاهلیت» گفته می‌شود. اسلام سبک زندگی عاقلانه‌ای دارد و چیزی غیر از آن را می‌توان غیرعلمی نیز قلمداد کرد، پس سبک زندگی عاقلانه را باید به یکدیگر یادآور شویم.
 
آیت‌الله دژکام گفت: شنیده می‌شود که در مجلس ختم و فاتحه، موسیقی می‌نوازند، اما آیا هرکاری غربی‌ها کردند را ما هم باید انجام دهیم؟ چه می‌شود که این رفتار‌ها در سبک زندگی ما جاری می‌شود؟ باید سبک زندگی اسلامی را مرور کنیم. شراب خواری و قمار بازی ضرر دارد و عاقل به دنبال ضرر نمی‌رود؛ بنابراین زندگی اسلامی عاقلانه است، برعکس سبک زندگی غربی که عقل را کنار گذاشته است. یکی از دانشمندان گفته است که اگر نصف شراب فروشی‌ها تعطیل شود، به نصف بیمارستان‌ها نیاز نداریم!
 
وی در ادامه به نقش مدیران کشور در برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: مدیران کشور در رده‌های مختلف باید برنامه‌ریزی داشته باشند. قانون مجازات اسلامی مصوبه سال ۱۳۹۲ در این خصوص تعیین تکلیف کرده است و مسئولان باید قانون را اجرا کنند و در شهر باید به قانون عمل شود. درخواست داریم که مسئولان به قانون عمل کنند و با آنچه در فضای مجازی می‌بینیم خارج از حد قانون است، برخورد شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه رسم اداره کشور اجرای عدالت در حدود الهی است، گفت: حاکمیت مقتدر بیش از این اعمال نمی‌کند و امیدوارم همه ما در چارچوب قانون شرعی و دینی اقدام کنیم و آنچه نتیجه می‌گیریم رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد. ما انقلاب کردیم و شهدا برای رضایت خداوند شهید شدند، فراموش نکنیم که کار برای رضایت خداوند آغاز شده و باید در راه رضای خداوند ادامه داشته باشد.
 
امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه نیز به فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: امشب برای همه جهان اسلام و شیعیان اهل بیت (ع) عزای بزرگ است. شهادت رئیس مذهب جعفری، امام جعفر صادق (ع) است که فرمودند؛ یکی از عذاب‌های الهی که ممکن است کسی به آن مبتلا شود، عذاب استدراج است. استدراج این است که یک نفر عیب همه را می‌گوید، اما از عیب خود غافل است. در روایت آمده که انسان اگر بخواهد خطا‌های خود را جبران کند، دیگر وقت توجه به دیگران را ندارد.
 
آیت‌الله دژکام افزود: به همان نسبت که خوب است انسان مخالف معصیت باشد، خوب نیست که به دلیل مخالفت با معصیت، آبروریزی کند؛ بنابراین در شریعت ما مخالفت با معصیت نیز شرایط و روش خاصی دارد.
 
وی در ادامه به سخن دیگری از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: از ایشان سوال کردند که مبغوض‌ترین بندگان نزد خداوند چه کسی است؟ حضرت فرمود؛ بند‌های که به آن نعمت خداوند که به او عطا کرده، شکرگذار نیست. در دنیای امروز هم با ابرقدرت‌هایی مواجه هستیم که شکرگذار نیستند و به شکل سیری ناپذیری می‌خواهند همه جهان را بخورند. باید حواسمان باشد که خودمان را در چنین دامی نیاندازیم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رسمی به اسم مطالبه‌گری در برخی از افراد ایجاد شده است که بدون حتی ذره‌ای تشکر از اقدامات صورت گرفته، تنها به مطالبه می‌پردازند. مطالبه‌گری خوب و لازم است، اما باید ضمن تشکر از زحمات گذشته، مابقی مطالبات مطرح شود.
 
وی در ادامه به ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز اشاره و اظهار کرد: نامگذاری این تاریخ به نام شیراز، نخستین بار در کشور رخ داد و بعد از شیراز شهر‌های دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوری‌های شورای شهر شیراز بوده است. شیخ اجل سعدی در یکی از غزل‌های خود می‌گوید «سعدیا حُب وطن گرچه حدیثی‌است صحیح، نتوان مرد به سختی که من این جا زادم» بنابراین وطن عزیز است، اما اگر می‌خواهیم جای زندگی برای مردم درست کنیم، باید تلاش بسیار کنیم.
 
آیت‌الله دژکام با اشاره به اقدامات خوب مسئولان شهر شیراز در راستای محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: تاکنون در برخی از محلات شهر، اقدامات موثری صورت گرفته و مردم آنجا نیز قدردان بوده‌اند و امیدواریم مدیران شهری توفیق پیدا کنند که برای همه محلات شیراز خدمات را توسعه دهند، چرا که از محرومان فریاد رسی کردن، کار بسیار پسندیده و نیکویی است.
 
امام جمعه شیراز در پایان با بیان اینکه در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری تلاش‌های بسیار خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر خواهد شد، گفت: مترو حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که اقداماتی هم انجام شده است، اما تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، باید مطالبه را ادامه دهیم تا شرایط عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، تسهیل شود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار