در دومین جلد از مجموعه شبهات دانش‌آموزان؛

پرسش و پاسخ‌های اعتقادی دانش‌آموزان پاسخ داده شد

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اعتقادات)» اثر قاسم ابراهیم آبادی منتشر شد.
کد خبر: ۶۷۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱ - 28May 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اعتقادات)» اثر قاسم ابراهیم‌آبادی در ۱۲۸ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

یکی از تفاوت‌های انسان با دیگر مخلوقات، امکان پرسش و تفکر است. به همین علت، انسان همیشه در مورد موضوعات مختلف در حال پرسشگری است؛ از جمله در مورد آغاز و پایان آفرینش و فلسفه زندگی و سبک زندگی درست. این امکان و توانایی را خداوند درون انسان قرار داده و پرسشگری را حق انسان بلکه وظیفه او می‌داند؛ چنان که در قرآن کریم فرموده: «اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید». مجموعه حاضر پاسخ به برخی پرسش‌های دانش آموزان را در بر دارد که با محوریت اعتقادات گردآوری شده است.

پرسش و پاسخ از راهکارهای قرآنی برای کشاندن قاری خود به تفکر و سپس هدایت است؛ سؤالاتی که در مورد وجود پروردگار، هدفداری خلقت، عبث و بیهوده نبودن خلقت انسان، معاد، نبوت، هدایت الهی و اخلاق پرسیده شده است. پر واضح است طرح چنین موضوعاتی با روش پرسش و پاسخ، نشان از کارآمدی و اثربخشی این روش دارد. گویا وقتی از انسان سوال می‌گردد، به چالش کشیده می‌شود و خود درصدد پاسخ برمی‌آید و وجدانش درگیر می‌شود و تا به پاسخی که او را آرام کند، دست نیابد، نمی‌آساید.

پرسش و پاسخ‌های اعتقادی دانش‌آموزان پاسخ داده شد

اهم مباحث این کتاب عبارتند از: فلسفه آفرینش انسان، فلسفه نیازمندی به دین، جایگاه ولایت فقیه، عاقبت اخروی غیر مسلمان، فلسفه حرمت شراب با وجود فواید آن، ادله اثبات عدم تحریف قرآن، زندگی مفرح انسان‌های بی قید و مذهب و فلسفه نماز و انحصار در نوع شکرگزاری با نماز.

برشی از اثر
* فلسفه حرمت برده‌داری و استفاده ائمه(ع) از برده
پرسش
سلام! چرا کنیزداری در اسلام نهی نشده است و حتی داشتن رابطه جنسی با کنیز هم اشکالی ندارد و خود ائمه هم کنیز داشتند؟ مگر کنیزداری کار غیر انسانی نیست؟
پاسخ
اسلام در محیطی ظهور کرد که در آن مانند بسیاری مناطق دیگر عالم، برده‌داری و کنیزداری به طور ستمگرانه رایج بود و راه‌های برده‌گیری بدون ضابطه و منطق انسانی به صورت گسترده وجود داشت و به همین دلیل برده‌ها و کنیزان فراوانی در جوامع وجود داشتند.

اسلام در چنین محیطی ظهور کرد و قوانین خود را درباره برده‌داری عرضه نمود. نکته مهم در قوانین اسلامی آن است که از بین راه‌های زیاد برده‌گیری و کنیز‌گیری، فقط یک راه را باز گذاشت و باقی راه‌ها را غیرقانونی اعلام کرد. آن یک راه هم فقط مربوط به جنگ است که اگر کافری با مسلمانان وارد جنگ شد و قصد قتل مسلمانان را داشت و به دست آنها اسیر گشت، در این صورت با اجازه حاکم مسلمانان می‌توان او را به بردگی یا کنیزی گرفت که این منطقی‌ترین برخوردی است که می‌شود با چنین کافری داشت.
از سوی دیگر، راه‌ها و بهانه‌های فراوانی قرار داد تا برده‌ها و کنیزان را آزاد کند.

پرسش و پاسخ‌های اعتقادی دانش‌آموزان پاسخ داده شد

 اسلام به قدری برای آزاد کردن برده‌ها پاداش قرار داد که مسلمانان می‌کوشیدند برده‌ای را بخرند و با آزاد کردنش به پاداش‌های فراوان الهی رسند. اگر کتاب‌های فقهی را مطالعه کنید، خواهید دید که هیچ فصلی برای برده‌گیری وجود ندارد، ولی تا دلتان بخواهد، ابواب و فصل‌ها و کتاب‌های مستقلی درباره نحوه و راه‌های آزاد کردن بندگان هست. در نتیجه همین سیاست‌ها و قوانین منطقی اسلام کم کم مسئله برده‌داری میان مسلمانان از بین رفت، بدون اینکه مشکل عمده‌ای به وجود آید و نظامات اجتماعی به هم بخورد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار