مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد:

دانشنامه دفاع مقدس گنجینه‌ای ماندگار برای نسل‌های آینده است

سرهنگ «خواست خدایی» گفت: در تکمیل دانشنامه مانند دوران دفاع مقدس بسیج شویم چرا که دانشنامه دفاع مقدس گنجینه‌ای ماندگار برای نسل‌های آینده است.
کد خبر: ۶۷۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳ - 29May 2024
دانشنامه دفاع مقدس گنجینه‌ای ماندگار برای نسل‌های آینده استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از استان کهگیلویه و بویراحمد، سرهنگ پاسدار «سلمان خواست خدایی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای علمی و برنامه‌ریزی دانشنامه استانی دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد با گرامیداشت شهدای خدمت، اظهار داشت: این روز‌ها با شهادت رئیس جمهور آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» یاد رجایی‌ها و بهشتی‌ها در جامعه زنده شده است.
 
سرهنگ خواست خدایی افزود: شهید رئیسی به فرهنگ جهادی و مرام شهدا عمل کردند و در راه بهترین عبادت که خدمت به خلق است به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد به فرموده «مقام معظم رهبری» مبنی بر اینکه اگر آنچه دیده اید ننویسید آنچه دشمن می‌خواهد می‌نویسد، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر که پیشکسوتان دفاع مقدس زنده هستند در مواردی دفاع مقدس دچار تحریف می‌شود که ما باید از ظرفیت‌های پیشکسوتان دفاع مقدس در جهت جلوگیری از تحریف دفاع مقدس، وقایع جنگ را ثبت و ضبط کنیم.
 
وی به تدبیر «مقام معظم رهبری» مبنی بر اینکه جنگ را هر استان به عنوان یک دایرةالمعارف باید بنویسند، تاکید کرد و یادآور شد: در بحث دایرةالمعارف و دانشنامه مدخل‌های مختلفی اعم از جغرافیا، شهدای شاخص، موضوعات فرهنگی و... در نظر گرفته شده که باید با اهتمام ویژه‌ای کار شود.
 
سرهنگ خواست خدایی با تاکید بر اینکه دانشنامه به نوعی شناسنامه دفاع مقدس هر استان است، ادامه داد: نقش برجسته‌ای که یگان‌های ما در طول جنگ داشتند یک هویت و شناسنامه برای ما است و باید روی این موضوع حساس باشیم و وقت زیادی صرف شود.
 
وی ابراز داشت: در موضوع دانشنامه باید پاسخگوی دو نسل حاضر و پیشکسوتان دفاع مقدس و دانش پژوهان و دانشجویان که در آینده می‌خواهند در مورد استان ما تحقیق و پژوهش کنند.
 
سرهنگ خواست خدایی عنوان کرد: در تکمیل دانشنامه باید حساس باشیم که خروجی خوبی داشته باشد و این مهم محقق نمی‌شود جر اینکه مانند دوران دفاع مقدس بسیج شویم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان دانشنامه دفاع مقدس به سرانجام برسد چرا که دانشنامه گنجینه‌ای ماندگار برای نسل‌های آینده است. 
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون تعداد مدخل‌های دانشنامه از ۲۸۵ به ۳۶۵ مدخل افزایش یافته است، گفت: فرماندهان برجسته و مقر‌ها در جنگ، کتاب‌ها، شهدای شاخص فعال و... باید در قالب مدخل‌های دانشنامه آورده شود.
 
سرهنگ خواست خدایی افزود: باید با وقت و دقت بیشتر مدخل‌های زیادی به دانشنامه اضافه شود و سوژه‌های پنهان زیادی در جنگ داریم مانند لُرکه که یک نوع رجزخوانی حماسی است و تبدیل به کتاب می‌شود، پوستر نان بلوط می‌خوریم با برنو می‌جنگیم که یک سوژه ملی است و باید در دانشنامه به این سوژه ها پرداخته شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در کارگروه‌های جغرافیای نظامی و در اداراتی که در جنگ نقش داشتند نیز کار‌های خوبی صورت گرفته است.
 
این مسئول با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های مراکز آموزشی در تهیه دانشنامه استانی دفاع مقدس استفاده کنیم، عنوان کرد: در نظر داریم جلد اول دانشنامه آماده و در اجلاسیه نهایی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار