دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

سوابق نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

هر چند با وجود گسترش و توسعه فناوری‌های ارتباطاتی و اینترنت همه مردم ایران می‌توانند شناخت و درک صحیحی را از نامزد خود به دست بیاورند، اما یکی از رسالت‌های رسانه‌ها آگاهی بخشی بدون جانبداری از نامزد‌های انتخاباتی است.
کد خبر: ۶۷۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱ - 11June 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، روز یکشنبه (۲۰ خرداد) شورای نگهبان اسامی شش نفر از کاندیدا‌های ریاست جمهوری را اعلام کرد و رسماً زمان تبلیغات برای این نامزد‌ها آغاز شد در این میان نام ۵ نامزد اصولگرا و یک نامزد اصلاح‌طلب به چشم می‌خورد.

کارنامه نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

هر چند با وجود گسترش و توسعه فناوری‌های ارتباطاتی و اینترنت همه مردم ایران می‌توانند شناخت و درک صحیح را از نامزد خود به دست بیاورند، اما یکی از رسالت‌های رسانه‌ها آگاهی بخشی بدون جانبداری از نامزد‌های انتخاباتی است که در راستای انجام این وظیفه در ادامه به معرفی کارنامه و مختصری از بیوگرافی افراد می‌پردازیم.

۱-مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان متولد ۷ آبان ۱۳۳۳ در مهاباد و از اصلاح‌طلبان شناخته شده در کشور است. پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. او تنها نامزد جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری به حساب می‌آید که جبهه اصلاحات ایران از او به عنوان نامزد تشکیلات خود نام برده است. پزشکیان تا کنون در مجلس شورای اسلامی از مواضع محمدباقر قالیباف حمایت کرده است و او را گزینه منطقی ریاست مجلس می‌داند.

کارنامه کاری و مسئولیت‌های سیاسی:

-ریاست بیمارستان شهید مدنی تبریز

-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم (دولت اصلاحات)

-نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲

۲- مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی، متولد ۱ دی سال ۱۳۳۷ در شهر قم است و در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌ است. او از مدیران با سابقه وزارت اطلاعات تلقی می‌شود. پورمحمدی که هم اکنون دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است، اما بیشتر مسئولیت‌هایش در جمهوری اسلامی به حوزه‌های قضایی و اطلاعاتی برمی‌گردد، او همواره به عنوان اصولگرای سنتی در بین فعالان رسانه‌ای و سیاسیون شناخته شده است.

کارنامه کاری و مسئولیت‌های سیاسی:

-دادستان استان‌های خوزستان، خراسان، کرمانشاه و هرمزگان

-ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات

-قائم مقام وزارت اطلاعات

-وزیر کشور

-رئیس سازمان بازرسی کل کشور

-وزیر دادگستری

-جانشین فرمانده کل نیرو‌های مسلح در امور ناجا

۳- سعید جلیلی

سعید جلیلی، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در مشهد مقدس و از جانبازان دوران دفاع مقدس است، او دکترای معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) را دارد و بیشتر شهرت جلیلی به مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های غربی در دولت محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد. جلیلی گفتمانش در حوزه سیاست خارجی در سال‌های انتهایی دولت دهم باج ندادن به طرف‌های غربی بود. جلیلی همچنین صاحب گفتمان دولت در سایه است و به اعتقاد خود بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را با کار کارشناسی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

کارنامه کاری و مسئولیت‌های سیاسی:

-دو دوره ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه

-مدیرکل بررسی‌های جاری دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی

-معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه

-دبیر و نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی

-عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

۴- علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند سال ۱۳۴۴ در شهرری است. او در دوران نوجوانی و جوانی در دفاع مقدس مجروح شده است. زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد. او از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختار‌های حزبی و هم تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی مهمی داشته است.

کارنامه کاری و مسئولیت‌های سیاسی:

-ریاست بسیج دانشجویی استان تهران

-ریاست بسیج دانشجویی کل کشور

-نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های ۷، ۸، ۹ و ۱۱

-رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

-شهردار تهران

-دستیار رئیس جمهور در بررسی آسیب‌های اجتماعی شهر تهران

۵- امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، متولد ۲۵ فروردین سال ۱۳۵۰ در شهرستان فریمان از توابع استان خراسان رضوی است. قاضی‌زاده هاشمی متخصص و جراح گوش و حلق و بینی است و مدتی ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را بر عهده داشت. او از جانبازان هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود همواره در جناح اصولگرا در طی سال‌های گذشته کنشگری سیاسی داشته است.

کارنامه کاری و مسئولیت‌های سیاسی:

-ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان

-معاون رئیس جمهور

-نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱

-معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

۶- محمدباقر قالیباف

محمد باقر قالیباف، متولد ۱ شهریور سال ۱۳۴۰ در طرقبه از توابع استان خراسان رضوی است و دکترای جغرافیای سیاسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۶ اخذ کرد. قالیباف سال‌های نوجوانی و جوانی خود را در دفاع مقدس گذراند و در سال ۱۳۶۱ به فرماندهی لشکر نصر خراسان رضوی منصوب شد. قالیباف تاکنون در بیشتر مسئولیت‌های خود چهره اجرایی شاخص و مدیری توانمند در اجرای پروژه‌های عمرانی سنگین را از خود نشان داده است. سمت او به عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی استثنایی بر سوابق اجرایی این نامزد تلقی می‌شود. همچنین او پیش از این سه دوره نامزد ریاست جمهوری بوده است که در یک دوره یعنی سال ۱۳۹۶ به نفع شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

کارنامه کاری و مسئولیت‌های سیاسی:

-فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

-فرمانده نیروی انتظامی

-شهردار تهران

-عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

-ریاست مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم و دوازدهم

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار