فیک‌نیوزهای سَمّی و شایعه خرابکاری در سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

همچنان که در کوهستان پوشیده از برف، پرتاب یک پاره سنگ می‌تواند بهمنی بزرگ را موجب شود، ضریب دادن به شایعات مسموم نیز می‌تواند جریان افکار عمومی را به کلی تغییر دهد. 
کد خبر: ۶۶۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰ - 23May 2024

فیک‌نیوزهای سَمّی و شایعه خرابکاری در سقوط بالگرد رئیس‌جمهوربه گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، حساب کاربری ترور آلارم یکی از فیک‌نیوزهای مرتبط با مسائل ایران در شبکه اجتماعی ایکس محسوب می‌شود. مرور محتوای این حساب کاربری در مقاطع مختلف حاکی از این است که اخبار آن فاقد پشتوانه حداقلی است و صرفا کارکرد عملیات روانی دارد.

فعالیت ترور آلارم در آغاز معطوف به رصد فعالیت‌ها و گزارش ترورهای گروه تروریستی داعش بود. با این حال از مقطعی به بعد کارکرد آن به وضوح تغییر کرد و انتشار اخبار امنیتی فیک درباره ایران و در راستای منافع رژیم صهیونیستی به یکی از محورهای اصلی فعالیت‌هایش تبدیل شد. 

ترور آلارم در حال حاضر صرفا یک یک حساب کاربری تجاری است که در ازای دریافت پول از منابع مختلف و بعضا متضاد امنیتی، خطوط رسانه‌ای و خوراک سفارشی آن‌ها را در فضای مجازی نشت می‌دهد. 

شناخته شدن ترور آلارم در جامعه‌ی کاربران فارسی زبان تا حدود زیادی محصول ناشی‌گری برخی رسانه‌ها و کاربران پرمخاطب ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است که در مقاطع مختلف نسبت به بازتاب دادن محتوای مسموم آن اقدام کرده‌اند.

از جمله این خطاهای ناشیانه، خبر نادرست یکی از وب سایت‌های داخلی است که طی آن ترور آلارم را به عنوان اولین ناشر خبر سقوط بالگرد آیت الله رئیسی معرفی کرد و علاوه بر اینکه عده بسیاری را به اشتباه انداخت، بدون هیچ دلیل و استنادی گزاره دخالت رژیم غاصب در حادثه بالگرد را پررنگ ساخت.

فیک‌نیوزهای سَمّی و شایعه خرابکاری در سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

این در حالی است که ترور آلارم دست کم دو ساعت پس از سانحه سقوط (ساعت ۱۴) و سی دقیقه پس از انتشار رسمی خبر مفقود شدن بالگرد توسط شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران (۱۵:۳۰)، صرفا در توییتی مدعی شد که آیت الله رئیسی از یک سوء قصد جان سالم به در برده است!  

فعالیت فیک‌نیوزها در شرایط بحرانی و اضطراری به صورت طبیعی اوج می‌گیرد و آن‌ها می‌کوشند از این فرصت برای تزریق خطوط سفارشی به افکار عمومی و نیز مطرح کردن خود حداکثر بهره‌برداری را انجام دهند. در چنین شرایطی این وظیفه اهالی رسانه و فعالان شاخص شبکه‌های اجتماعی است که با لحاظ کردن منافع ملی و پافشاری بر رسالت حرفه‌ای خویش از مرزهای آگاهی و امنیت روانی مردم حراست کنند. 

در حال حاضر ضمن درک شرایط عاطفی که پس از سانحه جانکاه سقوط بالگرد در افکار عمومی بوجود آمده و مردم را برای کسب اطلاع از علت حادثه بی‌تاب کرده، همچنان باید تا انتشار گزارش رسمی نهادهای مسئول منتظر ماند. 

یادآور می‌شود که سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، صبح روز دوشنبه هیئت عالی رتبه‌ای را با مسئولیت سردار خلبان علی عبدالهی (معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح) به همراه کارشناسان متخصص مامور بررسی ابعاد و علل موضوع کرد و انتظار می‌رود تنظیم این گزارش به مرحله نهایی نزدیک شده باشد.

برچسب ها: فیک نیوز
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار