به‌مناسبت سالروز شهادت جوادالائمه (ع)؛

درسی که از امام جواد (ع) برای مقابله با منافقین باید آموخت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص امام جواد (ع) فرمودند: امام جواد (ع) درس بزرگی را به ما آموختند و آن این است که هنگامی که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت‌ها برانگیزیم.
کد خبر: ۶۷۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 07June 2024

درس بزرگی که امام جواد (علیه‌السلام) به ما آموختندبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، امام محمد بن علی الجواد (علیهم‌السلام) روز ۱۰ رجب ۱۹۵ ه‍‍. ق در مدینه به دنیا آمدند و روز آخر ذی‌القعده ۲۲۰ ه‍. ق به دستور معتصم عباسی (هشتمین خلیفه عباسی و از فرزندان هارون‌الرشید) به شهادت رسیدند.

ایشان فرزند حضرت علی بن موسی الرضا (علیهم‌السلام) و نهمین امام شیعیان هستند و مزار ایشان در شهر کاظمین در کشور عراق قرار دارد.

وظایف امام (علیه‌السلام) پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)

در کتاب هم‌رزمان حسین (علیه‌السلام) در مورد وظیفه‌ای که ائمه (علیهم‌السلام) پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر دوش دارند، آمده است:

«.. هرچه از آغاز دوره امامت به پایان آن نزدیک می‌شویم، مخصوصاً زمانی که به زمان امام جواد (علیه‌السلام)، امام هادی (علیه‌السلام) و امام حسن عسکری (علیه‌السلام) می‌رسیم، موجب اولی برای امامت (تفسیر و تشریح مکتب) ضعیف‌تر می‌شود و موجب دوم (رهبری سیاسی جامعه) تقویت می‌شود که به اقتضای احتیاج و نیاز زمان است...»

از آنجا که امروز سالروز شهادت امام جواد (علیه‌السلام) است، گذری به کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» زده و با استفاده از این کتاب، به تبیین گوشه‌ای از فعالیت‌های سیاسی جوادالائمه (علیهم‌السلام) در زمان حیات بابرکتشان می‌پردازیم.

«.. امام جواد (علیه‌السلام) نیز مانند دیگر ائمه معصومین (علیهم‌السلام) برای ما اسوه، مقتدا و نمونه هستند. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شدند و در سال‌هایی کوتاه، جهادی فشرده با دشمن خدا کردند؛ به‌طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودشان برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و ایشان را با زهر شهید کردند.

درس بزرگ امام جواد (علیه‌السلام)

همانگونه که ائمه دیگر ما (علیهم‌السلام) با جهاد خودشان، هر کدام برگی بر تاریخ پُرافتخار اسلام افزودند، ایشان هم گوشه مهمی از جهاد همه‌جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کردند و درس بزرگی را به ما آموختند و آن این است که هنگامی که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت‌ها برانگیزیم.

اگر دشمن، به‌طور صریح و آشکار دشمن بکند و ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است، اما وقتی دشمن مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می‌آراید، شناختن او برای مردم مشکل است.

مقابله امام رضا (علیه‌السلام) و امام جواد (علیه‌السلام) با ریاکاری مأمون عباسی

در دوران ما و در همه دوران‌های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله مستقیم با مردم عاجز شدند، دست به حیله ریاکاری و نفاق بزنند... امام رضا (علیه‌السلام) و امام جواد (علیه‌السلام) همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند.

این بزرگوار نمودار و نشانه مقاومت و انسان بزرگی هستند که تمام دوران کوتاه زندگی‌شان با قدرت مزوّر و ریاکار خلیفه عباسی (مأمون) مقابله و معارضه کردند و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکردند و تمام شرایط دشوار را تحمل و با همه شیوه‌های مبارزه ممکن، مبارزه کردند.

بنیان‌گذاری بحث آزاد

ایشان اولین کسی بودند که به‌طور علنی بحث آزاد را بنیان‌گذاری کردند. در محضر مأمون عباسی با علما و داعیه‌داران و مدعیان و موجهان در مورد دقیق‌ترین مسائل حرف زدند، استدلال کردند و برتری و حقانیت سخن خود را ثابت کردند.

«بحث آزاد» میراث اسلامی ما است که در زمان ائمه (علیهم‌السلام) رایج بود و در زمان امام جواد (علیه‌السلام) به‌وسیله ایشان با آن شکل نظیف انجام شد.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار