فراخوان پنجمین جشنواره مد و لباس فجر منتشر شد

پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فراخوان خود را با شرح تمام بخش‌ها منتشر کرد.
کد خبر: ۶۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ - 18January 2016

فراخوان پنجمین جشنواره مد و لباس فجر منتشر شد

به گزارش فرهنگ و هنر دفاع پرس متن فراخوان جشنواره مد و لباس فجر به شرح زیر است:

با عنایت به الطاف الهی و در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، بنیاد فرهنگی اصناف ایران با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی وتولید پوشاک، و با مساعدت ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس پنجمین جشنواره بینالمللی مد ولباس فجر را در بهمن ماه 1394 برگزار میکند.

اهداف جشنواره:

1)  ترغیب و تشویق طراحان برای ارایه ایدهها و طرحهای نوین جهت دست یابی به الگوهای نوین در مد و لباس اسلامی ایرانی.
2)  فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتهای نو، مرتبط با پوشاک و منسوجات اسلامی ایرانی.
3)  معرفی توانمندیهای صنایع فرهنگی ایرانی حوزه مد ولباس به مخاطبان و آحاد جامعه.
4)  ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهرههای ماندگار و فعالان حوزه مد ولباس کشور
5)  ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش رسمی و بومی در حوزه مد ولباس کشور
6)  توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دست اندرکاران و فعالان حوزه مد ولباس کشور.
7)  ایجاد فضای مناسب برای بهرهمندی مخاطبان از ظرفیتها و توانمندیهای موجود در صنعت پوشاک بومی
8)  ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور.
9)  زمینه سازی برای شناسایی، معرفی، تعامل و مشارکت موسسات، اصناف، سازمانها، نهادها، ارگانها، مراکز علمی، آموزشی فعال در زمینه مد و لباس اعم از حقیقی و حقوقی
10)  مزیت سازی و رسانهای کردن حرکتها و فعالیتهای تأثیر گذار در بخش ساماندهی مد و لباس.
11)  شناسایی و معرفی تولیدات با قابلیت صادرات و تعیین بازارهای هدف و زمینهسازی برای صادرات آنها
12)  ورود کالای تولید ملی به سبد خانوار ایرانی – حمایت از تولید ملی در حوزه مد و لباس
13)  کمک به پیوستن حلقههای مرتبط حوزه مد و لباس با همکاری طراحان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان صنوف وابسته مد ولباس

بخشهای جشنواره:

کمیتههای تخصصی
1.  طراحی
2.  علمی، دانشگاهی
3.  فرهنگی، هنری
4.  اصناف
5.  صنعت
6.  استانها و اقوام
7.  بینالملل
8.  نمایشگاه

کمیته طراحی

به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس جهت ارایه الگوهای نوین و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقاء سطح روشها و حرفهایتر شدن آنها، این کمیته، مسابقه طراحی با الهام از فرهنگ و هنرِ اصیل و هویت دار (اسلامی ایرانی) با تاکید بر هنر دوران صفویه یا باغ ایرانی در حوزههای ذیل برگزار میکند:
تاکید ما باغ ایرانی است
• طراحی پوشاک
• طراحی پارچه
• طراحی کیف و کفش
• طراحی جواهرات و زیور آلات

شرایط شرکت در مسابقه (پوشاک):
1.  ارسال طرحهای اولیه ـ اجرای دستی یا رایانهای ـ به صورت رنگی در قطع A3 به همراه ارائه لباس تکمیل شده و ملحقات آن به دبیر خانه جشنواره (ملحقات شامل پوشش سر، شلوار و...) و ثبت در سیستم شیما و اخذ کد رهگیری
2.  استاندارد سایز لباسها میبایست بر مبنای سایزهای (40-38 زنانه و 50-48 مردانه) باشد.
3.  آثار ارائه شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
4.  نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید
5.  در هر مرحله علاوه بر لباس، طراحی و ارائه ملحقات آن نیز حائز اهمیت است.
6.  طرحهای ارائه شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی میباشد.
7.  هر طراح میتواند حداکثر با ده اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت نماید.
8.  ارائه مبانی نظری طرحهای ارائه شده در کلیه بخشها (حداقل100 کلمه) الزامی است.
9.  هر طراح میتواند حداکثر با 10 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.

تصمیم گیری درخصوص موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است.
تبصره: لازم است آثار طراحی شده نو و خلاقانه بوده و برای اولین بار ارائه شده باشد.

طراحی پوشاک
الف -1) پوشاک بانوان شامل:
الف- 1-1) لباس اجتماع: مانتو اجتماع، پوششهای جدید اجتماع (غیر از مانتو) و چادر و پوشش سر
این لباس مخصوص حضور در اجتماع است و پارچه آن میبایست در همین راستا باشد. اعمال هرگونه تزئینات بر روی این لباس بلامانع است.
الف- 1-2) لباس مشاغل       
الف -1-3) مانتو مجلسی

الف- 2) پوشاک آقایان شامل:
الف -2-1) لباس اجتماع (رسمی و غیر رسمی)
الف -2-2) لباس مجلسی و مناسبتی

الف -3) لباس کودکان و نوجوانان: شامل لباس دختران و پسران برای حضور در اجتماع
تبصره: آثار برگزیده در بخش لباس کودکان و نوجوانان از میان آثار راه یافته، به بخش نمایش و بدون در نظر گرفتن گروه جنسی، توسط هیأت داوران انتخاب خواهد شد.
تذکر: لازم است طراحان محترم در طراحی خود شرایط زیر را در نظر بگیرند:
1) تناسب طرح با موازین شرعی، عرفی و مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی
2) ا ستفاده از پارچههای موجود در بازار ایران (ترجیحاً پارچههای تولید داخل)
3) استفاده از رنگهای زنده و شاد در پارچههای مورد استفاده
4) دوری از تقلید طرح غیر ایرانی و چاپ آن روی لباس
5) سهولت در هنگام پوشیدن و راحتی لباس در استفاده
6) رعایت اصول بهداشت و تندرستی در انتخاب پارچه
7) خود داری از ارایه آثاری که در جشنوارهها و نمایشگاههای مد ولباس عرضه شدهاند.

معیارهای کلی هیات داوران به شرح زیر است:
1) میزان خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح وتناسب رنگ
2) میزان تطابق با شاخصهای فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی- لباس
3) میزان تطابق با اسلوبهای علمی و مدرن موجود در حوزه طراحی و دوخت (برش، دوخت، کیفیت پارچه)
4) توان و قابلیت تولید انبوه و ورود به بازارهای تجاری با ملاحظه قیمتهای مناسب
5) زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب
6) ارائه و تحویل ملحقات برای کلیه لباسها، ضروری و دارای امتیاز است.
7) استفاده از فناوریهای نوین در طراحی، برش و دوخت لباس دارای امتیاز است.
8) بررسی آثار منوط به رسیدن حد نصاب در هر یک از بخش هاست.

طراحی پارچه
در این بخش شرکت کنندگان در زمینه طراحی پارچه طرحهای خود را ارائه خواهند داد. مانند سایر بخشها، طراحیهای ارائه شده در این قسمت نیز باید کاملاً نو و خلاقانه و بر گرفته از ذهن طراح بوده و تا کنون جایی ارائه نشده باشد.
پارچه بافی
در این بخش شرکت کنندگان در زمینه بافت پارچههای سنتی و اصیل ایرانی میتوانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراز ندارد.
رنگرزی طبیعی پارچه و الیاف طبیعی
در این بخش شرکت کنندگان میبایست نمونه جوهر ساخته شده و فرمولاسیون آن را به همراه یک نمونه اثر به دبیرخانه ارسال کنند.
معیارهای تخصصی طراحی پارچه و پارچه سازی
1) منبع الهام برای این بخش ایدههای برگرفته از هویت ایرانی است و تعیین نوع اجرای آن بر اساس «طراحی چاپ» یا «طراحی بافت» الزامی است. ضمناً طراحان میبایستی «واحد طرح» و نوع «راپورت» آنرا مشخص سازند.
2) محدودیتی در تعداد رنگهای بکار رفته در طرح وجود ندارد.
3) گونهٔ طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک اجتماع بانوان و آقایان تعیین گردیده که باید نوع آن قید شود و هدف آن ارائه برای تولید انبوه باشد.
4) {واحد طرح: 28×21} {واحد راپورت: A3}
5) انتخاب اجرای دستی یا کامپیوتری بعهده طراح است.

کیف، کفش
شرکت کنندگان در این بخش علاوه بر رعایت نکات عمومی و معیارهای کلی هیأت داوران به معیارهای تخصصی بخش کیف و کفش توجه فرمایند.
معیارهای تخصصی کیف و کفش:
1) استفاده از دانش فنی در حوزه تولید کیف و کفش اعم از الگو و دوخت.
2) رعایت اصول علمی درطراحی کفش، ارگونومی پا، رعایت اصول علمی در طراحی کیف و ارگونومی بدن.
3) ارتباط جنس کیف با طرح ارائه شده (اعم از چرم طبیعی، مصنوعی یا سایر منسوجات)
4) راحتی و کاربرد مناسب کفش شامل مواردی چون: پاخور کفش، فرم سرپنجهها، استفاده از نوع زیره مناسب، نوع رویه و آستر رویه و...
5) کیفیت چرم ارائه شده در امتیاز دهی تاثیر دارد

طراحی جواهرات وزیور آلات
به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه جواهرات و زیورآلات رویکرد برای ارایه ایدهها و طرحهای خلاقانه و فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتهای نو این کمیته، مسابقه طراحی با اهداف ذیل را برگزار میکند:
1.  ترغیب و تشویق طراحان جواهرات و زیورآلات برای ارایه ایدهها و طرحهای خلاقانه
2.  فراهمآوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتهای نو
3.  شناسایی و معرفی توانمندیهای بخش طراحی طلا و جواهر
4.  ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش در صنعت طلا و جواهر

شرایط شرکت در مسابقه:
1.  ارسال طرحهای اولیه- دستی یا رایانهای در قطع A3
2.  آثار ارایه شده در هر مرحله توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
3.  طرحهای ارایه شده میبایست مناسب با موازین شرعی و جلوگیری از ترویج فرهنگ و ادیان غیراسلامی باشد.
4.  نتایج در هر مرحله از طریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.
5.  هر طراح میتواند حداکثر با 10 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت نماید.


بخش مسابقه زنده طراحی لباس
طراحان نامزد دریافت جایزه دربخش لباس، به این مسابقه راه پیدا میکنند. برگزاری این بخش روز قبل از اختتامیه خواهد بود و مسابقه با حضور هیات داوران برگزار خواهد شد:
از شرکت کنندگان خواسته میشود با توجه به مواد و مصالح موجود که به تشخیص داوران از قبل تهیه گردیده و با تعیین محوریت موضوعی ظرف 8 ساعت، یک لباس تهیه کنند.
هدف از این مسابقه متمایز ساختن طراحان خلاق و ایدهپرداز و همچنین تشویق طراحان به کسب مهارتهای لازم در طراحی لباس مانند الگو، برش و دوخت و... است.
برنده این مسابقه طراح برتر سال است ومبلغ 50000000 ریال جایزه نقدی وهمچنین شرکت در یک جشنواره یا ورک شاپ بین المللی به او تعلق میگیرد. این طراح به عنوان داورسال آینده، در جشنواره معرفی میگردد.
کمیته علمی ودانشگاهی

ایجاد فضای علمی، پژوهشی برای توسعه فعالیتهای مرتبط با مد و لباس و همچنین ارتقاء سطح دانش علمی و مهارتهای عملی از اهداف محوری بخش علمی دانشگاهی است. این بخش به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار میشود. علاوه بر آن دست آوردهای مراکز علمی دانشگاهی، فنی و حرفهای در غرفههای اختصاصی به نمایش در میآید.
علاقه مندان میتوانند با توجه به موضوعات در این بخشها شرکت نمایند.

الف: بخش رقابتی
این بخش در پنج محور مقالات، پایان نامههای دانشجویی، کتب، طرحهای پژوهشی و تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی برگزار میگردد.

مقالات
از دانشگاهیان و حوزویان و پژوهشگران محترم در تمامی مقاطع تحصیلی دعوت میگردد تا اول اردیبهشت ماه سال 1395، مقالات خویش را با رعایت شرایط ذیل به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. به مقالات برتر از رتبه اول تا سوم، جوایزی نفیس اهدا خواهد شد. همچنین مقالاتی که توسط هیأت داوران، واجد شرایط و حد نصاب علمی باشد، در کتاب «مجموعه مقالات برگزیده پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» به چاپ خواهد رسید. لازم به ذکر است مراسم اهدای جوایز و ارائه مقالات برگزیده در ضمن همایش علمی این شماره از جشنواره در خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد.
ویژگی مقالات:
1)  موضوع مقالات در راستای اهداف و حیطه فعالیت جشنواره باشد.
2)  مقالات میان رشتهای و یا مقالاتی که با محوریت مد و لباس ایرانی اسلامی باشند، از امتیاز ویژه بهرهمند هستند.
3)   مقالههای ارسالی نباید پیش از این در مراجع رسمی، نشریات، کتابها و یا به سایر جشنوارهها ارایه شده و یا منتشر شده باشد.
4)  مقالات ارسالی حائز جنبههای نوآوری و ابتکار درمورد محتوا و مبانی نظری پژوهش در پوشاک و تحقّق مد ایرانی اسلامی باشد.
5)  مقاله ارائه شده باید دارای چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، تجزیه وتحلیل، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد.
6)  حجم مقاله ارسالی، کمتر از 10 صحفه و بیشتر از 30 صفحه (به انضمام تصاویر) نباشد و حداکثر 7000 کلمه باشد.
7)  مقالات دارای چکیده لاتین تا حداکثر 300 کلمه باشد.
8)  درقالب نرم افزار word و در قطع A4 تنظیم و در شکل لوح فشرده ارائه گردد و یا با مراجعه به سایت جشنواره ارسال شود.

پایان نامهها
در این بخش، رسالههای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری که مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. و در هر مقطع به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. لازم به ذکر است که پایان نامههای ارسالی نباید در هیچ یک از شمارههای قبلی جشنواره شرکت کرده باشند و یا حائز رتبه از دیگر جشنوارههای مربوطه باشند. همچنین نباید تاریخ نگارش پایان نامههای ارسالی قدیمیتر از سال 1390 باشد.
زمان ارسال آثار؟

کتب
در این بخش کتابهایی که موضوعات آن مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، پذیرفته و به رقابت گذاشته میشود. در پایان جشنواره به سه عنوان کتاب برتر که توسط هیأت داوران انتخاب شوند، جوایزی اهدا خواهد شد و نویسندگان آن کتب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. کتب ارسالی نباید در شمارههای پیشین جشنواره شرکت کرده باشند و یا تاریخ تألیف و تدوین آن قدیمیتر از سال 1390 باشد.
زمان ارسال آثار؟

طرحهای پژوهشی:
با هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینه سازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقّق اهداف جشنواره میباشد، این بخش جدید شکل یافته است. لذا از محقّقان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی دعوت میگردد تا طرحنامههای پژوهشی خود را که با موضوعیت خاص مد و لباس ایرانی اسلامی فراهم آوردهاند برای ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
مقتضی است تا طرحنامه پژوهشی از طریق سایت جشنواره دریافت و تکمیل گردد.
بر اساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرنامههای برگزیده، تخصیص اعتبار خواهد شد.

تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی
از دانشجویان و یا دانش آموختگان فضای علمی و دانشگاهی، دعوت میگردد تا آثار خود را با محور تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی به دبیرخانه جشنواره برای داوری و رتبه بندی ارسال دارند. درین بخش به سه نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد.
شرایط آثار ارسالی:
1)  مد ایرانی-اسلامی شامل حوزههای مختلفی از جمله انواع پارچه، انواع لباس، انواع سربند و ملحقاتی چون زیور آلات، کمربند، کیف و کفش میباشد.
2)  اجرای طرح بر روی قطع A3 باشد.
3)  تکنیک خلق آثار و موضوع آن آزاد میباشد.
4)  هر شرکت کننده میتواند حد اکثر سه اثر را برای شرکت در مسابقه ارسال دارد.
5)  زمان ارسال آثار؟

بخش غیر رقابتی:

نشستهای تخصصی
کمیته علمی دانشگاهی در نظر دارد تا در راستای اهداف جشنواره به روال دورههای قبل، با دعوت از اساتید و صاحبنظران، نشستهای علمی و تخصصی پیرامون موضوعات محورین جشنواره برگزار نماید. شکل گیری این نشستها در مدت زمان برگزاری جشنواره بوده و مشخصات دقیق آن از طریق سایت جشنواره قابل پی گیری خواهد بود.

کارگاههای آموزشی:
با هدف ایجاد فضای مناسب برای ارتقای توانمندیهای علاقمندان و شرکت کنندگان جشنواره، کارگاههای آموزشی در موضوعات تخصصی مربوط با اهداف جشنواره برگزار میشود. لذا از دانشگاهها، دانشکدههای علمی کاربردی، مراکز آموزش فنی و حرفهای و مؤسسات آموزشی و پژوهشی که علاقمند به برگزاری کارگاههای آموزشی در زمان جشنواره میباشند، دعوت میگردد تا از طریق سایت جشنواره، مشخصات کارگاههای آموزشی پیشنهادی خویش را مطرح سازند.
لازم به ذکر است گواهی حضور در کلیه نشستها و کارگاههای آموزشی برای افراد شرکت کننده صادر میگردد.

غرفههای نمایشگاهی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاههای فنی و حرفهای
با هدف توسعه و ارتقاء سطح علمی فعالیتهای مرتبط با اهداف جشنواره و همچنین معرفی دستاوردهای دانشگاهها، کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاههای فنی و حرفهای که دارای گروههای آموزشی در حوزه طراحی پارچه، لباس و موضوعات مرتبط میباشند میتوانند با اخذ فرمهای ثبت نام و ارایه درخواست مکتوب، در قالب غرفههای دانشگاهی، به صورت مستقل به ارائه دستاوردها و فعالیتهای علمی و عملی خویش بپردازند.
غرفه برتر در دو بخش آموزشگاههای فنی و حرفهای و مراکز علمی و دانشگاهی توسط هیات داوران انتخاب و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

همایش علمی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی اسلامی
با هدف زمینه سازی مناسب برای تبادل آراء و نظرات صاحبنظران و طرح چالشهای پیش روی فرایند تحقق مد و لباس ایرانی اسلامی و همچنین ایجاد فرصت بیشتر برای شکل گیری مقالات همایش با غنای علمی هرچه بیشتر، کمیته علمی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، در خردادماه سال 1395 اقدام به برگزاری همایش علمی با عنوان «مد و لباس ایرانی اسلامی» خواهد نمود. ازین رو زمانبندی دریافت مقالات و طرحنامههای پژوهشی تا اول اردیبهشت ماه سال 1395 تمدید مییابد. بدیهی است که جزئیات دقیق همایش فوق متعاقباً از طریق سایت جشنواره و فراخوانهای آتی قابل پیگیری خواهد بود.

کمیته فرهنگی-هنری
با هدف فرهنگ سازی برای استفاده از الگوهای اسلامی ایرانی و پرهیز از الگوهای دیگر و همچنین ارتقاء باور طراحان و تولید کنندگان به قابلیتهای رشتههای فرهنگی و هنری در تعالی و رشد این عرصه، و از سوی دیگر افزایش مشارکت عالمانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس «بخش فرهنگی و هنری جشنواره» رشتههای زیر را به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار میکند.

غیر رقابتی:

نشریات: اختصاص غرفه و تقدیر از نشریات موضوعی دارای مجوز معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ژورنال، کاتالوگ و کتاب: اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات منتشر کننده ژورنال و کاتالوگ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای حداقل 3 اثر.
نرم افزار، سایت و محصولات چند رسانهای: اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات فعال در این حوزه.
نقاشی عکس وپوستر: پذیرش حداکثر 5 عکس یا پوستربا موضوع جشنواره و تقدیر از آثار برگزیده.
در صورت امکان نمایشگاهی از آثار برگزیده نقاشی کودک، عکس و پوستر بر پا خواهد شد.


بخش رقابتی:

تصویرگری: متناسب باموضوع جشنواره، شرکت کنندگان حداکثر 5 اثر را به دبیر خانه ارسال کنند.
آثارمطبوعاتی: در رشتههایخبر، مصاحبه، گزارش، مقاله، سرمقاله، نقد و سایر آثار مطبوعاتی درموضوع جشنواره. هر روزنامه نگار میتواند حداکثر5 اثرچاپ شده و یا درج شده درپایگاههای خبری دارای مجوز را به دبیرخانه ارسال نماید. ارسال آثار توسط مدیران مطبوعات بلامانع است.

تبلیغات وبازاریابی (مارکتینگ): اقلام تبلیغاتی همچون برشور، کاتولوگ، تراکت، طراحی بیلبورد، تبلیغات محیطی، آگهی مطبوعاتی و تلویزیونی، طراحی شعارو (اسلوگان) و... در موضوع مد و لباس. ارسال آثار از سوی طراحان، کانونهای تبلیغاتی و صاحبان برند بلامانع است
برنامههای تلویزیونی و رادیویی: آیتمها، برنامههای مستقل، ترکیبی، تحلیلی، خبری، آموزشی، و... پخش شده از شبکههای سراسری یا استانی صدا وسیما با موضوع مد و لباس.
جوایز این بخش به تشخیض هیات داوران به تهیه کننده ویا سایر عوامل اهدا میشود.
موسسات هنری مد و لباس
در راستای سیاست هویت سازی و حمایت از فعالان مد و لباس کشور و ایجاد تعامل و ارتباط حرفهای بین اجزای صنعت مد و لباس و بدنبال راه اندازی این موسسات و حضور موفق و ثمر بخش آنان درجشنوارههای گذشته، مقرر گردید موسسات بصورت مستقل در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر حضور پیدا کنند.
معیارهای حضور در بخش موسسات هنری:
1) داشتن موافقت فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس.
2) فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین شده.
3) ارائه طرحهای مناسب بر اساس مأموریتهای اعلام شده.
4) دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره.
5) برنامه ریزی برای رونمایی از آثار احتمالی.
6) تکمیل فرمهای ثبت نام.
بخش آزاد
این بخش اختصاص دارد به طراحان و دارندگان خانههای مد (مزونها) و کسانی که مایل نیستند در بخش مسابقه شرکت کنند اما تمایل دارند آثار آنها به منظور بازاریابی یا نمایش برای عموم عرضه شوند. شرکت کنندگان در این بخش نیز مانند سایرین سه مرحله طرح، عکس واصل اثر را طی خواهند کرد و هیئت داوران در مورد آثار آنان تصمیم خواهند گرفت.
بخش آزاد خود به قسمتهای 1- فاخر 2- روزمره 3- مناسبتی تقسیم میشود و قرار گرفتن اثر در هریک از بخشها ابتدا به اظهار صاحب اثر و سپس به تشخیص داوران بستگی دارد.
نمایش بخش آزاد مجزا از بخش مسابقه در نظر گرفته میشود.

کمیته صنعت:

به منظور ارتقاء سطح کمی وکیفی صنعت پارچه و دوخت و دوز و هماهنگ ساختن این حوزه با اهداف قانون ساماندهی مد و لباس، بخش صنعت به کارخانجات وصنایع وابسته موضوع تولید پارچه و لباس و دوخت و دوز اختصاص مییابد.

این بخش شامل موضوعات زیر خواهد بود:

1) نمایش الیاف و نخ تولیدات داخلی
2) نمایش پارچه و انواع بافتهای صنعت نساجی
3) چاپ پارچه در تکنیکهای مختلف
4) طراحی لباس و ماشین آلات مرتبط
5) لوازمات فروشگاهی و رگال و مانکن
6) دوخت و دوز لباس و ملحقات مرتبط
7) انواع پوشاک تولید شده در طرحها و مدلهای مختلف

فعالیتهای محتوایی بخش:

1) مشاوره در زمینه تکنیکهای نوین نساجی
2) هماهنگی بین صنعت و دانشگاه
3) ایجاد کارآفرینی در صنعت
4) استعداد یابی دانشجویان صنعت نساجی و ارتباط با صنعت نساجی

• علاقه مندان به حضور دراین بخش میتوانند فرمهای ثبت نام را تکمیل و آن را به همراه معرفی نامه مکتوب به دبیرخانه جشنواره ارایه دهند، پس از تأیید دبیرخانه جشنواره میتوانند به صورت مستقل غرفه دریافت کنند.

کمیته اصناف:

این بخش با حضور 22 اتحادیه عضو کمسیون تولید و توزیع اتاق اصناف ایران برگزار میشود.
محصولات تولیدی اتحادیههای صنفی که با اهداف جشنواره همخوانی داشته و مورد پذیرش کمیته اصناف قرار گیرد در غرفههای تخصصی جداگانه در معرض بازدید شرکتکنندگان و مخاطبان عمومی نمایشگاه قرار خواهد گرفت. محصولات عرضه شده در نمایشگاه در چارچوب ضوابط و آییننامههای جشنواره مد و لباس فجر میتوانند به فروش برسند:
تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی، تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف، بنکداران پارچه، پارچه فروشان، پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، تزئینات داخلی ساختمان، فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی، خیاطان زنانه و مردانه، فروشندگان و سازندگان ساعت، سراجان، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان و تعمیرکاران ماشینهای دوخت و بافت، سازندگان و فروشندگان عینک، تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب، کفاشان دستدوز، فروشندگان لوازم ورزشی، آرایشگران زنانه، آرایشگران مردانه و عکاسان و فیلمبرداران


1) واحدهای صنفی دارای مجوز کسب که بطور اختصاصی اقدام به طراحی لباس با عناوینی همانند لباس فرم اداری، کارگری، و …. نمودهاند میتوانند در این بخش از جشنواره شرکت نمایند.
2) ثبت نام با ارایه درخواست و معرفی نامه رسمی اتحادیه متقاضی امکان پذیر است.
3) انجمنها و تشکلهای صنفی حوزه مد و لباس با ارایه درخواست، امکان حضور خواهند داشت.
4) به اتحادیهها به منظور ارایه برنامهها و فعالیتهای خود در حوزه مد ولباس غرفه رایگان واگذار میشود.
• صنوف مذکور با ارایه معرفینامه از اتحادیه یا انجمن مربوطه، در کمیته اصناف امکان حضور خواهند داشت.

کمیته استانها و اقوام:

در این بخش هریک از استانها میتوانند نسبت به ارایه انواع لباس سنتی، بومی و دستاوردها و طراحیهای هنری مد و لباس خود مبادرت ورزند. همچنین علاقه مندان میتوانند با مراجعه به دفاترکارگروه ساماندهی مد و لباس مستقردر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از طریق اتاقهای اصناف استان محل سکونت خود اقدام به ثبت نام نمایند.
دبیرخانههای مد و لباس استانی هریک از ادارات کل فرهنگ و ارشاداسلامی استانها و اتاقهای اصناف در صورت آمادگی و به حد نصاب رسیدن تعداد طرحها میتوانند، غرفهای مستقل ارائه و نمایش آثار بومی، سنتی وبرگزیده استان درخواست نمایند.
دبیرخانههای کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مراکز صنفی مستقر در استانها میتوانند با در نظرگرفتن شاخصهای ذیل نسبت به اعلام فراخوان و جمع آوری آثار اقدام نمایند
1) طراحی، تولید و عرضه لباسهای محلی
2) طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباسهای محلی
3) نمایش چرخه تولید لباسهای سنتی به صورت عملی و عینی
4) معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان
5) نمایش کتب مرتبط، پایان نامههای دانشگاهی و کتابشناسی تخصصی با موضوع مد و لباس
6) نمایش مجموعه مقالات و گزارشات تخصصی مد و لباس

آثار استانی با اخذ تاییدیه کمیسونهای داوری در بخش عرضه، بصورت مستقل امکان حضور در بخش نمایشگاهی را خواهند داشت.
انتخاب سه استان برتر بر اساس شاخصهای اعلامی و عملکرد آنها، صورت خواهد گرفت.
نکته: ادارات کل ارشاد اسلامی استانهاو اتاقهای اصناف شرکت کننده در جشنواره، لازم است نسبت به برگزاری نشستهای تخصصی وکارگاههای آموزشی با موضوع مد و لباس محلی، بومی استان خود، اقدام کنند.

کمیته بین الملل:

داد و ستد پارچه و سایر نیازهای لباس بین کشورها در طول تاریخ، معمول و موجب شناساندن قابلیتهای فرهنگی، ذوق هنری و میزان تسلط طراحان و بافندگان بر فن آوری روز، در زمان خودشان و همچنین موجب رونق بازار اقتصاد نیز بوده است. ایجاد جاده ابریشم بین آسیا و اروپا که از ایران هم عبور میکرد نیز شاهدی بر همین مطلب است. بخش بینالملل با رویکرد پژوهش محور به منظور بهرهگیری از ظرفیتهای بینالملل و تأثیر گذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بویژه کشورهای مسلمان در این جشنواره فعالیت میکند.
طراحان کشورهایی که لباسهای آنها از نظر دینی و فرهنگی با لباسهای ایرانی مشابهت دارد یا از لحاظ شئونات، آثار آنها قابل نمایش هستند امکان حضور در این جشنواره را دارند. بیان نگاه طراحان در جهان بر آفرینش نقوش منسوجات و فرمهای پوشش، بررسی چگونگی اندیشه در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرحها و ایدههای طراحان با حضور کارشناسان، قیاس تواناییهای طراحان داخلی با طراحان بین المللی و آسیبشناسی طرحهای موجود فعلی در جامعه مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال میکند.
از کلیه برندهای شاخص و طراحانی که آثارشان قابلیت ارائه و نمایش متناسب با شئونات وعرف اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را دارند دعوت میشود تا در فضای جشنواره امکان تبادل ایده و ایجاد شناخت از نیازها و دیدگاههای مصرف کنندگان ایرانی را فراهم کنند. بیشک تعاملات این چنینی در سطح بین الملل موجب آشنایی بازدیدکنندگان با گوشهای از تفکرات طراحان سایر کشورها، شناخت طراحان بین المللی از نیازهای پوششی جامعه ایرانی و امکان سنجی ایجاد شعبه برندها ی غیر ایرانی در ایران خواهد بود.
اهداف مورد این بخش:
1) معرفی آخرین دستاوردها و آثار طراحان و تولید کنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولید کنندگان لباس کشورمان.
2) آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشورمان با روندهای جاری در دنیای بین المللی مد و لباس.
3) انتقال دانش و تجربه در حوزههای طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوریهای نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور.
4) ایجاد امکان مقایسه هنری و فنی میان طرحها و تولیدات داخلی با طرحها و تولیدات صورت گرفته در دیگر کشورها.
5) آماده سازی طراحان و تولید کنندگان حوزه مد و لباس کشور به منظور حضور در عرصههای تخصصی و بازارهای بین المللی حوزه مد و لباس.
6) ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.

کمیته نمایشگاه:

این بخش امکان عرضه محصولات را در پنج بخش مجزا به شرح ذیل فراهم میآورد.

طراحان عرضه کننده محصول:
کلیه طراحان میتوانند در این بخش شرکت کرده آثار خود را، که متناسب با شئون جامعه باشد عرضه نمایند.

تولیدکنندگان:
کلیه واحدهای تولیدی میتوانند محصولات مجاز خود را به تفکیک بخش پوشاک بانوان، آقایان و کودکان به مخاطبان عرضه نمایند.

عرضه کنندگان:
در این بخش تولیدکنندگان، نمایندگیهای اصلی و واردکنندگان مجاز پارچه میتوانند با ارائه مدارک لازم شرکت نمایند.
فرمهای ثبت نام و چگونگی حضور علاقه مندان در نمایشگاه از طریق سایت جشنواره قابل دسترسی است.

جوایز:
بخش مسابقه طراحی
مبلغ 50 میلیون ریال به هر یک از نفرات اول رستههای بخش مسابقه و اهداء تندیس طاووس طلایی جشنواره
مبلغ 35 میلیون ریال به هر یک از نفرات دوم رستههای بخش مسابقه
مبلغ 20میلیون ریال به هر یک از نفرات سوم رستههای بخش مسابقه
بخش علمی و دانشگاهی
الف) مقالات
مبلغ 40میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی مقالات
مبلغ 25میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی مقالات
مبلغ 10 میلیون ریال به نفرسوم بخش رقابتی مقالات

ب) پایان نامهها
دوره کارشناسی ارشد مبلغ 20میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع
دوره کارشناسی مبلغ 15 میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع

ج) کتب
مبلغ 70 میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی کتب
مبلغ 50 میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی کتب
مبلغ 35 میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی کتب

د) اجرای طراحی لباس بر روی کاغذ
مبلغ 10 میلیون ریال به هریک از برگزیدگان در این بخش

ه) بخش ویژه لباس دانشجویی (دانشجویان)
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 10میلیون ریال به نفر سوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)

و) بخش ویژه لباس دانشجویی (عمومی)
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)

فرهنگی و هنری
الف) جوایز بخش رقابتی
تصویرگری:
رتبه اول 30 میلیون ریال
رتبه دوم 15 میلیون ریال
رتبه سوم 10 میلیون ریال

آثار مطبوعاتی:
*رتبه اول 000/000/30 ریال
*رتبه دوم 000/000/20 ریال
*رتبه سوم 000/000/10 ریال

تبلیغات و بازاریابی:
*رتبه اول 000/000/30 ریال
*رتبه دوم 000/000/20 ریال
*رتبه سوم 000/000/10 ریال

فیلم کوتاه:
*رتبههای اول 000/000/50 ریال
*رتبههای دوم 000/000/30ریال
*رتبههای سوم 000/000/15 ریال

لباس فیلم:
*رتبه اول 000/000/30 ریال
*رتبه دوم 000/000/35 ریال

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار