روحانی در جلسه علنی مجلس:

برجام یک فضا برای استفاده صحیح به نفع رشد و توسعه کشور و رفاه است

رئیس جمهور با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای برگ زرینی در تاریخ کشور است گفت: امروز آغاز فصل هماهنگی بیشتر میان همه قوا و دستگاه‌ها برای جبران عقب‌افتادگی‌هاست.
کد خبر: ۶۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ - 17January 2016

برجام یک فضا برای استفاده صحیح به نفع رشد و توسعه کشور و رفاه است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پیش از تقدیم لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه در سخنانی با بیان اینکه خوشحالم که بعد از پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیدهترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر برای اولین بار از خانه ملت به مردم ایران تبریک و تهنیت میگویم، گفت: ملت بزرگ ایران با صبر و مقاومت ایستادگی و حتی فدای جان و خونشان از حقوقشان و آرمانهای انقلاب اسلامیشان دفاع کرده ایستادند و مقاومت کردند.

وی افزود: ملت بزرگ ایران با صبر استقامت و حتی فدای جان و خونشان در راه تثبیت حقوقشان و برای آرمانهای انقلاب اسلامیشان، ایستادند و مقاومت کردند و بهترین دیپلماتهای خود را به صحنه رویارویی با قدرتهای بزرگ فرستادند و با حمایت از آنها و با متانت و بردباری به موفقیت و پیروزی رسیدند.

وی در ادامه با تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل هدایتهای داهیانهشان در مسیر مذاکرات هستهای و به نتیجه رسیدن آن اظهار داشت: از مقام معظم رهبری که از آغاز تا پایان در همه مراحل راهنما و حامی بودند و هدایت کردند و چارچوبهای این مذاکرات را مشخص کردند و همواره ناظر دقیقی بر این حرکت مهم تاریخی بودند، صمیمانه تشکر میکنم. برای طول عمر آن بزرگوار و مزید توفیقاتشان مثل همیشه در پیشگاه خداوند بزرگ دعا میکنم.

روحانی در ادامه افزود: حمد و سپاس بیکران ما به پیشگاه قادر متعال که هر آنچه که داریم از او داریم. همه این نعمتها از اوست و فیض و لطف فتح و پیروزیها نیز متعلق به اوست. ما درود و سلاممان را به محضر پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) تقدیم میکنیم.

رئیس جمهور ضمن تقدیر و تشکر از همه ارکان نظام شامل مجلس، شورای عالی امنیت ملی و شورای هستهای کشور به منظور به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای ایران با 1+5 گفت: آنچه ما به دست آوردیم، دستاورد ملت و همه قوا و نه دولت بود. این مذاکرات دستاورد هر 3 قوه و همه ارکان نظام و دستاورد نیروهای مسلح بود. زیرا اگر نیروهای مسلح ثبات و امنیت را در این کشور حفظ نمیکردند و کشور ما آرام نبود، امکان موفقیت در مذاکرات میسر نبود.

وی تصریح کرد: ما تشکر و سپاسگزاری میکنیم از همه که در این راه که یک حرکتی ملی و منافع آن برای کشور و ملت است، همیاری و کمک کردند حتی نقادان هم به ما کمک کردند تا با دقت بیشتری راه و مسیر را ادامه بدهیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم در مسیر پس از برجام همه با هم باشیم گفت: برجام فقط یک فضاست. برجام فقط یک شرایط نوین است، ما از این فضا و شرایط باید به نفع رشد و توسعه کشور و رفاه مردم و پیشرفت کشور و نیز پیشرفت و ثبات و امنیت منطقه استفاده کنیم. این امکانپذیر نیست مگر آنکه همه با هم باشیم تا از این فرصت بهره ببریم.

روحانی افزود: در برجام جناحی بر جناحی پیروز نشده است و این ملت ایران است که پیروز شده است. در برجام کسی چه در داخل و چه کشورهایی با ما مذاکره میکردند، کسی شکست نخورده است در برجام همه خوشحال هستند جز صهیونیستها، آتشافروزان، تفرقهافکنان میان امت اسلامی و افراطیون آمریکا، بقیه همه خوشحال هستند و این برجام راه توسعه و پیشرفت، تعامل با جهان، هماهنگی در حرکتها را برای ما بوجود خواهد آورد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در آیندهای بسیار نزدیک با مردم عزیزمان درباره آغاز رفع تحریمها صحبت میکنم. زیرا بخش بیشتر این فرصت باید به تقدیم لایحه بودجه اختصاص داده شود.

وی درباره تاخیر دولت در ارائه لوایح بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه از سو یدولت به مجلس پس از 15 آذر گفت: ما میتوانستیم این دو لایحه را در آذر ماه تقدیم مجلس کنیم. عملکرد دولت نیز در دو سال گذشته نشان داد که دولت یازدهم هم به دلیل شان و منزلت والایی که برای مجلس شورای اسلامی قائل است و هم به دلیل اینکه تقدیم لایحه بودجه را نشانه معناداری از پایبندی دولت به انضباط مالی میداند، همواره مقید بود که لایحه بودجه به موقع تقدیم مجلس شود، اما همانطور که میدانید زمان ارائه لایحه با زمان اجرایی شدن توافق هستهای و رفع تحریمها تقارن پیدا کرد.

روحانی تاکید کرد: دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بینالمللی در این موضوع صلاح نمیدید که لایحه بودجه را بر اساس فرض رفع تحریمها که تدوین کرده بود، پیش از عملی شدن رفع تحریمها به مجلس ارائه کند، اگر هم میخواست بودجه را بر مبنای فرض عدم رفع تحریم تدوین و تقدیم مجلس کند، به دلیل اینکه پیشبینی ما این بود که تحریمها رفع خواهد شد بنابراین کاری متناسب نبود که ما برخلاف اعتقادمان لایحهای برمبنای ادامه تحریمها تقدیم مجلس کنیم، این دلیل تاخیر ما در امسال بود و امیدوارم مجلس هم این منطق را بپذیرد.

وی با بیان اینکه مجلس فرصت کافی برای بررسی لوایح بودجه 95 و برنامه ششم توسعه پیش از پایان سال را در اختیار دارد گفت: اگر چه امسال مقداری کار نمایندگان مجلس سنگینتر از سال دیگر است و ما شاهد انتخابات هستیم و طبیعی است که شرایط خاصی در فضای مجلس حاکم باشد، اما سابقه دارد که حتی در سال انتخابات و با تقدیم لایحه بودجه در بهمنماه، باز هم مجلس بودجه را در پایان اسفند به مجلس تحویل داده است. به طوریکه انتخابات مجلس هشتم دقیقا همینطور بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس که همیشه هم به دولت و بالاتر از دولت، نسبت به مسائل عمومی مردم بسیار حساس بودند و میدانند که از لحاظ قوانین لایحه چند دوازدهم معنای خوبی ندارد و به فعالیتهای عمرانی بهار سال آینده هم لطمه وارد میکند، نمایندگان مجلس تا فرصتی که تا پایان اسفند پیش رو هست، بتوانند این لوایح را به تصویب نهایی برسانند.

وی تصریح کرد: البته بخشهایی از لوایح بودجه و برنامه ششم تقدیم مجلس شده و آنچه که امروز تقدیم میشود نیز حجم زیادی ندارد. امیدوارم در موقع مناسب ما بتوانیم از مصوبات مجلس شورای اسلامی در این دو لایحه استفاده کنیم.

روحانی اظهار داشت: امروز افتخار دارم که دو لایحه برنامه ششم توسعه و نیز بودجه سال 95 را در شرایطی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم که پس از بیش از یک دهه ایستادگی و مجاهدت ملت شریف ایران برای حفظ و حراست از حقوق خویش و پس از دو سال و نیم مذاکرات سخت و نفسگیر، با اجرای توافق هستهای تحریمهای ظالمانه تحمیل شده بر کشور که فشار زیادی بر اقتصاد و رفاه مردم وارد کرده بود، به لطف خدا برداشته شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مذاکرات هستهای صورت گرفته که با هدایتهای رهبر معظم انقلاب، پشتیبانی مردم و همراهی ارکان نظام به ثمر رسید، یکی از برگهای زرین تاریخ کشور است گفت: ما در این مذاکرات توانستیم قدرتهای بزرگ را وادار کنیم تا حقوق هستهای ما را به رسمیت بشناسند، ما توانستیم پروژه ایرانهراسی را شکست داده و چهره مخدوشی از ایران مخدوش کرده بودند را بازسازی کنیم و نشان دهیم که دولت و ملت ایران منطقی و صلحدوست و در عین حال در دفاع از حقوقشان متقدر خواهند بود.

وی در ادامه تاکید کرد: موفقیت به دست آمده در مذاکرات هستهای، اعتماد ملی را افزایش داد و سرمایه سیاسی و اجتماعی بزرگی برای دولت ایجاد کرد که محصول افزایش اعتبار داخلی و بینالمللی است.

روحانی با تاکید بر اینکه به ثمر رسیدن مذاکرات نشان داد که بهرهبرداریهای شفاف و همراه با اعتمادسازی از توانمندی هستهای هیچگونه مغایرتی با برداشته شدن تحریمها و بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای جهانی و دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه و نیز اشتغال برای جوانان کشور ندارد افزود: رفع تحریمها، گشایشهای بزرگی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد؛ با رفع تحریمها عدم قطعیتهای خارجی اقتصاد ایران و هزینههای ناشی از آن کاهش مییابد و منابع ارزی کشور به جهت رفع محدودیت صادرات نفت و آزادی منابع مسدود شده افزایش مییابد و از هزینههای مبادلات مالی و تجاری خارجی نیز کاسته شده و امکان استفاده از خدمات نظام بانکی بینالمللی، بهرهمندی از منابع مالی خارجی و جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی، دسترسی به فناوریهای نوین و توسعه صادرات غیرنفتی فراهم میشود. از این رو توافق هستهای نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور خواهد بود.

وی گفت: اکنون با پنجرههای جدیدی که برای گسترش تعاملات اقتصادی با دنیا گشوده شده، این ما هستیم که باید با آمادگی لازم از فرصت بوجود آمده برای ایجاد یک جهش اقتصادی در کشور بهره ببریم. اگر چه تمام برنامهها و اقدامات دولت در مسیر دستیابی به آرمان مهم تعالی معنوی همراه با توسعه همه جانبه کشور است اما همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردهاند، با توجه به شرایط امروز کشور اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردم باید اولویت اصلی همه ما باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بهبود وضع زندگی مردم و عبور از مسیر دشوار اشتغال به عنوان متن و هر چه غیر از آن باید حاشیه باشد، افزود: بر این اساس باید از بوجود آمدن هرگونه حاشیه داخلی و خارجی خودداری کنیم. از امروز فصل کار بیشتر، هم برای دولت و هم برای تمام دستگاههای نظام و هم برای مردم در جهت ساختن و توسعه کشور و به حرکت در آوردن اقتصاد آغاز شده است و هرگونه مناقشات بیهوده و انحرافی که ما را از حرکت در مسیر ارتقاء معیشت مردم بازدارد خلاف مصالح ملی است.

روحانی با بیان اینکه ما با چالشهای بزرگی در مسیر مواجه هستیم گفت: امروز آغاز فصل هماهنگی بیشتر میان همه قوا و دستگاهها برای جبران عقبافتادگیهای گذشته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار