دیدار مسئولان حج و زیارت با نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید در مدینةالنبی (ص)

سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با نمایندگان بیوت مراجع، برنامه‌های حج ۱۴۰۳ و برخی اتفاقات تأثیرگذار در حج امسال را تشریح کردند و از آنان خواستند تا در مراجعات خود زائران را نسبت به حساسیت‌های زمانی و مکانی توجیه کنند.
کد خبر: ۶۷۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷ - 01June 2024
دیدارمسئولان حج و زیارت با نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید درمدینهبه گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به اتفاق «سید عباس حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت امروز  (شنبه، ۱۲ خرداد) با حضور در دفاتر نمایندگی مراجع عظام تقلید در مدینه منوره با نمایندگان بیوت مراجع دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
در این دیدار‌ها که چند تَن از معاونین و مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و رئیس ستاد مدینه نیز حضور داشتند، نمایندگان مراجع عظام تقلید در خصوص سفر حج امسال و تمهیدات و تسهیلات اندیشیده شده برای کاروان‌های ایرانی جهت حضور در سرزمین وحی، نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کرده و از تلاش دست‌اندرکاران امور فرهنگی و اجرایی برای فراهم کردن زمینه حضور زائران ایرانی در حج امسال تقدیر کردند.
 
نمایندگان بیوت مراجع که چند روزی است در مدینه بسر می‌برند و به‌همراه زائران ایرانی در حرم نبوی، جنت‌البقیع و دیگر اماکن مذهبی در شهر پیامبر (ص) حضور یافتند، با اشاره به نوع رفتار مأموران کشور میزبان با زائران و تغییراتی که نسبت به گذشته در این اماکن رخ داده است، از مسئولان حوزه حج و زیارت خواستند مواردی را که به ارائه خدمات بهتر به زائران منجر می‌شود، در دیدار با مسئولان کشور میزبان مطرح کنند و یادآور شوند که زائران خانه خدا در این سرزمین مهمان هستند و همه باید تلاش کنند که زمینه انجام مناسک و زیارت از اماکن مذهبی تسهیل شود.
 
سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با نمایندگان بیوت مراجع، برنامه‌های حج ۱۴۰۳ و برخی اتفاقات تأثیرگذار در حج امسال را تشریح کردند و از آنان خواستند تا در مراجعات خود زائران را نسبت به حساسیت‌های زمانی و مکانی توجیه کنند و آنان را به استفاده حداکثری از فرصت استثنایی حضور در مدینه منوره و مکه مکرمه ترغیب کنند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در این دیدار‌ها ضمن تشکر از همکاری و هماهنگی دفاتر نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اظهار داشت: این برای خدمتگزاران ضیوف‌الرحمان افتخار بزرگی است که در شهر پیامبر (ص) بتوانند به زائران حرم نبوی و ائمه معصوم بقیع خدمت کنند.
 
سرپرست حجاج ایرانی لزوم هماهنگی و تعامل میان دفاتر بعثه مراجع عظام تقلید برای زمان‌بندی و برنامه‌ریزی بهتر جهت حضور در مدینه منوره و مکه مکرمه را یادآور شد و گفت: مجموعه حج و زیارت آمادگی دارد زمینه ارائه خدمات بهتر را به این مجموعه فراهم آورد تا آنان بدون دغدغه بتوانند با زائران در ارتباط بوده و خدمات خود را ارائه دهند.
 
سرپرست حجاج ایرانی همچنین در پاسخ به سوال چند تَن از نمایندگان دفاتر مراجع در خصوص امکان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در عربستان، به حضور حدود ۶۰ هزار زائر ایرانی در سرزمین وحی در هشتم تیر (روز برگزاری انتخابات در کشورمان) اشاره کرد و افزود: از هم‌اکنون تماس‌ها و پیگیری‌ها از طریق نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در عربستان با مسئولان و جهات ذی‌ربط برای هماهنگی در این خصوص برقرار شده است و ادامه دارد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب تصریح کرد که مجموعه حج و زیارت امیدوار است با تعامل و موافقت کشور میزبان، زمینه حضور زائران ایرانی در هتل‌های محل استقرارشان در مدینه و مکه فراهم شود و زائران نیز در بازدید‌هایی که انجام شده است، این درخواست را مطرح کرده‌اند.
 
وی در ادامه، روند انتقال زائران ایرانی از فرودگاه‌های مدینه و جده و اسکان در هتل‌ها را مناسب توصیف کرد و اظهار داشت: ورود زائران، هرچند از سال‌های گذشته روان‌تر است، اما برخی مشکلات هم وجود دارد که انتظار می‌رود کشور میزبان نسبت به رفع آنها تدبیر کند و زائران ایرانی با حجی آرام و خاطره‌ای خوش به کشور بازگردند.
 
هنگام حضور حجت‌الاسلام و المسلمین نواب و هیئت همراه در بعثه آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، «مرتضی کریمی‌نیا» پژوهشگر مباحث قرآنی در خصوص مصحف مشهد رضوی که کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده نخست هجری با قدمت هزار و ۴۰۰ سال است، توضیحاتی بیان کرد و گفت: این مصحف با ۲۵۲ برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سده نخست هجری است و در این سفر به برخی از پژوهشگران و محققان دنیای اسلام ارائه خواهد شد.
 
در این دیدار‌ها، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه امسال تلاش شده است تا هتل‌های مناسب‌تری برای اسکان زائران اجاره شود، در خصوص اقدامات و ابتکارات جدید این سازمان در حوزه‌های مختلف از جمله استفاده از نیرو‌های جوان توضیحاتی داد و تصریح کرد که در این ارتباط، استفاده از زائر خدمه، پزشکان و کادر درمان داوطلب و نیرو‌های بومی نیز مورد توجه بوده است. 
 
وی همچنین در باره تسهیلات فراهم شده برای زائران در حوزه‌های حمل و نقل و ایام تشریق در عرفات، مشعرالحرام و منا توضیحاتی داد و مدت اقامات زائران در سرزمین وحی را بین ۳۵ تا ۴۲ روز عنوان کرد و افزود: برای ارائه خدمات به ضیوف‌الرحمان تدابیر لازم پیش‌بینی شده است.
 
سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت امروز (شنبه) با نمایندگان مراجع عظام تقلید، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی؛ نوری همدانی؛ جوادی آملی؛ سیستانی؛ وحید خراسانی؛ سبحانی؛ شبیری زنجانی؛ سید کاظم حائری و فیاض به‌صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
دفاتر نمایندگی بیوت مراجع عظام تقلید در منطقه اسکان زائران ایرانی در نزدیکی حرم مطهر حضرت رسول اکرم (ص) مستقر شده‌اند و در دو نوبت صبح و عصر آماده پاسخگویی به مسائل و سوالات شرعی زائران هستند.
 
انتهای پیام/ 118
نظر شما
پربیننده ها