گروه بینالملل دفاعپرس: پهپاد سبک وزن «اسکای لارک ۱» که بدون صدا حرکت میکند، یکی از به روزترین تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل بود که توسط یک شرکت صهیونیستی به نام «اِلبیت سیستم» تولید شده است.
موتور این پهپاد جاسوسی بدون صدا کار میکند. طول این هواپیما یک متر و نیم و عرض بالهای آن نیز ۳ متر است. این پهپاد قادر به پرواز بین یک ساعت و نیم تا سه ساعت و در مسافتی حدود ۴۰ کیلومتر است. پهپاد جاسوسی اسکای لارک ۱ برخلاف دیگر پهپادها به امکانات لجستیک و فنی گستردهای نیاز ندارد و دو سرباز با دستان خود میتوانند آن را به پرواز درآورند و از طریق رایانه آن را کنترل کنند.
یگانهای پیاده اسرائیل برای ماموریتهای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از این پهپاد استفاده میکنند تا بدین صورت توان خود را برای تعیین دقیق اهداف افزایش دهند. پهپاد جاسوسی اسکای لارک ۱ قادر به پرواز در شب و به دور از شناسایی دستگاههای رصدگر بود. این پهپاد جاسوسی به وسیله دوربینهای خود به صورت ۲۴ ساعته، تصاویر با دقت بالا را به برج مراقبت ارسال میکند و بدین صورت اهداف خود را در طول شب نیز شناسایی میکند. زیرا به دوربینهای لیزری و مادون قرمز مجهز است.
پهپاد اسکای لارک ۲ نیز دارای محموله ۱۰ کیلوگرمی است و قادر به پرواز تا ۶ ساعت است. این پهپاد میتواند در ارتفاعات متوسط و کم کار کند. سقف سرویس آن ۴۵۷۲ متر و حداکثر ارتفاع ۱۶ هزار فوت است. حداکثر وزن برخاست و بار این پهاد به ترتیب ۴۳ کیلوگرم و ۱۰ کیلوگرم است.
در فوریه ۲۰۱۶، شرکت سازنده این پهپاد از سیستم هوای بدون سرنشین اسکای لارک ۳ رونمایی کرد. اسکای لارک ۳ برای پشتیبانی از واحدهای سطح تیپ و لشکر طراحی شده است که دارای طول بال ۴.۸ متر (۱۵.۷ فوت) و حداکثر وزن برخاست ۴۵ کیلوگرم (۹۹ پوند) با ۱۰ کیلوگرم (۲۲ پوند) بار است.
این پهپاد از یک پرتابگر پنوماتیک روی زمین یا سوار بر وسیله نقلیه، با برد عملیاتی بیش از ۵۴ نانومیل (۶۲ مایل؛ ۱۰۰ کیلومتر)، سقف سرویس ۱۵۰۰۰ فوت (۴۶۰۰ متر) و استقامت پرواز تا حداکثر ۶ ساعت استفاده میشود. دو وسیله نقلیه هوایی میتوانند به طور همزمان با استفاده از یک ایستگاه کنترل زمینی مشترک اداره شوند.
«حاییم کیلرمان» نائب رئیس شرکت صهیونیستی «اِلبیت سیستم» اعلام کرد که درخواستها در سطح جهان برای دریافت این نوع هواپیما به منظور حفاظت از نیروهای ویژه، مرزها، تاسیسات خاص و نظارت بر سواحل و مبارزه با تروریسم رو به فزونی است.
در نوامبر ۲۰۰۹، دو پهپاد اسرائیلی اسکای لارک ۱ توسط ارتش چک به قیمت ۵۰ میلیون CZK (حدود ۳ میلیون دلار) خریداری شد. ارتش کره این هواپیما را در یک فرآیند مناقصه در دسامبر ۲۰۰۷ انتخاب کرد.
ارتش کانادا پنج اسکای لارک را به عنوان بخشی از برنامه توسعه ناوگان پهپاد خود خریداری کرد. این پهپادها برای عملیات در اسرائیل، افغانستان و عراق مستقر شدند.
ارتش رژیم صهیونیستی در تجاوز سال ۲۰۱۶ خود به لبنان، از این پهپاد اسکای لارک استفاده کرد؛ اما نیروهای مقاومت موفق شدند تعدادی از آنها را بر زمین نشاندند و تا این لحظه نیز آنها را در اختیار دارند.
ارتش سوریه نیز یک پهپاد مشابه را در استان قنیطره در جنوب غرب این کشور در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی سرنگون کرد. گردانهای عزالدین القسام فلسطین نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی یکی از این پهپادهای جاسوسی را سرنگون کرده و فیلم آن را منتشر کردند.
پهپاد بیصدای صهیونیستها در نسخههای جدید خود طوری طراحی شده بودند، که پس از انجام ماموریت بهطور عمودی در محلی از آنجا به پرواز در آمده بودند، فرود میآمدند.
از ابتدای جنگ غزه پهپادهای بیصدای صهیونیستها برای انجام ماموریت در آسمان غزه و شمال سرزمینهای اشغالی نیز به پرواز درآمدند، اما دیگر در محلی که از آنجا به پرواز درآمده بودند، فرود نیامدند؛ چون محل فرود آنها پس از اینکه سامانه هدایت آنها از دست صهیونیستها خارج شد و به دست رزمندگان فلسطین و حزب الله افتاده است، رزمندگان مقاومت تعیین میکنند.
این در حالی است که اسرائیلیها مدعی بودند اسکای لارکها غیرقابل شکست است و هستند برهمین اساس آنها را طبق گزارش رسانهها به بیش از بیست کشور جهان فروختهاند؛ اما به نظر میرسد، با توجه به اینکه اسکای لارکها بارها توسط رزمندگان مقاومت شکار شدهاند، شرایط خوبی در غزه نداشته باشند، و به گفته کارشناسان، بازار فروش و مشتریان این پهپادها پس از عملیات طوفانالاقصی متفاوت خواهد بود؛ چون رزمندگان مقاومت هم به فناوری تسلط بر آنها دست پیدا کردهاند و هم توانایی ساقط کردن آنها را دارند.
انتهای پیام/ 411