سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد؛

تسلیت ۳۳۰ مقام‌ عالی رتبه جهان به رهبر معظم انقلاب اسلامی

کنعانی گفت: ما دریافت کننده ۳۳۰ پیام از مقام‌های عالی رتبه جهت تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده ایم، این میزان پیام سند موفقیت دستگاه دیپلماسی است.
کد خبر: ۶۶۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷ - 27May 2024

کنعانبه گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان اظهار داشت: لازم است حضور و مشارکت میلیونی و قدرشناسانه ملت ایران در مراسمات تشییع و تدفین خادمان عزیز کشورمان را پاس بداریم.

کنعانی خاطرنشان کرد: حضور گسترده هیات‌های خارجی در مراسمات تشییع رئیس جمهوری شهید و هیأت همراه اقدام بزرگی بود که دولت جمهوری اسلامی ایران از همه هیئات تقدیر و تشکر به عمل می‌آورد.

نقش بی‌بدیل رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید در گسترش تعاملات

وی افزود: نقش رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه شهید در گسترش تعاملات با کشور‌های خارجی یک نقش بی بدیل است و ما شاهد جهش توسعه روابط با کشور‌های مختلف در سه سال اخیر بوده‌ایم، صدق این ادعا مشارکت هیات‌های عالی رتبه مختلف در مراسم تشییع این شهدای گرانقدر است، ما دریافت کننده ۳۳۰ پیام از مقامات عالی رتبه جهت تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده ایم، این میزان پیام سند موفقیت دستگاه دیپلماسی و دولت در گسترش روابط خارجی است.

حضور بیش از ۶۰ هیات عالی‌رتبه در مراسمات تشییع

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: حضور بیش از ۶۰ هیات عالی رتبه در سطح روئسای کشور‌ها و وزرای خارجه شاید در مراسمات تشییع بی سابقه باشد. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران به رغم این ضایعه بزرگ، اما رویکرد خود را در تعامل سازنده با کشور‌های مختلف در حوزه منطقه و فرامنطقه با جدیت و اهتمام ادامه خواهد داد.

وی افزود: به رغم این ضایعه سخت اما جمهوری اسلامی از هیچ گونه تلاش و فرصتی از حمایت از محور مقاومت به ویژه از ملت فلسطین دریغ نمی کند، ما معتقدیم حمایت از ملت مظلوم فلسطین یک وظیفه اخلاقی و یک مسئولیت بین المللی برای همه ملت ها و دولت ها است.

کنعانی گفت: ما اظهارات پادشاه بحرین را شنیدم و این اظهارات را مورد اهتمام قرار خواهیم داد، همچنین حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم تکریم رئیس جمهور شهیدان تشکر و قدردانی می کنیم.

گسترش مناسبات جمهوری اسلامی با قاره آفریقا

وی افزود: گسترش مناسبات جمهوری اسلامی با قاره آفریقا یکی از اولویتهای اساسی دولت ایران است و دولت سیزدهم هم خاصا این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است، در این زمینه می توانم به سفر رئیس جمهور شهید به کشورهای آفریقایی و برگزاری هشت کمیسیون مشترک با کشورهای آفریقایی اشاره کنم.

وی افزود: به رغم این ضایعه سخت اما جمهوری اسلامی از هیچگونه تلاش و فرصتی از حمایت از محور مقاومت به ویژه از ملت فلسطین دریغ نمی‌کند، ما معتقدیم حمایت از ملت مظلوم فلسطین یک وظیفه اخلاقی و یک مسئولیت بین المللی برای همه ملت ها و دولت ها است.

کنعانی گفت: ما اظهارات پادشاه بحرین را شنیدم و این اظهارات را مورد اهتمام قرار خواهیم داد، همچنین حضور وزیر خارجه این کشور در مراسم تکریم رئیس جمهور شهیدان تشکر و قدردانی می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توسعه مناسبات با کشورهای مختلف به ویژه با کشورهای همسایه اولویت اصلی دولت سیزدهم است، تنش زدایی با برخی از کشور و اعتماد سازی با تعداد دیگری از کشورها و همچنین افزایش همکاری با کشورها همگی در راستای سیاست همسایگی دولت سیزدهم رقم خورده است.

کنعانی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه های دولت ادامه خواهد داد، گفت: معتقدیم در رویکرد سازنده ایران در توسعه مناسبات با کشورهای مختلف تغییری ایجاد نخواهد شد و دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.

دیدار وزیر امور خارجه عمان با مخبر

وی در مورد اخبار ضد و نقیض مذاکرات ایران و امریکا در عمان و همچنین سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، افزود: این سفر به منظور ابراز و ابلاغ تسلیت عمان صورت می‌گیرد. وزیر خارجه سلطنت عمان، چون در روز تشییع در سفر کاری بود، امروز سفری اختصاصی به ایران برای ابراز همدردی و تسلیت به دولت و ملت ایران دارد. روابط ایران و عمان روابطی دوستانه است و در این سفر دیداری هم با مخبر انجام خواهد شد. مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است لذا تعاملات ما با طرف امریکایی همواره ادامه داشته و صرفاً در چاچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بوده است. مفاد خبر‌های منتشره در برخی رسانه‌های غربی معتبر و دقیق نیست.

وی در مورد برگزاری جلسه شورای حکام، تصریح کرد: رویکرد ایران در ارتباط با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازنده بوده است و سفر اخیر گروسی به ایران به منظور رفع ابهامات و گسترش همکاری‌های سازنده ایران با آژانس انجام شده است. انتظار این است دیگر بازیگران به رویکرد سازنده ایران توجه کنند.

کنعانی در مورد وضعیت تبعه ایرانی در عراق گفت: دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت و اهتمام ویژه از آغازین روز بازداشت این شهروند ایرانی داشته و دارد. دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات پرونده این تبعه است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در عراق به هیچ وجه پذیرفته شده نیست؛ بنابراین موضوع این شهروند را مبتنی بر وظیفه سازمانی وحرفه‌ای دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی با جدیت دنبال کردیم. وزیرخارجه شهید شخصاً این موضوع را با جدیت دنبال کرد. اجازه دهیم این موضوع در سازوکار‌های کنسولی و حقوقی دنبال شود و امیدواریم نتایج تلاش‌ها منجر به آزادی این شهروند ایرانی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بیانیه منتشر شده در مورد جزایر سه گانه، گفت: بیانیه‌های اتحادیه عرب سازوکار خودش را دارد، اما ما خارج از هرگونه اظهار نظر در مورد تنظیم وصدور بیانیه‌های اتحادیه عرب لازم است بگویم هرگونه اعلام‌موضع در مورد جزایر سه گانه را مداخله در امور داخلی ایران تلقی میکنیم و انرا قویا محکوم میکنیم. جزایر سه کانه جزو لاینفک ایران است.

شمخانی چه نقشی در مذاکرات هسته‌ای دارد؟ 

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اموال بلوکه‌شده ایران در قطر، گفت: تغییری در نحوه استفاده منابع مالی ایران در قطر ایجاد نشده است و در صورت ضرورت، بانک مرکزی اطلاعات لازم را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره نقش علی شمخانی در پرونده هسته‌ای اظهار کرد: تغییر هیات مذاکره‌کننده ایران در موضوع رفع تحریم‌ها با هماهنگی و اشراف نهاد‌های عالی و بالادستی نظام، مذاکرات را پیش برده است. وزارت خارجه و هیات مذاکره‌کننده در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی، مسیر خود را ادامه خواهد داد.

کنعانی با اشاره به تغییر مسوول پرونده مذاکرات هسته‌ای گفت: در خصوص ادعای غیر رسمی منتشره در برخی شبکه‌ها، نکته خاصی را برای طرح ندارم. هیات مذاکره‌کننده ایران درخصوص رفع تحریم‌ها همواره با هماهنگی نهاد‌های بالادستی نظام پیش رفته است. 

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در رویکرد و ساختار گفتگو‌های غیرمستقیم و با واسطه ما در چارچوب رفع تحریم‌ها و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها هیچ تغییری رخ نداده و در همان چارچوب تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

کنعانی با اشاره به درخواست ایران برای استرداد یک کلاهبردار ایرانی از امارات گفت: من شرح اقدامات را نمی‌خواهم داشته باشم؛ بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه همکاری مشترک وجود دارد و در برنامه اقدامات ایران برای استرداد این مجرم وجود دارد.

استقبال جمهوری اسلامی از هرگونه همکاری‌های آبی میان کشور‌های منطقه

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به امضای قرارداد تجاری و آبی بین عراق و ترکیه، گفت: موضوع آب از موضوعات مهم و پیچیده زیست محیطی در حوزه منطقه‌ای است. مسایل آبی مشترک و رودخانه‌های مرزی بین عراق و ترکیه، یکی از موضوعات مهم و قدیمی است.

کنعانی در این باره افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و متاثر از تنش‌های آبی، موضوعات مرتبط با منابع آب و رخداد‌ها و توافق‌هایی که در این چارچوب صورت می‌گیرد را هم از منظر مسایل زیست محیطی و هم از منظر منافع ایران این موضوعات را با دقت دنبال می‌کنیم. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه همکاری‌های آبی میان کشور‌های منطقه استقبال می‌کند؛ مشکلات آبی و زیست محیطی یک موضوع تاثیرگذار بر کل کشور‌ها است؛ ما شروع گفتگو‌های فنی را مهم تلقی می‌کنیم.

کنعانی گفت: راهگذر‌های ترانزیتی در منطقه ما از دیرباز به دلیل موقعیت خاصی که داریم را با جدیت دنبال می‌کنیم. از هر پروژه‌ای که با نگاه صرفا تجاری مطرح شده، استقبال کردیم. ما دارای ابتکار عمل درخصوص راهگذر‌های تجاری و ترانزیتی هستیم. گذرگاه شمال-جنوب و تهران- استانبول را در دستور کار خود با شرکای تجاری خود داریم؛ اجازه نخواهیم داد منافع کشور درخصوص پروژه‌های ترانزیتی، مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.

 وی با اشاره به روز بزرگداشت نسل‌کُشی در «سربرنیتسا» و سکوت برخی کشور‌ها و رویکرد ایران در منطقه بالکان، گفت: ایران سیاست خارجی مستقل خودش را دارد و در اجرای سیاست خارجی خود، از طرف‌های ثالث تاثیر نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: رای مثبت ما به قطعنامه نسل‌کُشی سربرنیتسا، نماد روشنی از استقلال کشور و کنش اصولی ایران در سیاست خارجی است؛ جنایتی که نزدیک به ۳۰ سال قبل در مقابل چشمان خواب‌زده برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر اتفاق افتاد و منجر به کشتار ۸ هزار مسلمان بی گناه شد، یک صفحه کاملا تاریک و مشمئزکننده است.

وی ادامه داد: معتقدیم که ثبت این واقعه جانگداز، در مسیر جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است. ما به‌رغم رای مثبت خود، هرگونه سوءتفسیر از این قطعنامه که منجر به تنش در بالکان شود را مردود می‌دانیم. اتخاذ معیار‌های دوگانه هم از نظر ما مردود است. نسل‌کُشی همیشه و در همه‌جا محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد و سیاست ایران در منطقه بالکان، بر حفظ صلح و ثبات استوار شده و ایران با همه کشور‌های منطقه روابط دوستانه و سازنده دارد. اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نشناختیم؛ ما با بوسنی هم اشتراکات فرهنگی و تاریخی داریم و ما از گذشته دارای پیوند هستیم.

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حکم دیوان بین‌المللی و عدم پیروی رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌المللی گفت: جامعه جهانی در این‌باره مسوولیت قانونی و اخلاقی دارد؛ نظر به اینکه رژیم صهیونیستی اکنون متهم به نقض مفاد کنوانسیون جلوگیری از نسل‌کُشی است، مقامات این رژیم نزد دیوان کیفری دارای پرونده هستند.

وی افزود: دیوان دادگستری خواستار پایان‌دادن حمله به رفح است. همه زمینه‌های قانونی برای انجام مسوولیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در اقدام علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد.

کنعانی گفت: هیچ‌گونه بهانه‌ای از سوی هیچ مرجعی پذیرفته نیست؛ اما آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نتیجه حمایت یکجانبه تعدادی از کشورها از جمله آمریکاست و موضع آمریکا هم در مورد احکام صادره کاملا روشن است که هنوز خود را متعهد به این احکام حقوقی تلقی نمی‌کند؛ ذره‌ای از مسوولیت جامعه جهانی از جمله سازمان ملل در ارتباط با فلسطین کم نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی گفت: ما دارای موضع اصولی در خصوص فلسطین هستیم؛ آنچه که در حال رخ‌دادن است، همه و همه جنایت جنگی و نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به شدت محکوم است؛ رژیم صهیونیستی می‌بایست سریعا این جنایت جنگی را متوقف کند و باید جنایتکاران جنگی تحت پیگرد و مجازات قرار بگیرند.

کنعانی با اشاره به رویکرد ایران در پیگیری‌های قضایی علیه رژیم صهیونیستی گفت: ما در ارتباط با رژیم صهیونیستی رویکرد مشخصی داریم و از هر سازوکاری که برای پیگرد و تحت تعقیب مقامات این رژیم صورت بگیرد، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: از مسیر و رویکرد دیگر کشورها و اقدامات آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم؛ ایران حتما رویکردهای اصولی خودش را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار