سرپرست حجاج ایرانی: 

امت‌سازی از آموزه‌های مهم منش حضرت ابراهیم (ع) است

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب گفت: ابراهیم خلیل‌الله (ع) جامعه مؤمنانه و جامعه اسلامی را به‌صورت امامت و امت بنا نهادند.
کد خبر: ۶۷۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴ - 10June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، همایش «حج در نگاه رهبری» ویژه نخبگان و فرهیختگان در بخش آقایان عصر امروز (دوشنبه، ۲۱ خرداد) به‌همت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سالن اجتماعات هتل «البلدالطیب» شهر مکه برگزار شد.

امت‌سازی از آموزه‌های مهم منش حضرت ابراهیم (ع) است

حجت الاسلام و المسلمین نواب ضمن سخنانی در این همایش به محور‌های بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج ۱۴۰۳ اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان بر ذکر و یاد خدا در سرزمین وحی، تبیین درس‌هایی از منش ابراهیمی و برائت وحدت‌محور در حج تأکید کردند.
وی با اشاره به اینکه اگر برائت منجر به انشقاق شود، وحدت را از بین می‌برد، گفت: خداوند متعال در آیه ۴ سوره ممتحنه «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ- قطعا براى شما در [پیروى از]ابراهیم و کسانى که با اویند سرمشقى نیکوست»، حضرت ابراهیم (ع) را به‌عنوان الگو و اسوه معرفی می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به عبارت «الَّذِینَ مَعَهُ» در این آیه گفت: خداوند متعال به این نکته اشاره می‌کند که اصحاب و همراهان نقش مهمی در به ثمر رسیدن فرامین و خط و مشی دارند، همانطور که در آیه ۲۹ سوره فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ـ محمد [ص]پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و]با همدیگر مهربانند» بر نقش مهم یاران و اصحاب پیامبر (ص) تأکید دارد.
وی در ادامه امت‌سازی را از آموزه‌ها و درس‌های ارزنده منش حضرت ابراهیم (ع) دانست و افزود: ابراهیم خلیل‌الله (ع) جامعه مؤمنانه و جامعه اسلامی را به‌صورت امامت و امت بنا نهادند، همانطور که در آیه ۲۴ سوره بقره آمده است «قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا- به او]خداوند فرمود من تو را پیشواى مردم قرار دادم».

سرپرست حجاج ایرانی گفت: خداوند متعال حضرت ابراهیم (ع) را پیشوایی مطیع و از ایشان به‌عنوان یک امت یاد می‌کند و در همین راستا، در آیه ۱۲۰ سوره نحل «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا- به راستى ابراهیم پیشوایى مطیع خدا [و]حق‏گراى بود».

وی در ادامه به آیه ۱۲۸ سوره بقره «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا- پروردگارا ما را تسلیم [فرمان]خود قرار ده و از نسل ما امتى فرمانبردار خود [پدید آر]و آداب دینى ما را به ما نشان ده» اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) در این آیه برای نسل خود دعا کرد و پیامبر اکرم (ص) خود را حضرت مستجاب دعای ابراهیم خلیل‌الله (ع) می‌دانست.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه اسلامی با حج قوام پیدا می‌کند، گفت: خداوند متعال در آیه ۹۷ سوره مائده می‌فرماید «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِلنَّاسِ- خداوند [زیارت]کعبه بیت‌الحرام را وسیله به پا داشتن [مصالح]مردم قرار داده»، بنابراین حتی اگر حج‌گزاری نباشد، دولت اسلامی وظیفه دارد از بیت‌المال زمینه برپایی مراسم حج را فراهم کند.

وی افزود: فریضه معنوی حج یک عبادت بین‌المللی است که نقش مهمی در مناسبات و تعاملات اجتماعی دارد.

جت‌الاسلام و المسلمین نواب در بخش دیگری از سخنان خود به جنبه‌های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: ابراهیم خلیل‌الله (ع) پایه‌گذار دلسوزی در جامعه بود و برای اینکه نماز برپا شود، فرزند و همسر جوان خود را در این بیابان لم یزرع تنها گذاشت. حضرت ابراهیم (ع) صبور و نخستین شخصی بود که با شمشیر مبارزه کرد و حضرت لوط (ع) را که در دست رومیان اسیر بود را نجات داد. حضرت ابراهیم (ع) نخستین کسی بود که از مهمان پذیرایی کرد و مناسک حج را که از سوی حضرت جبرئیل یاد گرفت، برپا داشت. ایشان نخستین کسی بود که در راه خدا مهاجرت کرد و نخستین پیامبری بود که خداوند مردگان را برایش زنده کرد و نخستین کسی بود که کفش را ایجاد و غنیمت را تقسیم کرد.

وی گفت: ابراهیم خلیل‌الله (ع) نخستین کسی بود که دستور خدا را اجرا و در راه خدا قربانی کرد، همان طور که در آیه ۱۰۲ سوره «صافات» آمده است: فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ- و وقتى با او به جایگاه سعى رسید گفت اى پسرک من، من در خواب [چنین]می‌بینم که تو را سر می‌برم پس ببین چه به نظرت مى ‏آید، گفت اى پدر من! آنچه را مأمورى، بکن ان‌شاءالله مرا از شکیبایان خواهى یافت.»

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در بخش پایانی سخنان خود به مسئله برائت در مراسم حج امسال که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اشاره کرد و گفت: امسال محدودیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از سوی کشور میزبان وجود دارد، این در حالی است که ایرانیان قانونمند هستند و به‌دنبال بر هم زدن نظم این کشور نیستند.

وی افزود: اگر مصلحتی در زمینه اجرای برائت وجود دارد، فقط به حرمت زائر است که بتواند در کمال آرامش و به دور از تنش اعمال حج خود را انجام دهد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان به مسئله برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: مقدمات کار انجام شده و مذاکراتی با مسئولان کشور میزبان انجام شده است؛ چراکه این انتخابات، ملی و برای ما مهم است، ما پیگیر هستیم تا موافقت مسئولان مربوطه را بگیریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها