به گزارش دفاعپرس از هرمزگان، «مجتبی قهرمانی» رئیس کل دادگستری هرمزگان در حاشیه بازدید خبرنگاران در هفتمین تور رسانهای نظارتی قوه قضاییه از گمرک شهید باهنر، اظهار داشت: اکنون نزدیک سه ماه است که ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارداتی در بندر موجود است و اگر بیش از این زمان بگذرد وارد ماندگاری نامتعارف میشود؛ از اینرو دستگاه قضایی ورود کرده است تا کالایی ماندگاری زیاد در گمرک نداشته باشد.
به گفته وی، مشکل خودروهای خارجی وارداتی مربوط به منشأ ارز است که در حال پیگیری است.
قهرمانی درباره نوع خودروهای وارداتی افزود: اغلب این خودروها برند تویوتا است و ثبت سفارش آنها مربوط به معین خودرو است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: پیش از این، دستگاه قضایی درباره کالاهایی که مدت زمان طولانی در بنادر معطل مانده بود، ورود داشت؛ به عنوان نمونه کالاهایی از سال ۱۳۶۱ در گمرک معطل مانده بود که با همکاری دولت تعیین تکلیف شد و جز دو سه مورد نادر بخش گستردهای از کالاهای رسوبی تعیین تکلیف شده است.
قهرمانی درباره بندر شهید باهنر یادآور شد: بندر شهید باهنر دومین بندر بزرگ استان بعد از بندر شهید رجایی است که هم مسافری است و هم بخشی از صادرات و واردات و بیشتر کالاهای غیر کانتینر در این بندر انجام می شود و بخش اعظمی از تره بار و احشام نیز از همین بندر انجام میشود.
وی افزود: امروز در این بازدید، چند لنج هستند که مشکل ته لنجی دارند که ته لنجی ناشی از عرف و سنت در قانون در مقررات آمده است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان توضیح داد: از قدیم که ملوانان میرفتند و سفر میکردند هدیه و سوغاتی همراه خود به خانه میآوردند که این رویه در قانون نیز مورد احترام و پذیرفته شده بود و همراه کردن بار تهلنجی با برای ملوانان بدون مانع است تا کمک معیشتی برای این قشر باشد.
قهرمانی افزود: اکنون در قوانین مقدار کالاها مشخص است در حالی که قدیم مقررات دقیقی نداشتند و هرکس به توان خود حجمی وارد میکرد و تا همین چندوقت پیش به اندازه چندین نیسان بارگیری میکردند که اخیرا قانونمند شد و ۷۵ تن کالا میتوانند برگردانند اما باید آن را ثبت کنند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان درباره چالشهای تهلنجیها، گفت: یک چالش جدی در کنار موضوع تهلنجی است که آن هم بحث قاچاق مطرح است، به بهانه ته لنجی به جای ۷۵ تن ۷۰۰ تن تخلیه میکنند؛ از طرفی بحث حق و حقوق ملوانان مطرح است و طرفی دیگه بحث قاچاق و آسیبی که به اقتصاد و تولید داخل میزند مطرح است.
وی با تاکید بر اینکه بحث تهلنجی در حوزه ستاد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح است، افزود: اخیرا بر این مسئله مکرر نظارت میشود و همین محدودیت هایی که بر سفرها ایجاد میکنند در راستای قانونمند کردن است که این ضعف در نظارت به ضرر ملوان هم بود چون یک حق ناچیزی به ملوان میدهند و یک تاجر از حق ملوان سو استفاده میکند و در آخر به اسمملوان و به کام تجار میشود.
قهرمانی با اشاره به چالش جدی حوزه تجارت (صادرات و واردات) بخشنامه هایی است که در فاصله های زمانی کم صادر می شود، افزود: این بخشنامه ها گاهی متناقض و معارض یکدیگر و مبهم هستند.
وی ادامه داد: این بخشنامه ها تجار و فعالان اجتماعی را گرفتار میکند و آن ها به علت صدور همین بخشنامه ها نمیتوانند اینده سرمایه گذاری خود را پیش بینی کنند و دچار بی ثباتی می شوند و در قراردادهای خود برای وجود چنین بخشنامه هایی به مشکل بر میخورند.
قهرمانی گفت: در بازدید امروز مقرر بود خبرنگاران تنها از اسکله و ماشین های خارجی وارداتی در گمرک بازدید کنند اما در این بازدید دو نفر از تجار اعلام کردند که محموله پیاز که قصد صادرات به امارت متحده عربی را داشتند بارگیری های لازم انجام شده و تنها چند ماشین از انتقال این محموله باقی مانده که متوجه شدیم بخشنامه ای صادر شده که صادرات پیاز ممنوع است! درحالی که نیمی از محموله پیاز در لنج و مابقی آن ها در ماشین ها باقی مانده است. با توجه به گرمی هوا نگهداشت این محموله در لنج منجر به خرابی آن می شود.
وی با اشاره به سخنان رئیس قوه قضاییه گفت: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی دستور داد تا بخشنامههای خلقالساعه را پیگیری و ساماندهی کنند.
انتهای پیام/