رئیس سازمان صداوسیما در گفت‌وگوی اختصاصی با دفاع‌پرس:

برخورد عجیب عربستان سعودی با خبرنگاران ایرانی/ خبرسازی‌ رسانه‌های معاند را رصد می‌کنیم

جبلی در مورد خبرنگارانی که توسط عربستان سعودی بازداشت شدند، گفت: همکاران ما به‌عنوان نیروی رسانه‌ای بعثه مقام معظم رهبری و به‌صورت قانونی در عربستان حضور داشتند، اما برخورد عجیب عربستان در بازداشت اینها برای ما غیر قابل توجیه است.
کد خبر: ۶۷۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 10June 2024

«پیمان جبلی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس اظهار داشت: خبرنگارانی که چندی پیش عربستان سعودی آنها را دستگیر کرد در عربستان سعودی کار حرفه‌ای رسانه‌ای انجام نمی‌دادند. سه نفر از آن افرادی که بازداشت شدند، با موبایل شخصی خود در مسجدالنبی (ص) در حال تصویربرداری از مراسم تلاوت قرآن بودند.

وی افزود: یکی دیگر از همکاران ما در حال عزیمت به محل برگزار دعای کمیل بود و هیچ اقدام رسانه‌ای انجام نمی‌داد و همکار دیگر ما نیز در هتل بود و از آن محل احضار و بازداشت شد.

برخورد عجیب عربستان سعودی با خبرنگاران ایرانی / خبرسازی‌ رسانه‌های معاند را رصد می‌کنیم

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه پیگیر علت این اتفاق است، گفت: ما هم اعتراض خود را به دستگاه‌های مسئول به‌ویژه وزارت امور خارجه اعلام کردیم و از پیگیری این نهاد از مقامات عربستان سعودی در مورد این موضوعِ مشخص مطلع هستیم و امیدواریم این اتفاق‌ها دیگر تکرار نشوند.

جبلی ادامه داد: این امر به هیچ وجه مطلوب نیست که فردی که به‌شکل قانونی به‌عنوان زائر در آنجا حضور پیدا کرده است، در معرض فشار قرار بگیرد و یک هفته با شرایط نامطلوب بازداشت باشد.

وی افزود: ما حتما هم با وزارت امور خارجه و هم با دستگاه‌های مسئول دیگر و هم اگر ارتباط و تماسی بین ما و دولت سعودی برقرار شود، این نگرانی را منتقل می‌کنیم و دنبال می‌کنیم که دیگر این اتفاق تکرار نشود.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه برخورد عجیب عربستان برای ما غیر قابل توجیه است، اظهار داشت: همکاران ما به‌عنوان نیروی رسانه‌ای بعثه مقام معظم رهبری و به‌صورت قانونی در عربستان حضور داشتند و به‌عنوان یک شهروند با موبایل شخصی در حال فعالیتی بودند که هزاران نفر دیگر از زائران هم در همان لحظه در مسجدالنبی (ص) و مسجدالحرام دارند آن کار را انجام می‌دهند، اما برخورد عجیب عربستان برای بازداشت اینها برای ما غیر قابل توجیه است.

وی افزود: این اتفاقی که برای این شش همکار ما افتاده، مایه تعجب ما است و امیدواریم که هم نهاد‌های مسئول حمایت از حقوق فعالان، خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها، هم وزارت امور خارجه و هم خود ما به‌عنوان رسانه ملی پیگیر باشیم که این قضایا دیگر اتفاق نیافتد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه عربستان سعودی هنوز هیچ پاسخی برای این اقدام خود نداده است، گفت: عربستان تا الآن هیچ پاسخی برای علت این اقدام خود نداده است و ما هم علت بازداشت همکارانمان را پیگیری و پرس‌وجو کردیم. آنها هفت روز در بازداشتگاه بودند؛ حتی در آنجا هم خودشان از مأموران سعودی سوال کردند، اما آنها چیزی را به‌عنوان دلیل ذکر نکردند.

جبلی در مورد وظیفه آگاه‌سازی رسانه ملی در مورد انتشار اخبار دروغین توسط رسانه‌های معاند اظهار داشت: یکی از وظایف ما، توجه به خبرسازی‌های دروغینی است که رسانه‌های دشمن دارند انجام می‌دهند. ما در قالب برنامه‌های آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی خود که به‌صورت مستمر در سازمان تولید و پخش می‌شوند، هم در بخش‌های مختلف خبری پرمخاطب مانند ۲۰:۳۰ و ۲۱ و هم در برنامه‌هایی که محتوایشان متناسب با انتخابات است، مانند «شب‌های انتخابات زمانه» که در شبکه ۲ پخش می‌شود، تلاش می‌کنیم با همکاری معاونت فضای مجازی هم این خبرسازی‌های دروغین را رصد کنیم و هم بلافاصله آن را بررسی و اطلاع‌رسانی کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: دستگاه‌هایی که باید واکنش نشان دهند، به‌سرعت این کار را انجام دهند که خبرسازی‌های دروغین بر فضای افکار عمومی اثر نگذارد.

وی افزود: پیشنهاداتی برای اینکه خبرنگاران در بعضی از برنامه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند، وجود دارد. 

رئیس سازمان صداوسیما در مورد پوشش خبری روز انتخابات گفت: نوآوری در پوشش خبری روز انتخابات با استفاده از همه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی صداوسیما خواهد بود. همانگونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ما پخش زنده را بعد از پایان رأی‌گیری و شمارش آرا هم نشان دادیم، سعی می‌کنیم در انتخابات ریاست‌جمهوری هم بتوانیم پخش زنده را بعد از پایان فرایند رأی‌گیری از بعضی از حوزه‌ها ادامه دهیم که این کار باید با هماهنگی ستاد انتخاباتی کشور انجام شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها