معاون پژوهشی موسسه پیام آزادگان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

کتاب یک موجود زنده است و حیات ابدی دارد/ امیدواریم نشر دفاع‌مقدس به درجات عالی برسد

قلعه‌قوند با تاکید براینکه هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد، گفت: کتاب از نظر من یک موجود زنده است و اگر معنی زنده بودن را در پویایی، حرکت و رشد بدانیم آنگاه که کتاب برای تجدید چاپ‌ ویرایش می‌شود، یعنی زنده است و حیات ابدی دارد.
کد خبر: ۶۷۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰ - 01June 2024

«فرزانه قلعه‌قوند» نویسنده و معاون پژوهشی موسسه پیام آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه این موسسه امسال در نمایشگاه کتاب تهران ۱۲۰ کتاب عرضه کرده بود که بخش مهمی از آنها برای اولین‌بار به نمایشگاه می‌آمد و مورد استقبال قرار گرفت، درباره فضای نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت حضور در آن اظهار داشت: حضوری فیزیکی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ما در موسسه پیام آزادگان خیلی مهم است چراکه در بخش مجازی امکان ارتباط چهره به چهره با مخاطب وجود ندارد.

این نویسنده به این سخن رهبر انقلاب که «هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد» پرداخت و درباره فروش مجازی کتاب عنوان کرد: در بخش مجازی این امکان برای ما وجود ندارد که بتوانیم درباره کتاب برای مخاطب توضیحات ضروری و احساساتی که در کتاب وجود دارد را جاری کنیم لذا بخش مجازی برای کتاب یک فضای مُرده است درحالی که کتاب یک موجود زنده است هرچند این فضا این سال‌ها به مدد کرونا در نمایشگاه کتاب تهران برجسته شده و ماندگار شده است. 

کتاب یک موجود زنده است و حیات ابدی دارد/ برای پویایی ادبیات اسارت خون‌دل می‌خوریم

وی با تاکید براینکه شخصا معتقدم هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد چراکه کتاب از نظر من یک موجود زنده است، افزود: همین‌که کتاب را تجدید چاپ می‌کنیم یعنی اینکه یک موجود زنده است و رشد می‌کند؛ اگر معنی زنده بودن را در پویایی، حرکت و رشد بدانیم، آنگاه که کتاب برای تجدید چاپ‌ ویرایش می‌‎شود، یعنی کتاب زنده است و حیات ابدی دارد.

کتاب‌هایی که دیده نمی‌شوند

قلعه‌قوند معرفی درست کتاب را یک مولفه مهم برای موفقیت آن دانست و تصریح کرد: وقتی من به‌عنوان نویسنده با شور و حرارت درباره یک کتاب صحبت می‌کنم و آنچه در دل کتاب وجود دارد را به مخاطب منتقل می‌کنم، این باعث ترغیب مخاطب برای مطالعه آن می‌شود و بستر این مسئله در نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد چیزی که در فضای مجازی نیست. مخاطب در فضای مجازی تنها اگر یک کتاب و ناشر و نویسنده را بشناسد، به‌سراغ تازه‌های نشر آن می‌رود ولی اگر این مولفه‌ها درباره یک کتاب و نشر وجود نداشته باشد هرچند یک کتاب خیلی خوب باشد اما دیده نمی‌شود؛ لذا من به‌عنوان ناشر و نویسنده و ویراستار می‌توانم به مخاطب منتقل کنم که در این کتاب‌ها چه اتفاقاتی رقم خورده وگرنه در فضای مجازی هرگز رقم نمی‌خورد و من فضای مجازی را در این مسیر فضای مکمل می‌دانم. 

این نویسنده ظرفیت نمایشگاه کتاب تهران برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بی‌نظیر دانست و ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی و پنجم اتفاقات خوبی را رقم زد؛ شخصا علاقه دارم برای مخاطب درباره کتاب‌ها مفصل صحبت کنم و توضیحات را ارائه کنم تا خودش دست به انتخاب بزند. ما امسال ۱۹ کتاب تازه منتشر شده در نمایشگاه داشتیم که برای چاپ هر کدام ۱۹ هزار خون‌دل خوردیم. 

کتاب یک موجود زنده است و حیات ابدی دارد/ برای پویایی ادبیات اسارت خون‌دل می‌خوریم

به استراتژی جدید پخش کتاب در کشور فکر می‌کنیم

وی تولید کتاب خوب را یکی از دشواری‌ترین کار‌ها دانست و از ضعف شبکه توزیع کتاب انتقاد کرد و گفت: متاسفانه طی این سال‌ها تجربه خوبی از همکاری با مجموعه‌های پخش کتاب نداشته‌ایم و تجربه‌های همکاری ما با مجموعه‌های پخش منجر به کسب رضایت نبوده است لذا بخاطر همین شرایط ما به دنبال اتخاذ یک استراتژی جدید برای پخش کتاب در سراسر کشور هستیم و امیدواریم به نتایج خوبی در این زمین برسیم. 

قلعه‌قوند درباره فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: این دو مجموعه همواره در کنار مجموعه‌های مرتبط با دفاع مقدس هستند و معمولاً برنامه‌های ویژه‌ای را برای ناشران در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تدارک می‌بینند لذا این دو مجمع خانه ناشران دفاع مقدس محسوب می‌شوند و از آنها بخاطر زحمات‌شان ممنون هستیم و قدردانی می‌کنیم. این مجموعه‌ها فرصت‌هایی برای ما هستند و ما نیز درخواست‌های عادلانه، معقولانه و مشروعی از آنها داریم که امیدواریم با تحقق آن‌ها منجر به تعالی نشر دفاع مقدس شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها