نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ادبیات دهه شصت دیگر جذابیت ندارد / صحبت با نسل جدید گفتمان امروزی می‌طلبد

فروغی جهرمی گفت: اگر شهیدان را امروز با ادبیات دهه ۶۰ معرفی کنیم، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و برای نسل امروز ادبیات آن دهه جذابیت ندارد.
کد خبر: ۶۶۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷ - 05June 2024

هم باید به ویژگی‌های اسلامی توجه کنیم هم به ویژگی‌های ملی/ لزوم آینده‌نگری در ادبیات«محمد قاسم فروغی جهرمی» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس اظهار داشت: رویکردها، مطالبات، نگرش و سلیقه‌های نسل جوانِ ما در موضوع کتاب و نویسندگی در سال‌های اخیر بسیار متفاوت، متنوع و امروزی شده است. باید پژوهشگران و فرهیختگان برای این کار، راه چاره‌ای بیاندیشند و این باید از گفتمان، نظرات و آراء جمعی دوستانی که در این کار خبره هستند، استخراج شود. نسل امروز ما احتیاج به موضوعاتی دارد که برایش جذاب و گیرا باشد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس درباره زبان معرفی شهدا به مخاطب گفت: اگر شهدا با ویژگی‌ها و ادبیاتی معرفی شوند که در دهه ۶۰ مطرح می‌کردیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نسل جوان با آن‌ها ارتباط برقرار کند. 

وی افزود: «امروزی شدن» به معنی از دست دادن هویت، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، اسلام و کشور نیست. ما نیاز داریم که هم به ویژگی‌های اسلامی و هم به ویژگی‌های ملی توجه کنیم و این دو را نباید از هم جدا کنیم.

فروغی جهرمی درباره لزوم آینده‌نگری در حوزه ادبیات گفت: عناصر هویت ملی، مسائل اسلامی و عقیدتی ما می‌توانند بسیار انگیزه‌بخش باشند، اما باید با زبان، گفتمان و ادبیات امروزی صحبت کنیم. باید نگاهمان به آینده باشد و بتوانیم مقداری از آن را پیشخوانی کنیم و آثاری تولید کنیم که نسل آینده هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

لازم به ذکر است، محمدقاسم فروغی جهرمی سال ۱۳۳۳ در جهرم به دنیا آمد و از مبارزان پیش از انقلاب است. وی سال‌ها در تدوین و نشر کتاب‌های دفاع مقدس و ارتباط با نویسندگان این حوزه و همچنین برپایی جشنواره‌های کتاب سال دفاع مقدس فعال بوده است و از پاسداران اهل قلم پیش‌کسوت و کارشناسان کارآمد در زمینه کتاب‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود.

مجموعه دو جلدی «اگر سپاه نبود...»، «هم‌صدا با آب و آیینه» مجموعه شعر دفاع مقدس، «خاطراتی کوتاه از عملیات‌های بزرگ» (والفجر ۸ ـ کربلای ۵)، «قلب سنگی» مجموعه قصه، «منظومه پروانه‌ها»، «رویش و پرواز» مجموعه شعر دفاع مقدس، «نقش فرهنگ دفاع مقدس در اصلاح فرهنگ عمومی کشور»، «سپاه»، «مولود انقلاب»، «فرهنگ»، «نظام فرهنگی»، «تولیدات فرهنگی» و «روزگار وصل» برخی از آثار این نویسنده و پژوهشگر است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار