جشنواره «اعطای نشان نیکوکاری» به صورت ملی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام شرفخانی با تاکید براینکه جشنواره «اعطای نشان نیکوکاری» به صورت ملی برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره بخش ارزیابی و داوری توسط تشکل‌ها انجام خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۷۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹ - 10June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «محسن ولیئی» معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به رویداد نخستین دوره جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» اظهار داشت: افزایش میزان مشارکت و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه مشارکت‌های مردمی در عرصه‌های مختلف یکی از مهمترین مؤلفه‌های یک حکومت مطلوب است.

وی با بیان اینکه برخی سازمان‌های دولتی و نهادهای مرتبط با دولت در عرصه پروانه و صدور مجوز برای تشکل‌های مردمی در حوزه کار و احسان فعالیت دارند، گفت: وزارت کشور یکی از مهمترین سازمان‌ها به شمار می‌رود که تا کنون برای قریب به ۱۱ هزار تشکل مجوز صادر کرده است. همچنین از دیگر سازمان‌ها می‌توان به سازمان بهزیستی، ناجا و وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد. البته برخی نهادها نیز مانند کمیته امداد نسبت به صدور مجوز برای کارهای خیر و نیکوکاری اقدام می‌کنند که در برآورد صورت گرفته حدود ۷۳ هزار فعال در این حوزه تحت عنوان تشکل‌های مردمی و حلقه‌های میانی و گروه‌های جهادی در حوزه کار و احسان فعال هستند.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور عنوان کرد: نظام ارزیابی و تقدیر از فعالان حوزه کار خیر در کشور وجود ندارد و این یک اشکال است که باید در نظام تشکل‌ها رفع شود. البته رتبه بندی تشکل‌های مردم نهاد توسط وزارت کشور نیز یکی از اتفاقات خوب است همچنین از دیگر اتفاقات خوب می‌توان به برگزاری جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» اشاره کرد که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت خواهد پذیرد.

ولیئی گفت: اهدای نشان نیکوکاری برای تجلیل از تشکل‌های خیریه برتر که فعالیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست بوم احسان و نیکوکاری دارند انجام می‌شود و هدف از برگزاری این جشنواره ترویج و گسترش کار تخصصی و حرفه‌ای در فعالیت‌های نیکوکارانه، معرفی الگوهای برتر حوزه نیکوکاری و تجلیل از تشکل‌های خیریه برتر است.

وی خاطرنشان کرد: عموم سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های خیریه دارای مجوز سراسر کشور از امروز تا ۱۵ مردادماه سال جاری فرصت دارند تا با مراجعه به سایت Neshanenikookari.ir ضمن کسب اطلاعات تکمیلی، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

جشنواره «اعطای نشان نیکوکاری» به صورت ملی برگزار می‌شود

در ادامه، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی دبیر جشنواره اظهار داشت: این جشنواره به صورت ملی برگزار می‌شود و یک اتفاق خوب و بی‌سابقه است که در تاریخ تشکل‌های اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین حرکت جمعی بین نهادهای حاکمیتی، تشکل‌های مردمی و مجامع ملی است که در کنار هم قرار گرفتند تا یک رویداد فرهنگی اجتماعی را رقم بزنند.

دبیر جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» گفت: با توجه به آسیب شناسی که در سال‌های گذشته به صورت میدانی و علمی در رابطه با تشکل‌های مردمی خیریه انجام شده مشخص شد که بخش قابل توجهی از مؤسسات مدیریت حرفه‌ای و ساختارمند حرفه‌ای ندارند. خیلی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند در بعضی از مؤسسات اثربخشی و اثرگذاری ندارد. رویکرهای آن‌ها حرفه‌ای و موضوع محور برای رفع نیازهای جامعه نیست. در تشکل‌های مردمی شفافیت حرف اول را می‌زند و در بعضی مؤسسات اعتبار و سرمایه اجتماعی که ضرورت دارد کاهش پیدا کرده است اما در مقابل موسساتی داریم که به صورت حرفه ای، علمی و تخصصی و با حرکت جمعی و استاندارهای سازمان اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: در جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» بخش ارزیابی و داوری توسط تشکل‌ها انجام خواهد گرفت. در مرحله اول خودارزیابی و در مرحله بعدی ارزیابی به صورت میدانی و علمی صورت می‌پذیرد. توجه به شاخص‌ها یکی از مهمترین بخش‌ها در روند برگزاری جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» است.

در ادامه محمدمهدی جعفری مدیر بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره اظهار داشت: امروز بیش از قبل باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات کشور و مسائل اجتماعی را حل و فصل کند و بیش از قبل نیاز به حضور مؤثرتر آحاد مردم و تشکل‌های مردمی حس می‌شود. امروز نیاز داریم که مردم احساس تکلیف کنند و وارد عرصه اجتماعی شوند. وظرفیت سازی امر خیر در کشور ضروری است.

وی افزود: لازم است در مدارس کار فرهنگی صورت بگیرد تا جامعه جوان ما به امر خیر بپردازند و امر خیر از یک رویکرد سنتی به یک رویکرد تخصص محور و دانش بنیان ارتقاع پیدا کند. تعداد تشکل‌های خیریه که مبتنی بر دانش و مهارت و تخصص فعالیت می‌کنند بسیار کم هستند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این موضوع به صورت جدی پرداخته می‌شود. امروز در برخی از دانشگاه‌های خوب دنیا رشته مدیریت امور خیریه داریم.

جعفری به شاخص‌های اصلی جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» پرداخت و گفت: شاخص‌های اصلی جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» شامل اثربخشی خدمات اجتماعی، نگاه تخصص محوری و دانش بنیانی، سازمان‌دهی داوطلبان، تأمین مالی مطلوب، انضباط مالی، همکاری و ارتباطات برون سازمانی، توان ایجاد حرکت جمعی، اعتماد و ساختار و شیوه مدیریت می‌شود. مخاطبین این جشنواره سه جنس تشکل مردمی هستند تشکل‌هایی که در حوزه مباحث حمایتی و خدماتی کار می‌کنند، تشکل‌هایی که در حوزه زیرساختی کار می‌کنند و تشکل‌هایی که در زمینه توسعه امر خیر در کشور کار می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها