نگاهی به تغییرات اعمال شده در تنها برنامه موسیقی تلویزیون؛

ساعت۲۵ و یک گام به پیش

صرف داشتن مجری کارشناسی حرفه‌ای برنامه را به سمت پیشرفت نمی‌برد، این تنها یک گام به جلوست و ممکن است برنامه با همین یک گام، حرکت رو جلویش متوقف شود.
کد خبر: ۶۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ - 17January 2016

ساعت۲۵ و یک گام به پیش

به گزارش فرهنگ و هنر دفاع پرس یاسر شیخی یگانه در یادداشتی درباره تغییرات اعمال شده در تنها برنامه موسیقی تلویزیون نوشت:

داشتنِ چهرهای مناسب تنها فاکتور یک مجری خوب نیست. مجری باید صدایی مناسب، رفتاری درست، بیانی حرفهای و دایرهی وسیعی از واژگان را داشته باشد. رفتار یک مجری باید سرشار از آرامش و متانت و البته در جاهای لازم با هیجان و شادی همراه باشد، حسی که در کلمه هست را باید با نوع بیانش به بیننده منتقل کند.

هر برنامهای که از تلویزیون پخش میشود، بیشک مخاطبان بسیاری در سراسر کشور دارد، پس هر کلامی که از زبان مجری جاری میشود، بیشک بر بینندگان تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل داشتن دایرهی وسیع واژگان برای یک مجری امری اجتناب ناپذیر است.

در این میان وقتی برنامهای تخصصی میشود همه این فاکتورها اهمیتش بیشتر شده و داشتن تخصص در زمینه موضوع برنامه هم به آن افزوده میشود. یعنی وقتی برنامهای موضوعش موسیقی است؛ مجری آن برنامه باید با هنر موسیقی آشنایی داشته باشد تا در بزنگاههای مهم دانش تخصصیاش به داد برنامه برسد و سطح آگاهی و فرهنگ جامعه را به سمت پیشرفت ببرد.

«ساعت25» در حال حاضر تنها برنامهای است که به صورت اختصاصی به هنر موسیقی میپردازد. برنامه «ساعت 25» در هفته گذشته با اعمال تغییراتی از شبکه پنج به روی آنتن رفت.

مهمترین تغییری که در این برنامه انجام شده، آمدن امیرحسین مدرس به عنوان مجری برنامه بود. مدرس هفتهی گذشته نخستین حضور خود را در «ساعت 25» تجربه کرد تا این برنامه که به طور تخصصی به ژانرهای مختلف موسیقی میپردازد، از داشتن مجری-کارشناسی بهره ببرد که موسیقی را به خوبی میشناسد و سابقه آواز خواندن در کارنامهاش هست.

این انتخاب از سوی تهیهکنندگان برنامه «ساعت25» نشان از رویکردی جدید دارد که میتواند بینندگان برنامه را بیش از پیش با زوایای مختلف هنر موسیقی آشنا کند. آشنایی مدرس با هنر موسیقی و البته آواز ایرانی، بیشک برنامه را به سمت بحثهای جدی میبرد تا فرهنگ موسیقایی بینندگان به سوی غنیتر شدن پیش برود.

برنامه «ساعت25» بخشهای مختلفی دارد و به ژانرهای مختلف موسیقی مانند پاپ، موسیقی فیلم، موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی میپردازد که هر کدام از این بخشها بینندگان خاص خود را دارند.

آمدن امیرحسین مدرس به برنامه «ساعت25» تا حدود زیادی میتواند گفتوگوهای زندهی برنامه را هم متحول کند؛ گفتوگوهایی که در گذشته فضایی خودمانی و پرسشهایی کلیشهای داشت اما از این پس انتظار میرود تا در کنار پرسشهای مخاطبان، فضای گفتوگو به سمت چالشهای جدیتر برود.

البته در این میان باید توجه داشت که صرف داشتن مجری کارشناسی حرفهای برنامه به سمت پیشرفت نمیرود، این تنها یک گام به جلوست و ممکن است برنامه با همین یک گام، حرکت رو جلویش متوقف شود.

در حال حاضر تهران و البته شهرستانهای دیگر بیش از هر زمان دیگری شاهد برگزاری کنسرتهای مختلف هستند. تهیه کنندگان این برنامه باید هوشیار باشند و با تهیه گزارشهای تصویری متنوع و البته حرفهای، تنوع بصری برنامه را بیشتر کنند تا بینندگان بیشتری جذب برنامه شوند.

نباید فراموش کرد که گزارشهای تصویریِ با کیفیت و معرفی رویدادهای مهم به بهترین شکل ممکن، میتواند سطح یک برنامهی تلویزیونی را ارتقاع دهد.

انتخاب کنسرتهایی که میتواند فرهنگ موسیقایی اصیل ایرانی را بیشتر و بهتر به بینندگان معرفی کند از الزاماتی است که باید به آن توجه داشت.

به هر روی امید میرود که برنامه «ساعت25» با رویکرد تازهای که در پیش گرفته، برنامه را به سمت حرفهای تر شدن و پربارتر شدن پیش ببرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار