مسئول حوزه عربی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشریح کرد

چرایی پیشنهاد صهیونیست‌ها برای تشکیل کشور کردی/ نقش اخوان المسلمین در شکل‌گیری حماس

مسئول حوزه عربی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: رژیم صهیونیستی شدیدا به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی است؛ که نمونه آن طرح حمایت از تشکیل کشور کُردی به‌منظور قطع ارتباط ایران با ترکیه و در نهایت ایجاد مانع در مسیر حمایت ایران از سوریه و لبنان است.
کد خبر: ۶۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ - 24January 2016

چرایی پیشنهاد صهیونیست‌ها برای تشکیل کشور کردی/ نقش اخوان المسلمین در شکل‌گیری حماس

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، دکتر رضا امیریمقدم مسئول حوزه عربی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در همایش «تحلیل کنشگری رژیم صهیونیستی در محیط راهبردی جمهوری اسلامی ایران» که در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از فرصتها در پی تحولات غرب آسیا، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ که پایه وجودش گذاشته شد تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در هر تحولی پیروزیهایی بهدست آورد و حتی در جنگ با کشورهای اسلامی نیز بخشی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کرد.

وی افزود: امروز لابیهای صهیونیستی در مراکز تصمیمگیری اروپا و آمریکا فعالانه وجود دارند و حتی رئیس جمهور آمریکا بدون لابی صهیونیستی نمیتواند به قدرت برسد.

امیری مقدم با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با کشورهای ترکیه، ایران، مصر و اردن رابطه رسمی داشت، ادامه داد: بنابراین تا ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، این رژیم با تثبیت حاکمیت خود در سرزمینهای اشغالی فلسطین، توسعه روابط سیاسی در منطقه و نفوذ در مراکز تصمیمگیری جهان، عادیسازی روابط خود با کشورهای منطقه، رو به گسترش بود؛ یعنی شعار استراتژیک «نیل تا فرات» را تحققیافتنی میدید؛ اما با شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی این روند شکل معکوس به خود گرفت.

وی با بیان اینکه ورود اسلامگرایان در رویارویی با رژیم صهیونیستی ازجمله اولین تأثیرات انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: بخشی از اخوان المسلمین که بعدها به نام جهاد اسلامی فلسطین معروف شدند، با این شعار که "چرا اسلام در فلسطین غایب است" و اینکه چرا از سال ۱۹۲۸ تاکنون نقشی در صحنه این رویارویی ندارند، شروع به نقد اخوان المسلمین کردند.

مسئول حوزه عربی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: در سال ۱۹۸۱جهاد اسلامی فلسطین رسما راهاندازی شد و از سال ۱۹۸۱ تا سال ۱۹۸۶ به مدت شش سال جهاد اسلامی فلسطین، پرچمدار انقلاب اسلامی در رویارویی با رژیم صهیونیستی بود؛ تا اینکه در سال ۱۹۸۶ اولین انتفاضه فلسطین را شروع کردند.

وی اضافه کرد: شش روز بعد از انتفاضه اول، جنبش «اخوان المسلمین» برای اینکه از ایران عقب نماند و فضای اسلامی که در فلسطین رو به گسترش بود به دست ایران نیفتد، جنبش حماس را تأسیس کرد و گفت که اگر پیروز شد از ما است و اگر هم به موفقیتی دست نیافت از ما نیست.

امیری مقدم بیان داشت: یعنی «اخوان المسلمین» حدود شش سال بعد از تشکیل جهاد اسلامی و شش روز بعد از انتفاضه اول وارد معادله نظامی رویارویی با رژیم صهیونیستی شد و بعد از آن حماس بهوجود آمد و ایران هم از آن حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از شروع انتفاضه دوم، تمام سرزمینهای تحت اشغال رژیم صهیونیستی در تیر رس موشکهای مقاومت در جنوب لبنان و غزه قرار دارد، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی هم که میخواست شعار نیل تا فرات را محقق سازد و با برقراری ارتباط با کشورهای اسلامی به دنبال تحت سلطه قرار دادن این کشورها بود، ناچار شد به دور خود دیوار حایل بکشد و در هر جنگی هم که وارد میشد مانند جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و عقبنشینی از جنوب لبنان، بخشی از متصرفات خود را از دست داد.

مسئول حوزه عربی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سپس تأکید کرد: اما دنیای استکبار و لابی صهیونیستی و طراحان این رژیم ساکت ننشستند و جریان گفتوگو با فلسطینیها را راهاندازی کردند؛ که در همین راستا اولین اجلاس بین اسراییل و جریان سازش تحت عنوان اجلاس «مادرید» در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت، و این روند تا به امروز ادامه یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۹۹۳ حکومت خودگردان فلسطین در «رامالله» بنا نهاده شد؛ درباره بیداری اسلامی تصریح کرد: شکلگیری بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱ زنگ خطر را برای رژیم صهیونیستی به صدا در آورد؛ در واقع بیداری اسلامی از دید این رژیم مسئلهای بود که پایان این رژیم را اعلام میکرد و ما را به شعار نابودی اسراییل نزدیک میساخت.

امیریمقدم افزود: اما بیداری اسلامی به دلایل گوناگون دچار انحراف و انفعال شد. امروز این انحراف باعث شده تا اسراییل احساس کند وضعیتاش نسبت به گذشته خیلی بهتر است. حتی برآورد امنیت ملی اسراییل نشان میداد که از زمان شکلگیری این رژیم یعنی از ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۳، امنترین سال را در ۲۰۱۳ داشته است؛ چون بیداری اسلامی دچار انحراف و انفعال شد.

وی با اشاره به اینکه این انحراف باعث شد تا رویارویی جهان اسلام با رژیم صهیونیستی تبدیل به رویارویی شیعه و سنی و عرب و عجم شود، گفت: امروز رژیم صهیونیستی احساس میکند این وضعیت در حال فرسایش بنیانهای جهان اسلام است.

مسئول حوزه عربی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی همچنین اظهار داشت: علاوه بر این تجزیه کشورهای اسلامی نیز موضوعی است که اسراییل به شدت آن را دنبال می کند که نمونه آن طرح حمایت از تشکیل کشور کُردی به منظور قطع ارتباط ایران با ترکیه و در نهایت ایجاد مانع برای حمایت ایران از سوریه و لبنان است.

وی در ادامه به موضوع عادیسازی روابط کشورهای منطقه با اسراییل اشاره کرد و افزود: موضوع بعدی که این رژیم به دنبال آن است، عادیسازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی است؛ موضوعی که قبل از انقلاب اسلامی ایران آن را شروع کرده بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی این روند متوقف شد، و مجددا با ایجاد ایرانهراسی، در حال گسترش است.

امیریمقدم تهدید بعدی رژیم اشغالگر قدس را جبهه مقاومت دانست و ادامه داد: امروز توان حزبالله لبنان به جای اینکه معطوف به مبارزه با اسراییل باشد، درگیر مقابله با تکفیریهاست. از سوی دیگر بخشی از گروههای مقاومت فلسطینی به دلیل عدم درک صحیح شرایط کنونی، در جبهه مقابل قرار گرفتند؛ همچنین بخش دیگری از مقاومت اسلامی فلسطین به دنبال حکومت است.

وی در پایان گفت: شرایط بیداری اسلامی که از سال ۲۰۱۱ میتوانست آرزوی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و نیز جبهه مقاومت را محقق سازد؛ اما متأسفانه انحراف و انفعال این جریان، باعث شده است رژیم صهیونیستی از آن به نفع خود به خوبی بهرهبرداری کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار