معاون اول قوه قضاییه:

عدالت سنگ بنای نظام فکری و سیاسی قرار گیرد

حجت الاسلام خلیلی گفت: همه اقدامات باید پیوست عدالت داشته باشد و بر مبنای این تفکر است که عدالت باید سنگ بنای نظام فکری و سیاسی قرار گیرد.
کد خبر: ۶۷۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳ - 01June 2024

عدالت سنگ بنای نظام فکری و سیاسی قرار گیردبه گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام «حمزه خلیلی» معاون اول قوه قضاییه امروز (شنبه) در دومین نشست سراسری مدیران سازمان بازرسی کل کشور در سال جاری با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان به نقش این شهید والامقام در وحدت و انسجام ملی اشاره کرد و اظهار داشت: زندگی و شهادت آیت الله رئیسی، انسجام ملی و بین المللی را رقم زد که سرمایه بزرگی برای نظام فراهم شد.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به مفهوم عدالت در اقدامات سازمان بازرسی کل کشور، گفت: لازم است از مفاهیم پایه و اساسی برای تعریف مأموریت‌های مهم سازمان بازرسی کل کشور استفاده کنیم.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مفهوم "عدالت" پایه و اساس همه ارزش‌ها است، افزود: بر مبنای اعتقادات دینی و عقلانی، عدالت یک ارزش گسترده و وسیع است که زیربنای همه ارزش‌های دیگر به شمار می‌آید؛ بنابراین هدف و آرمان ما برای همه احکام، مفهوم عدالت است.

وی درباره مبنای عقلانی عدالت با اشاره به یکی از سخنرانی‌های شهید مطهری در سال ۵۸ در مسجد الجواد پیرامون عوامل پایداری یک انقلاب، تصریح کرد: شهید مطهری در آن سخنرانی از عدالت به عنوان اولین عاملی که برای یک انقلاب نیازمند است یاد کرد و در عین حال تأکید کرد که شالوده انقلاب مفهوم عدالت است؛ از اینرو باید مسیر عدالتخواهی باز باشد تا پایه و اساس نظام بر اساس این مفهوم پایه‌ریزی شود.

حجت الاسلام خلیلی با تاکید بر ضرورت قرار گرفتن عدالت به عنوان اساس و پایه فکری و ایدئولوژیک جامعه و حرکت در جهت عدالت، توجه مدیران سازمان بازرسی را به اصلاح ساختار‌ها معطوف و خاطرنشان کرد: امروزه برای رسیدن به عدالت بیشترین ضرورت به اصلاح ساختار احساس می‌شود و در واقع مهمتر از تربیت فرد عادل، ایجاد ساختاری است که فرد مورد نظر در آن ساختار انجام وظیفه کند.

این مسئول عالی قضایی تاکید کرد: اگر ساختاری ناسالم و فسادانگیز وجود داشته باشد، تلاش برای برخورد با کسانی که در این ساختار و بستر فاسد شده‌اند، بی‌فایده است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اصلاح فرایند‌ها و ساختار‌ها در دستگاه‌های اجرایی کشور اشاره‌ای نیز به گزارش رئیس سازمان بازرسی در زمینه شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فسادخیز کرد و از این اقدام به عنوان دستاوردی بزرگ نام برد.

استمرار اصلاح گلوگاه‌های فسادخیز

وی با تاکید بر استمرار پیگیری‌های سازمان بازرسی به منظور اصلاح گلوگاه‌های فسادخیز، خاطرنشان کرد: باید با تعریف مهلت زمانی مشخص، مسدودسازی این گلوگاه‌های فسادخیز را پیگیری کرد.

حجت الاسلام خلیلی پنجره واحد را به مفهوم نهادینه شدن خدمت در یک مرجع و ارائه خدمت واحد توام با نظارت تعریف کرد و با ابراز تاسف نسبت به اینکه امروز برخی افراد، موضوع پنجره واحد را بر نمی‌تابند و می‌خواهند امضا‌های طلایی برقرار باشد، تاکید کرد: حذف امضا‌های طلایی برای مدیری که در یک ساختار ناسالم حرکت می‌کند، نامأنوس است، زیرا اگر پنجره واحد اصلاح شود، امضای طلایی نیز طبیعتاً از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور به سمت اصلاح برخی بخشنامه‌ها رفته است، یکی از شاخصه‌های سازمان بازرسی در دوره مدیریتی جدید را حرکت به سمت ارائه پیشنهاد و مشورت دادن به دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: دقت و هوشیاری در سازمان بازرسی به خرج داده شده تا امروز به سمتی رفتیم که حتی در تصمیماتی که قرار است اتخاذ شود، مشارکت داشته باشیم و طرف مشورت قرار گیریم که در جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی مؤثر است.

ساختار‌های اصلی فسادزا باید اصلاح شوند

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: ساختار‌های اصلی فسادزا باید اصلاح شوند و نباید آن ساختار را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به سیاست پیشگیرانه سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: مفهوم «پیشگیری»؛ به معنای رفتن به این سمت است که فضایی را فراهم کنیم که غبارآلود نباشد و فضایی شفاف برای تصمیم گیری باشد تا بتوانیم تصمیم‌های درستی اتخاذ کرده و وقتی درست و صحیح تصمیم بگیریم؛ طبیعتاً می‌تواند در تمام لایه‌ها موثر باشد؛ از اینرو می‌توانیم رضایتمندی چشمگیری در سطح جامعه را ایجاد کنیم.

معاون اول قوه قضاییه همچنین تاکید کرد: کار سازمان بازرسی کل کشور و یکی از اقدامات خوب و ارزنده‌ای که انجام داده اصلاح این فرآیند است.

حجت الاسلام خلیلی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور همیشه همراه با مدیران اجرایی کشور است، افزود: سازمان بازرسی کل کشور همیشه همراهی کرده است تا مدیر بتواند از تنگا‌های مدیریتی در چارچوب قانون بگذرد.

این مسئول عالی قضایی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور دغدغه همراهی و اجرا دارد، زیرا به توسعه، پیشرفت کشور و رشد تولید عقیده و باور دارد.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور، سایه امنی برای مدیران فراهم کرده است تا بتوانند خدمت رسان مردم باشند و برای مردم کار و تلاش کنند ضمن اینکه با یک برنامه دقیق و اصولی، کار کنند.

برخورد سازمان بازرسی با مدیران فسادانگیز

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: سازمان بازرسی لازم است همانطور که همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی است، به تناسب با مدیرانی که به فساد آلوده می‌شوند و هیچگاه بنای اصلاح ندارند و خود فسادانگیز و مشوق فساد می‌شوند، برخورد سخت و عبرت آموز داشته باشد.

وی یادآور شد: این مطالبه مردم است که سازمان بازرسی این گونه حرکت کند و با مدیرانی که دغدغه رشد و پیشرفت کشور را ندارند و موانع ایجاد می‌کنند، برخورد کند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به دغدغه سازمان بازرسی کل کشور در زمینه ترک فعل مدیران گفت: این سازمان در مقوله ترک فعل‌ها دغدغه دارد و با مدیری که در طول مدیریت خود در سال به راحتی بنشیند و کار نکند و دغدغه امور را نداشته باشد و ارتقای خود را در گرو عدم انجام کار بداند، برخورد می‌کند.

حجت الاسلام خلیلی خاطرنشان کرد: هرکجا پرونده ترک فعلی شکل گرفت و در قالب قضایی در دادسرا مطرح شد، مبداء شکل گیری آن سازمان بازرسی بوده است؛ زیرا سازمان بازرسی همیشه ناظر است و چشمان بینایی دارد و از حقوق ملت دفاع می‌کند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار