یادداشت/ حجت‌الاسلام موسی سلیمانی

از خرمشهر تا خرمشهرها

روحیه انقلابی، شکست‌ناپذیری اراده‌ها، وحدت، خلاقیت‌ها و حضور مخلصانه رزمندگان باعث فتح خرمشهر شد؛ در شرایط کنونی کشور با تاسی به همان روحیه می‌توان در عرصه‌های مختلف که دشمن به دنبال به زانو در آوردن نظان مقدس اسلامی است، نقش‌آفرین بود.
کد خبر: ۶۶۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸ - 25May 2024

از خرمشهر تا خرمشهرهاگروه استان‌های دفاع‌پرس- حجت‌الاسلام‌‌ و‌المسلمین «موسی سلیمانی» جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در روز سوم خرداد ۱۳۹۵ در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «بدانید در آینده خرمشهرها در پیش است.» حوادث پیش آمده پس از آن روز، شاهد صدق این پیش‌بینی است.

استکبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف کوتاه مدت تغییر رفتار و بلند مدت تغییر نظام انواع نقشه‌ها را به کار برده است. یکی از این طراحی‌ها تشویق و حمایت از حمله صدام حسین به خاک مقدس جمهوری اسلامی بود. این حمله با هدف اولیه تجزیه ایران و اشغال خوزستان و با هدف کلان ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد.

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دشمن پس از سقوط خرمشهر در طول تاریخ مقدس جمهوری اسلامی به شیوه‌های گوناگون جنگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی نامتقارن ادامه دارد.

روحیه انقلابی، شکست‌ناپذیری اراده‌ها، وحدت و انسجام ملی، خلاقیت‌ها و حضور مخلصانه گروهی از رزمندگان در خط مقدم باعث فتح خرمشهر شد. همین عوامل در حال حاضر نیز با تاسی به همان فرهنگ و روحیه می‌توان در عرصه‌های مختلف که دشمن به دنبال به زانو در آوردن نظان مقدس اسلامی است، نقش‌آفرین بود.

رهاوردهای امنیتی فتح خرمشهر

فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است. پس از عزل بنی‌صدر، عملیات‌های متعددی مانند ثامن‌الائمه علیه‌السلام و طریق‌القدس انجام گرفت. عملیات بیت‌المقدس نقطه عزیمت این عملیات‌ها بود. این عملیات ره‌آوردهای امیتی ملی و بین‌المللی داشت.

۱. احساس امنیت

پس از سقوط خرمشهر احساس ناامنی برای کل خوزستان و دیگر استان‌ها سایه افکنده بود. فتح خرمشهر احساس امنیت را به مردم ایران هدیه کرد.

۲. اقتدار امنیتی

فتح خرمشهر افزون بر امنیت، اقتدار امنیتی نیروهای مسلح را نشان داد. این فتح  فکر تهدید کردن ایران اسلامی را از سایر متجاوزین گرفت. در فتح خرمشهر اقتدار نیروهای مسلح در دو بُعد مادی و معنوی نمود داشت. در بعد مادی نیروها با ابتکارات عملی، خلاقیت‌ها و انضباط سازمانی دژهای مستحکم دفاعی خرمشهر را در هم ریختند. در بعد معنوی هم اتکال به خدا، توسل به اهل‌بیت و باور به امدادهای غیبی در لحظه‌لحظه عملیات مشهود بود.

۳. درونی‌سازی امنیت

فتح خرمشهر این باور را در مردم و نیروهای مسلح و مردم ایجاد کرد که می‌توان بدون استمداد از دیگر کشورها امنیت را با اتکاء به نیروهای مردم تأمین کرد و وابستگی به بیرون نداشت.

مقابله شعار و باور در خرمشهر

پرده اول، (شعار): جمله معروفی را که عراقی‌ها روی دیوارهای خرمشهر پس از تصرف آن نوشته بودند، همه به یاد داریم: «جئنا لنبقی» یعنی آمده‌ایم که بمانیم.

پرده دوم: (حماسه و باور) من آن روزی که اینجا پا نهادم، ترکِ سر کردم. این را همان روز‌های اولیه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک پاسدار روی دیوار نوشته بود. دیواری که مثل یک تابلو به چشم کسانی می‌آمد که وارد سپاه می‌شدند.

پرده سوم: گام اول پیروزی فراتر از صفحه جغرافیا، به تغییر ادراک و فتح دل‌ها وابسته است. هر طرفی که اراده‌ی قوی‌تری، ثبات بیشتری داشته باشد، او پیروز میدانها خواهد بود.

شاهکار جنگ اراده‌ها در خرمشهر دیده شد. خرمشهری که به باور استراتژیست‌های نظامی مستحکم و تسخیرناپذیر بود، اما روحیه انقلابی و باور به ما می‌توانیم این دژ را فرو ریخت و همگان را وادار به پذیرش برتری نظامی ایران کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها