نگرانی غرب از حضور پررنگ محور مقاومت در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی

اندیشکده «دفاع از دموکراسی‌ها» نسبت به حضور رهبران و مقام های ارشد گروه های محور مقاومت در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری کشورمان ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۶۷۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴ - 01June 2024

نگرانی غرب از حضور پررنگ محور مقاومت در مراسم بزرگداشت شهید رئیسیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اتاق‌های فکر غربی به ویژه در آمریکا انتظار نداشتند که این تعداد از مقامات کشورهای منطقه و جهان نسبت به شهادت آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» و همراهان در سانحه سقوط بالکرد واکنش نشان دهند و جمع زیادی از مقام‌های ارشد کشورهای همسایه و دوست ایران مخصوصا از خاورمیانه و جهان اسلام در مراسم یادبود آنها شرکت کنند.

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در این زمینه حضور نمایندگان محور مقاومت را برجسته کرده و آورده است: نمایندگان شبکه مورد حمایت ایران در منطقه ۲۲ ماه می به خاطر مراسم تشییع ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران گرد هم آمدند. رئیسی در ۱۹ مه به همراه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به دلیل سقوط بالگرد جان باخت.

طبق این تحلیل «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی جنبش حماس، «نعیم قاسم» معاون حزب‌الله و «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن در مراسم یادبود در تهران شرکت کردند ضمن آنکه نمایندگان جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) و بسیج مردمی عراق نیز در نشستی با «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه دیده شدند.

این اتاق فکر آمریکایی افزود: رسانه‌ها اعلام کردند که این مقامات حاضر در مراسم در مورد آخرین تحولات سیاسی، اجتماعی و نظامی در غزه به گفت وگو پرداختند و قول دادند که جنگ را با مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت در منطقه ادامه خواهند داد.

«ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد اندیشکده ضد ایرانی فوق، این عرصه را نمایشی کامل از توان نیروهای نیابتی ایران و لحظه‌ای منحصر به فرد دانست که رهبر جریان مقاومت و شاخه‌های متصل به آن را به نمایش گذاشت.

«جو تروزمن» تحلیلگر ارشد این موسسه نیز اعتقاد دارد: تشییع جنازه رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات ایرانی فرصت غیرمنتظره‌ای را برای دیدار دیدار گروه‌های مورد حمایت ایران فراهم کرد. در حالی که اسرائیل به تلاش‌های خود برای از بین بردن حماس و سایر گروه های مخالفش در غزه ادامه می‌دهد، گردهمایی اعضای محور مقاومت فرصتی را برای پیشبرد جنگ در چند جبهه‌ که در حال حاضر علیه اسرائیل در جریان است، ایجاد می‌کند.

این گزارش در بخشی با عنوان «شبکه نیابتی ایران» با تکرار اتهام تروریستی خواندن گروه‌های مخالف رژیم صهیونیستی مدعی شده است: ایران شبکه‌ای از نیروهای نیابتی را در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده است که شامل حماس در غزه، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن می شود. گروه های مورد حمایت ایران در عراق، سوریه و کرانه باختری نیز فعالیت می کنند.

در ادامه گزارش آمده است: سلامی (فرمانده سپاه) در آوریل ۲۰۲۳ عنوان کرده بود که «دست‌های نامرئی» کرانه باختری را مسلح کردند و به همین دلیل شما [اکنون] تفنگ‌های خودکار و سلاح‌های مدرن را در دستان فلسطینی‌ها می‌بینید.

بنیاد دفاع از دموکراسی در ادامه این یادداشت افزود: چند هفته قبل سید ابراهیم رئیسی در سوریه با رهبران حماس و جهاد اسلامی دیدار کرد. «خالد عبدالمجید» یک مقام فلسطینی مستقر در دمشق، به آسوشیتدپرس اظهار داشت که رهبران فلسطینی در دیدار روز ۴ ماه می خود با رئیسی، وی را در جریان تحولات اسرائیل، کرانه باختری و غزه قرار دادند. رهبران فلسطینی از حمایت ایران از مقاومت و آرمان فلسطین تشکر کردند و رئیسی نیز گفت «اتحاد و انسجام نیروهای مقاومت، منطقه و جهان اسلام برای تسریع شکست رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف و حاکمیت فلسطینیان بر سرنوشت آنها ضروری است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار