به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، نشست خبری معرفی برنامههای انتخاباتی معاونت صدای رسانه ملی امروز (دوشنبه، ۲۱ خرداد) با حضور «رضا کوچکزاده تهمتن» مدیر رادیو انتخاب و دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا، «ابوذر ابراهیم» مدیر روابط عمومی معاونت صدا و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.
«رضا کوچکزاده تهمتن» دبیر ستاد انتخاباتی معاونت صدا و مدیر رادیو انتخاب در ابتدای نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیسجمهور شهید اظهار داشت: بعد از شهادت رئیسجمهور کشورمان و باتوجه به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاستجمهوری، ستاد انتخابات در سازمان صداوسیما شکل گرفت و تقریباً دو روز بعد این اقدام ستادی، رادیو انتخاب بهمنظور ورود جدی به حوزه انتخابات در معاونت صدا راه اندازی شد.
کوچکزاده در ادامه با تاکید بر اینکه اولین تجربه ما در راهاندازی رادیو انتخاب به سال ۹۴ بر میگردد، تصریح کرد: رادیو انتخاب از پنجم خرداد شروع به فعالیت کرده و تا ۹ تیر هم روی آنتن است. با توجه به تجربیات سالهای گذشته و نظر به اهمیت رسانه و البته جایگاه مردم در انتخابات، رویکرد و مأموریتهای این شبکه رادیویی بازنگری شد و در دستور کار اجرا قرار گرفت. هدف اصلی این شبکه متناسب با اسناد بالادستی سازمان صداوسیما در اطلاعرسانی و آگاهیبخشی از فرآیند انتخابات است.
وی با بیان اینکه با جمعآوری طرحهای انتخاباتی، شبکهها، برنامهریزی مناسب برای تولید برنامههای متنوع و خلاقانه رادیویی و بهره بردن از همه ظرفیتهای رادیو صورت گرفته، افزود: تمام طرحها و برنامههای انتخاباتی با هدف افزایش آگاهی عمومی، اطلاعرسانی و زمینهسازی برای شکلگیری حضور حداکثری مردم در انتخابات شکل گرفته است.
کوچکزاده عنوان کرد: رسانههای معاند بهدنبال یأس و ناامیدی هستند، اما تلاش ما این است که با تأکید بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی شاهد مشارکت پرشور انتخاباتی مردم پای صندوقهای رأی باشیم، به همین منظور و برای خنثیسازی تلاش رسانههای بیگانه اقدامات مختلف آفندی و پدافندی را در فضای رسانهای طراحی کردهایم، جدول پخش برنامههای زنده رادیو انتخاب از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۲ بامداد روی آنتن است.
دبیر ستاد انتخاباتی معاونت صدا خاطرنشان کرد: در رادیو انتخاب، با تاکید بر چهار گزاره اصلی در ارتباط با رابطه مردم با مردم، مردم با مسئولین، مسئولین با مردم و مسئولین با مسئولین اقدام به برنامهریزی در راستای تولید محتوای مناسب در ایام منتهی به انتخاب کردهایم، با توجه به سهم بالای مردم در رادیو انتخاب تمام برنامهها در تعامل با مردم قرار دارد به نحوی که روزانه یک پیامک محوری برای ارتباط منسجم با مخاطب طراحی شده است و همچنین کابین ارتباط با مخاطبان جهت ضبط صدای مردم فعالیت میکند.
حضور فعال معاونت صدا در فضای مجازی
به گفته کوچکزاده، معاونت صدا برای ایام انتخابات در حوزه فضای مجازی هم فعال است و از تمام ظرفیتهای استفاده میکند.
وی ادامه داد: همه شبکههای رادیویی در بخشهای مختلف فضای مجازی حضور فعال و موثری دارند. برنامهها با پیامها و ادبیات خاص در حال تولید هستند. سعی کردهایم از ظرفیت اصلی در حوزه رادیو نما که بیشتر مخاطبان صدا و سیما در تلویزیون هستند، استفاده کنیم. همچنین پیامرسانهای داخلی را به خدمت گرفتیم تا از دیگر ظرفیتها بهره ببریم.
مدیر رادیو انتخاب با اشاره به تولید برنامهها و اینکه طراحی آنها به گونهای صورت گرفته تا فراوانی حضور حداکثری مردم، انتظارات و خواستههای مردمی را در اختیار ستاد نامزدها قرار داده شود، عنوان کرد: برخی برنامهها بهصورت گفتوگومحور است. از قالبهای مستند، برنامههای تحلیلی و میزگرد هم بهره میبریم. از ساختارهای نوین برنامهسازی با حضور کارشناسان مختلف و مستندهای رادیویی برای انتخابات استفاده میشود. تلاش میکنیم در انتخاب اصلح به مردم کمک کنیم و در آگاهی بخشی موفق باشیم.
کوچکزاده با تاکید بر این که از ظرفیتهای همه برنامههای موجود در شبکهها بهرهبرداری میکنیم، تصریح کرد: همزمان با این برنامهها، ویژهبرنامههای متعدد و شاخص برای انتخابات طراحی شده است. در حال حاضر تمام ظرفیتهای رادیو معطوف به حوزه انتخابات شده است، چرا که انتخابات مهمترین رویداد کشور در این روزهاست.
برگزاری مناظره انتخاباتی
دبیر ستاد انتخاباتی معاونت صدا از برگزاری مناظره انتخاباتی با حضور نمایندگان نامزدها خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ماموریتهای هر شبکهای در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری، اجتماعی و اقتصادی و... برنامه مناظرهمحور پاستور شماره ۱۴ با حضور نمایندگان نامزدها و نه با حضور خود نامزدها برگزار خواهد شد. برنامههایشان نقد و به چالش کشیده میشود و نمایندگان از برنامههای نامزدهای خود دفاع خواهند کرد. برای هر شبکهای حدود سه ساعت و نیم زمان برای حضور نمایندگان نامزدها تعیین شده است، به عبارتی هر شبکه حدود ۲۱۰ دقیقه با عنوان برنامه «پاستور ۱۴» برنامه خواهد داشت.
وی با اشاره به هم افزایی ظرفیتهای سازمانی یادآور شد: با توجه به فرصت زمانی کم، برنامهریزی شده پنج برنامه مناظره زنده نامزدها زنده که از شبکه یک بهصورت زنده پخش میشود همزمان از رادیو ایران و رادیو انتخاب پخش شود و همچنین برنامههای قانونی نامزدها که از شبکههای یک و دو سه و همچنین برنامههای شبکه خبر از جمله گفتوگوی ویژه خبری و صف اول هم از شبکههای رادیویی فرهنگ، جوان، ایران، گفتوگو و انتخاب پخش حواهد شد.
مدیر رادیو انتخاب تاکید کرد: در این دوره انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی در برنامههای رادیویی حضور نخواهند داشت، بلکه با حضور در شبکههای سیما، گفتگوها به صورت همزمان از شبکههای رادیویی پخش میشود.
راهاندازی پویش انتخاباتی
وی با اشاره به راهاندازی پویش انتخاباتی معاونت صدا اظهار داشت: با حضور تمام شبکهها پویش انتخاباتی شکل میگیرد. ضمن اینکه ممکن است هر شبکهای به صورت مستقل این پویش را برگزار کند.
دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر معرفی مجری خاص در انتخابات افزود: هر شبکه رادیویی، با توجه تخصص و مأموریتهایش مجری خاص خودش را در پیشبرد اهداف معرفی خواهد کرد. تلاش میشود همه شبکهها با توجه به ماموریتها و جامعه هدف، تضارب آرا و دیدگاههای مختلف را در برنامهها طراحی کنند.
مدیر رادیو انتخاب یادآور شد: ما برنامههایی ویژه اقشار مختلف در رادیو انتخاب را طراحی کردهایم؛ بهعنوان مثال برنامههایی ویژه بانوان، جوانان، رأی اولیها و... تهیه خواهد شد تا نیازها و خواستههای اقشار مردمی را مدنظر قرار دهیم. در همه برنامهها مردم میتوانند با توجه به دغدغه ها، خواستهها و انتظاراتشان با برنامه در ارتباط باشند.
کوچکزاده از تولید مستندهای رادیویی توسط نامزدها خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار نامزدها مستندهای رادیویی را تولید خواهند کرد. نامزدها دو مستند تولید میکنند که با توجه زمانبندی جدول پخش، روی آنتن خواهد رفت.
انتهای پیام/ 118