با سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی؛

مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مدینه برگزار شد

مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در مدینه منوره برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱ - 03June 2024

مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مدینه برگزار شدبه گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در مدینه منوره برگزار شد.
در این مراسم که به‌همت بعثه مقام معظم رهبری و به‌مناسبت چهاردهم خرداد، سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب در محل سالن اجتماعات هتل مدینةالجدیده با حضور زائران حرم نبوی برگزار شد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در باره جایگاه امامت و نقش و ویژگی‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی سخن گفت.
در این مراسم که چند تَن از معاونین و اعضای شورای افتا اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری حضور داشتند، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب با استناد به آیات قرآن، امامت و رهبری را در امتداد خط  هادیان الهی دانست و اظهار داشت: خداوند در مورد حضرت ابراهیم (ع) می‌فرماید بعد از آنکه او را آزمودیم، امام قرار دادیم؛ یعنی آن ظرفیت باید آنقدر بالا باشد که حضرت حق آن را تأیید کند.
وی افزود: کسی که به این جایگاه دست می‌یابد، باید روی خودسازی کار کرده باشد و حضرت ابراهیم (ع) بعد از آزمایش‌های سه‌گانه بود که از مرحله نبوت به امامت رسید.


سرپرست حجاج ایرانی در ادامه از امام امت به‌عنوان شخصیت بی‌نظیر عصر حاضر یاد کرد که جهان مشابه آن را به خود ندیده است.

وی امام خمینی (ره) را در فقه، فلسفه، اصول، تفسیر و اخلاق سرآمد توصیف کرد و با اشاره به نقش امام راحل در سازندگی افراد اظهار داشت: معمار کبیر انقلاب اسلامی شخصیت‌های بزرگی را ساخت و تحویل جامعه اسلامی داد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رهبری و احیاگری را از نقش‌های اصلی امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: حج ابراهیمی را امام امت احیا کرد و ایشان به حاجیان فرمود که  حج ابراهیمی انجام دهید؛ حجی که برائت دارد؛ چون خدای بزرگ در برنامه‌های عبادی برائت را بیان کرده است.وی برگزاری پرشکوه نمازهای جمعه در کشور، اعتکاف، عرفه، راه‌اندازی جهاد سازندگی، کمیته امداد برای رسیدگی به محرومین و بنیاد شهید و امور ایثارگران و اهمیت دادن به امور علمی  را از دیگر اقدامات امام امت در ارتباط احیاء با آموزه‌های دینی عنوان کرد و نمونه‌هایی از توجه امام به مسائل سیاسی را یادآور شد و تصریح کرد: پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف علمی و نانوتکنولژی مرهون روحیه اعتماد به نفسی است که امام در جامعه ایران تقویت کرد و با شعار «ما می توانیم» گسترش داد.

مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مدینه برگزار شد
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به روایت  «اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ- آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی‌آورند‌» به بصیرت امام خمینی نسبت به اتفاقات زمان و آینده‌نگری  ایشان اشاره کرد و نامه به گورباچف و از بین رفتن کمونیزم را نتیجه دقت و وسعت نگاه امام در مسایل و امور بین‌المللی دانست.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ابتکار اعلام روز جهانی قدس در حمایت از قضیه فلسطین تصریح کرد: از زمانی که امام امت این روز را اعلام کرده‌اند، روزبه‌روز دامنه آن گسترده‌تر شده تا جایی که امروز رژیم صهیونیستی به قول مقام معظم رهبری در دالانی بن‌بست قرار گرفته است که به نابودی‌اش منجر خواهد شد.


وی احیاء برائت از مشرکین و توجه به بُعد معنوی و انجام درست مراحل حج را از توصیه‌های امام امت دانست و گفت: امام از حجاج به‌عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران نام می‌برد و تأکید می‌کند که این موارد را رعایت و محقق سازند. امام تأکید دارد که مسلمانان حاضر در حج باید بدانند که دشمن اصلی اسلام، قرآن و پیامبر عظیم‌الشأن (ص)، استکبار جهانی و رژیم کودک‌کش صهیونیستی است که برای تفرقه انداختن بین مسلمان‌ها دست به هر توطئه‌ای می‌زنند.


سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) مسلمانان را به وحدت کلمه فرامی‌خواند و سود اختلاف کلمه در حج را در جیب دشمنان می‌داند، تصریح کرد: امام حجاج ایرانی را که حامل پیام انقلاب هستند در مکه و مدینه به مدارا با مسلمانان و مسالمت و دوری از اعمال خشونت توصیه می‌کرد.
وی ادب و خوش‌اخلاقی، تقید به نماز اول وقت، انس با قرآن، خواندن ادعیه به‌ویژه دعای کمیل و مناجات شعبانیه را از دیگر ویژگی‌های امام امت ذکر کرد و گفت: امام راحل در عین شجاعت، تواضع هم داشت و بسیار ساده‌زیست بود.


وی افزود: امام در عین داشتن روحیه‌ای امیدوار و خستگی‌ناپذیر، توکلش به خدا بود، تکامل و رشد مستمر داشت و علاوه بر مردم‌داری در دوران سخت مبارزه، در مسیر انجام وظیفه الهی آرام بود و دیگران را نیز به آرامش دعوت می‌کرد. 
مجید بیدارمغز و محمد خسروی، دیگر سخنرانان این مراسم بودند که در باره شخصیت ممتاز حضرت امام خمینی (ره) سخن گفتند و از ایشان به‌عنوان شخصیتی ماندگار در تاریخ بشریت یاد کردند.

همچنین  به مدیحه‌سرایی و نوحه‌خوانی حاج امیر عارف در بزرگداشت امام راحل فضای حزن‌آلودی به این مراسم بخشید و زائران هم‌نوا با این ذاکر اهل بیت (ع)، یاد و خاطره امام را گرامی داشتند.

مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مدینه برگزار شد
«توحید» و «وحدت» دو عنصر مؤثر در حرکت امام خمینی (ره) است.

در محفل انس و معرفت هتل «منازل‌الزهرا»  نیز که همزمان با سالروز رحلت امام خمینی (ره) با حضور زائران بیت‌الله‌الحرام در مدینه منوره، برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین «حمیدرضا مهدوی‌ ارفع» خطیب بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آیات سوره فصلت، از «توحید» و «وحدت» به‌عنوان دو عنصر مؤثر در حرکت امام خمینی (ره) نام برد و اظهار داشت: ایشان همچون پیامبران و امامان معصوم ما در راه خدا استقامت ورزیدند.
وی ادامه داد: هنگامی که حضرت ابراهیم (ع) با بت‌پرستی مبارزه کرد و ایشان را در آتش انداختند، فقط ۱۶ سال سن داشتند، اما پای خداوند ایستاد. حضرت امام خمینی (ره) نیز در سراسر زندگی به جز خدا به کسی تکیه نداشت. 


خطیب بعثه با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در تمام زندگی پُربرکاتشان هیچ‌گاه جز خداوند از چیزی نترسیدند، افزود: امام با زندگی خود بار دیگر آیات الهی را برای ما احیاء کردند و خداوند به ایشان عزتی داد که وقتی به کشور بازگشتند یا به دیدار معبود شتافتند، میلیون‌ها نفر ایشان را استقبال و بدرقه کردند.

مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مدینه برگزار شد
 وی با بیان بحران‌های کشور از جمله جنگ و تحریم اظهار داشت: امام خمینی (ره) به رهبران جهان درباره گسترش یافتن اسلام، نامه نوشتند. امام ولایت خود را دست خداوند داده بودند و برای همین هم معارضان اسلام سقوط کردند و عزت برای اسلام و کشورمان باقی ماند.
 حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع خطاب به زائران خانه خدا گفت: طواف یک نشانه است تا با خدا عهد ببندیم که بگوییم، پروردگار ما فقط «الله» است‌. افرادی که قلبشان با خداست، از هیچ‌چیز نخواهند ترسید. ما باید از امام و شهدا یاد بگیریم و از فرصت حضور در سرزمین وحی استفاده کنیم تا معرفت خود را نسبت به قرآن و نهج‌البلاغه بالا ببریم.
این برنامه با قرائت آیاتی از سوره فصلت توسط «محمدرضا اکبری» قاری ممتاز کشورمان و مدیحه‌سرایی حسین هوشیار در مدح حضرت فاطمه زهرا (س) همراه بود.
انتهای پیام/

برچسب ها: حج
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار