گروه فرهنگ دفاعپرس، در همین چند روز اتفاقات مهمی در سازمان سینمایی افتاده است. بعد از ابقا محمد خزاعی (و رد شدن استعفای وی) حالا خبر رسیده که نظارت بر کلیه آثار سینمایی که از پلتفرمهای مختلف کشور نمایش داده میشوند، اعم از مستند، انیمیشن، و فیلم کوتاه و بلند به سازمان سینمایی محول شده است.
تعریف وظایف تازه برای سازمان سینمایی وقتی متصور است که مدیران بالادستی از نحوه مدیریت و دستاوردهای سازمان سینمایی راضی باشند؛ که به نظر میرسند، هستند و این موضوع را چند بار به انحای مختلف وزیر فرهنگ و ارشاد در تریبونهای عمومی و خصوصی به زبان آورده است و از مدیریت سازمان سینمایی و محمد خزاعی حمایت و تمجید کرده است.
به سینمای ایران انتقادات بسیاری وارد است، اما باید دانست این سینما چه بزنگاههای خطرناکی را در همین دوسه سال گذشته پشت سر گذاشته است و این همه مرهون خزاعی و تیم معاونانش در سازمان سینمایی است، که توانستند یک سینمای به آخر خط رسیده و محتضر را دوباره سرپا کنند و در قامت یک رسانه مدعی، دوباره آن را بازسازی، احیا و به جایگاه فعلی برساند. البته که جایگاه سینمای ایران بسی بلند مرتبهتر و رفیعتر از وضعیت فعلی باید باشد. اما با توجه وقایع جاری و ساری در جامعه و اتفاقاتی که سینمای ما در همین چند ساله از سر گذراند (با همه گلایهها و انتقاداتی که وجود دارد) باید به مدیریت سینما تبریک گفت که توانستند سینما را در کشور سر پا نگه دارند و ترتیبی دهند که چراغ آن روشن باشد.
بسیاری از اهالی سینما و آنها که از نزدیک اتفاقات سینمای ایران را رصد میکنند، از شایعاتی که پیرامون رفتن خزاعی از سازمان سینمایی مطرح شد، ناراحت بودند. چرا که خزاعی در همین دوسال و اندی مدیریتش، پروندههای راکد ماندهای، چون بیمه خانواده سینما، مالیات صنوف سینمایی، موضوع مسکن اهالی سینما و بحث معیشت و رفاه فعالان سینمایی را در سطوح مختلف پیگیری کرد وبرخی از آنها مانند بیمه و مسکن هم به نتایج چشمگیری رسیده بود که قطعا با رفتن او از سازمان سینمایی به تدریج یا کمرنگ میشدند ویا اساسا در اولویت برنامههای رییس سازمان سینمایی نبودند.
ملزم شدن پلتفرمها به اینکه تایید فیلمهای سینمایی خارجی را از سازمان سینمایی اخذ کنند، نشانه واضحی است از اینکه کیفیت مدیریت سینمایی در دوسال گذشته به گونهای بوده که میتوان کارهای خطیر و بزرگ دیگری مثل نظارت بر آثار سینمایی خارجی را به آنها سپرد.
حالا که فضای مدیریتی سینمای ایران شفاف شده، باید همه هستههای فعال تصمیم گیر در حوزه سینما صادقانه پای کار بیایند و از همه بضاعتهای موجود در جهت اعتلای سینمای ایران استفاده کنند. با موقعیت جدیدی که سینمای ایران در چند سال جدید پیدا کرده، همیاری، همدلی و همراهی قاطبه خانواده سینما، البته که میتواند افقهای تازه و کشف نشدهای را پیش روی همه قرار دهد. اگرچه حقیقت این است که موانع و مشکلات بسیاری در سر راه وجود دارد که نباید از آنها غافل شد.
انتهای پیام/ 121