رئیس سازمان محیط زیست در روز جهانی هوای پاک:

رفع تحریم‌ها مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند

معصومه ابتکار با بیان این که زمانی می‌شد تحریم‌ها را دلیل عقب‌ماندگی عنوان کرد، گفت: تحریم‌ها برای توسعه شاخص‌های محیط زیستی مشکلاتی ایجاد کرده بود اما رفع آن‌ها مسئولیت ما را زیاد کرده است.
کد خبر: ۶۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ - 18January 2016

رفع تحریم‌ها مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست امروز در همایش روز هوای پاک گفت: خوشحالیم که تحریمهایی که مشکلات زیادی برای بهبود شاخصهای توسعه از جمله بهبود شاخصهای محیط زیستی کشور ایجاد کرده بود رفع شده است.

معصومه ابتکار با بیان این که در دورانی میشد به تحریمها به عنوان یکی از دلایل عقبماندگی اشاره کرد، گفت: اکنون این خوشحالی از رفع تحریمها مسئولیت ما را هم سنگینتر می کند.

وی با بیان این که دستگاههای بسیار متعددی در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند و نقش و مسئولیت دارند، افزود: اتفاق خوبی که در اوایل دولت کنونی با تاکیدات رئیس جمهوری رخ داد یک مصوبه دولت بود که همان ماههای اول خط مشی کلان کشور را برای کاهش آلودگی هوا مشخصی کرد.

ابتکار اتفاق خوشایند دوم را فعال شدن کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: این کارگروه ساز و کار مدیریتی بود که پس از مدتها توقف فعالیت این ساز و کار فرابخشی فعال شد و میتوان گفت تقریبا ماهی یک بار این کارگروه تشکیل شده است.

وی با بیان این که این کارگروه تشریفاتی نیست، گفت: دستگاهها در این کارگروه میآیند و گزارش کار خودشان را ارائه میکند و مسائل و مشکلاتی مثل اعتبارات و یا مسائل فنی را مطرح میکنند.

هیچ مماشاتی در کوتاهی از برنامههای آلودگی هوا نخواهیم داشت

رئیس سازمان محیط زیست با بیان این که با وجود همه موانع پیشرفت نسبتا خوبی داشتیم، تصریح کرد: گزارش عملکرد همه دستگاهها در بحث آلودگی هوا را به دولت ارائه دادهایم. همه دستگاهها باید با سرعت کافی بر اساس آنچه در برنامه گفته شده نسبت به اجرای تعهدات خودشان پایبند باشند.

ابتکار با تاکید بر این که «ما هیچ مماشاتی در کوتاهی از برنامههای آلودگی هوا نخواهیم داشت» گفت: ما پایش خودمان را در کیفیت سوخت، کیفیت تولید خودروها و ضوابطی که برای شمارهگذاری اعلام کردیم به طور مستمر انجام میدهیم و در موضوع خروجی صنایع و تمام بخشهای مختلف برنامه در جایی که وظایفمان هست بدون هیچ گونه مماشات و کم توجهی موضوع را دنبال میکنیم چرا که مساله برای کشور بسیار مهم است و برای رییس جمهور و دولت هم اهمیت دارد. بیش از ۳۰ میلیون شهروند تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند و اگر این مسئله حل نشود برای ما هزینههای بسیار سنگینی در بخشهای بهداشت و درمان و اجتماعی به وجود میآورد.

وی ضمن تاکید بر نقش رسانهها در مسائل زیست میحطی گفت: از رسانههایی که با ما همکاری خوب در انتقال اطلاعات داشتند، از آنهایی که به ما نقد داشتند و حتی آنهایی که به حاشیهها میپردازند و حتی از یک جلسه جدی مثل امروز حاشیهای برای سرگرمی افکار عمومی میسازند تشکر میکنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: آمار و جداول شهرهای مختلف نشان میدهد میزان پیشرفت ما در شهرهای مختلف متفاوت بوده است. شاید بیشترین پیشرفت را در اصفهان داشتهایم اما کاملا مشخص است که موانعی هم داریم و اگر استانداردها را حفظ نکنیم ممکن است به مشکلات زیادی بر بخوریم.

اگر برنامههای سال ۷۹ پیگیری شده بود الان در این وضعیت نبودیم

ابتکار با بیان این که «قرار نیست از روزی که کار را شروع میکنیم مشکل حل شود» گفت: مسائل مربوط به آلودگی هوا برنامههای بلندمدت است. اگر برنامههایی که سال ۱۳۷۹ آغاز شد استمرار داشت و دولتها پی در پی پیگیر آن بودند امروز در این وضعیت نبودیم اما دستاوردهایی که دولت در این ۲۷ ماه داشته بینظیر بوده و قطعا پس از این هم نتایج خوبی را خواهیم داشت. کما این که میبینیم با وجود همه مشکلاتی که هنوز هم وجود دارد و کمبودهایی که هست آمار خوبی داریم. این در شرایطی است که هنوز تحریمها برطرف نشده است، دولت بیشترین مشکلات اقتصادی را تجربه میکند و عقبماندگی ۸ سال گذشته هنوز در همین آمار دیده میشود.

ابتکار با اعلام این که الان دولت تقریبا هرماه یک مصوبه در ارتباط با محیط زیست یا آلودگی هوا میگذراند، گفت: توجه به مسئله محیط زیست در بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه کاملا مشخص است. برنامه ای که دولت به عنوان برنامه توسعه کشور تصویب کرده یک فصل فرابخشی درباره محیط زیست با عددگذاری و شاخصگذاری مشخص دارد که این اتفاق بزرگی برای برنامهریزی کشور است و تمام هدفگذاریهای ملی و بینالمللی مثل اقتصاد کمکربن، کاهش گازهای گلخانهای، اصلاح الگوی مصرف آب یا اهداف توسعه پایدار که هدف گذاری جهانی است همه به نوعی در برنامه ششم توسعه و در لوایحی که به مجلس رفته لحاظ شده است.

درآمدهای اصلاح قیمت حاملهای انرژی در مسائل محیط زیستی مصرف خواهد شد

رئیس سازمان محیط زیست با اعلام این که در لوایحی که به مجلس رفته هم برای اولین بار نگرش زیستمحیطی بسیار خوبی اتفاق میافتد گفت: بخشی از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی و آب به کاهش آلودگی هوا اختصاص داده شده است.در گذشته هیچ قانونی برای اختصاص عوارض آلودگی هوای یک درصدی در مصارف زیست محیطی نبود و الان برای اولین بار در لایحه دولت به صراحت قید شده که این عدد باید برای بهبود وضعیت محیط زیست هزینه شود. اینها تحولات مهمی است که در سطح برنامه ریزی اتفاق میافتد.

ابتکار با اعلام این که در سطح اجرایی هم دستگاهها تلاش میکنند اما برخی باید بیشتر تلاش کنند گفت: سمنها هم همراهی بسیار خوبی دارند که از تلاشهای آنها هم تشکر میکنم. همین پیشنهاد سهشنبههای بدون خودرو پیشنهاد سازمانهای مردمنهاد بوده که باعث شده امروز حداقل یک روز در هفته از خودرو استفاده نکنیم و الگوی حمل و نقل در شهرها را به سمت حمل و نقل عمومی ببریم.

وی گفت: دیروز با همتی که در دولت شکل گرفته بود و از ماه ها قبل کار کارشناسی برای آن صورت گرفته بود یک هدفگذاری مهم را به تصویب رساندیم و آن بحث خروجیهای مربوط به صنایع بود. متاسفانه از سال ۱۳۷۴ تا کنون استانداردها و شاخصهای خروجی هوای مربوط به صنایع و آلودگی هوایی که ایجاد میکنند اصلاح نشده بود و در این موضوع بسیار عقب ماندگی داشتیم. دیروز مصوبهای گذراندیم که با هماهنگی همه دستگاه ها به ویژه وزارت صنایع و وزارت نفت بود و برای اولین بار فلزات سنگین را در آلودگی هوای مربوط به صنایع در نظر میگیرد و برای اولین بار به اکسیدهای ازت هم اشاره دارد که این هم اتفاق مهمی است و کاملا روزآمد است.

به گفته وی صنایع مکلفند براساس زمان بندی و طی فرصت ۶ ماههای که به آن ها داده شده این استانداردها را به طور کامل اعمال بکنند.

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: از این به بعد بسیاری از صنایع ما سنجش برخط دارند و برخی هم خوداظهاری انجام می دهند. برنامه ما این است که پایش صنایع خودمان را به حداکثر برسانیم و وظایف بخش های مختلف صنعتی هم همین است که هم مصوبه دولت و استانداردها را برای کاهش آلودگی هوا، آلودگی آب و مدیریت پسماندرعایت کنند و برنامه مدیریت محیط زیست داشته باشند، برنامه اجرایی داشته باشند، واحد و بخش مرتبط با محیط زیست را در واحد صنعتی خودشان ببینند و اعتبارات مورد نیاز آن را پیش بینی کنند.

عصر جدید ورود سرمایه به ایران همراه با ملاحظات محیط زیستی است

ابتکار گفت: در آستانه این دوره جدید که سرمایهگذاری های نوین وارد کشور خواهد شد باید بتوانیم همگام با این سرمایهگذاری، استانداردها و شاخصهای محیط زیست را هم رعایت کنیم و در واقع توسعه پایدار داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اعلام این که صنایع آلاینده و مطرودی که در نقاط دیگر دنیا امکان فعالیت ندارند قطعا امکان حضور و فعالیت در ایران نخواهند داشت ابراز امیدواری کرد: این عصر جدید سرمایهگذاری در ایران با ملاحظات زیست محیطی، برنامهریزیهای سبز و با توجه به ارزیابی زیست محیطی انجام خواهد شد و شاهد توسعه پایدار در ایران خواهیم بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: مجلس بعد از بیش از یک سال لایحه هوای پاک را به صورت اصل هشتاد و پنجی در دستور کار قرار داده است و فقط یکی از مسائل این لایحه موضوع معاینه فنی است که به غلط زمانی برای آن ۵ سال مهلت داده شده است. امیدواریم که بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم و هرچه سریعتر یک قانون روزآمد و کارآمد برای آلودگی هوا جایگزین قوانین قبلی کنیم.

منبع:مهر

نظر شما
پربیننده ها