مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛

براندازی نظام سوریه بهترین شیوه برای ضربه زدن به حزب الله است/ لزوم همکاری با عربستان و ترکیه

مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، مهم ترین توصیه های خود به کابینه بنیامین نتانیاهو را جلوگیری از قدرت گرفتن اسد، تضعیف ایران و آمادگی مقابله با حزب الله و نیز لزوم همکاری با عربستان و ترکیه برای تحقق این اهداف اعلام کرد.
کد خبر: ۶۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ - 23January 2016

براندازی نظام سوریه بهترین شیوه برای ضربه زدن به حزب الله است/ لزوم همکاری با عربستان و ترکیه

به گزاش گروه بینالملل دفاع پرس، مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل، در مهم ترین توصیه سال 2016 به کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، اعلام کرد اسرائیل باید از قدرت گرفتن بشار اسد در سوریه جلوگیری و ایران را تضعیف کرده و به موازات آن آماده رویارویی نظامی فراگیر با حزب الله باشد و علاوه بر این برای تحقق این اهداف با عربستان و ترکیه همکاری داشته باشد.

فرصت ها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی


این مرکز در پایان ارزیابی راهبردی سالانه خود برای سال 2016 علاوه بر موارد بالا توصیههای متعدد دیگری را نیز اعلام کرده است که در آن به تهدیدها و فرصتهای اسرائیل در سطح منطقهای و بینالمللی اشاره دارد و نتایج این تهدیدها و فرصتها را در چارچوب سیاسی و امنیتی نیز تحلیل و بررسی کرده است.

مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل به رهبران سیاسی و نظامی این رژیم توصیه کرده است راهبرد جدید خود برای پنج سال آینده را با در نظر گرفتن تغییرات دراماتیک جهان و منطقه خاورمیانه روشن کنند.

به گزارش الاخبار، در زیر بخشی از توصیههایی که به عقیده این مرکز، کابینه نتانیاهو باید آن را در پیش بگیرد، آمده است:

اول: برنامه هسته ای ایران و مقابله با ایران

بنابر اعلام این مرکز، موضوع پرونده هستهای ایران تهدیدی پنهان علیه موجودیت اسرائیل است از همین رو اسرائیل باید تلاش کند از مسلح شدن نظام حاکم ایران به سلاح اتمی جلوگیری بعمل آورد.

بنابر توصیه مزبور مدت زمانی طولانی تا رسیدن به توافق اتمی و توقف برنامه اتمی تهران موجب دور شدن از تولید بمب اتمی شد و در مقابل اسرائیل پنج یا ده سال فرصت دارد تا در این خصوص برنامه ریزی کند.

این مرکز توصیه کرده است اسرائیل باید قدرتی را ایجاد کند که با استفاده از آن بتواند با سناریوهای مختلف روبه رو شود (نقض توافق یا لغو آن و یا جهش آشکار و یا محرمانه ایران در جهت بمب اتمی).

اسرائیل باید خود را برای نقض توافق از سوی ایران آماده کند و از این فرصت زمانی استفاده کرده و قدرتهای روز افزون و جدیدی را برای رویارویی با ایران و فعالیتهای هسته ای آن ایجاد کند.

دوم: توافق و هماهنگی با آمریکا

اسرائیل باید توافقنامههای موازی با آمریکا منعقد کند که بر اساس آن در مورد موضوع اتمی ایران با واشنگتن هماهنگی بعمل آورد زیرا اسرائیل شریک توافق ایران و آمریکا به شمار نمی آید از همین رو باید در مورد بسیاری از مسائل مهم  تفاهمنامهها و توافقنامه هایی را با آمریکا امضا کند.

نکته مهم این است که توافق اسرائیل و آمریکا باید مبتنی بر واکنش مشترک دو طرف در برابر نقض توافق اتمی از سوی ایران باشد و علاوه بر این پیگیری اطلاعاتی این موضوع را تقویت کند و در کنار آن شیوه مقابله با ابعاد غیراتمی فعالیت های ایران در منطقه را نیز تقویت بخشد و با تضمین  تقویت امنیتی اسرائیل برتری منحصر به فرد آن را حفظ کند.

نکته مهم دیگر نیز ایجاد سیستم هماهنگی راهبردی است که ضامن تشکیل نشست های دوره ای و منظم به منظور بررسی تحولات ایران و فعالیت های آن بوده و همچنین شامل هماهنگی فعالیت ها در مقابل ایران باشد.

بر اساس این گزارش، این سیستم می تواند امکان مقابله با ادامه فعالیت های مضر ایران برای منطقه را فراهم کرده و در صورت از بین رفتن بسیاری از محدودیت ها ده یا حتی 15 سال دیگر راهی برای مقابله با برنامه اتمی ایران را نیز فراهم کند.

به موازات آن باید تلاش ها بر روشن شدن این موضوع نیز متمرکز باشد که  آیا مسیر اجرای اصلاحات داخلی در ایران آغاز شده است و نشانه هایی مبنی بر تغییر مثبت روش ایران وجود دارد یا خیر؟

سوم: سوریه بستر اصلی  تضعیف ایران

در توصیه مرکز تحقیقات امنیت ملی اسرائیل آمده است سوریه کانال ایران به جهان عرب به شمار می آید و از طریق آن تهران کانال ارتباط با حزب الله و تقویت آن و نیز گروههای مختلف فلسطینی را حفظ می کند.

بر این اساس تضعیف نظام بشار اسد و برکناری او از قدرت در راستای آشکار اسرائیل به شمار می آید و فقط از طریق آن است که می توان به شدت به ایران و حزب الله ضربه زد از همین رو اسرائیل باید راهی را پیدا کند که با استفاده از آن  در نهایت اسد طرف قدرتمند سوریه نباشد و به موازات آن از تقویت جریانهای سنی افراطی و پیش از همه داعش جلوگیری کند.

همکاری با گروههای سنی مذهب میانه رو


نکته قابل ملاحظه اینکه باید در نظر داشت که طرف های سوری که اسرائیل  می تواند با آنان همکاری داشته باشد، گروههای سنی میانه رو هستند.

از نظر اسرائیل می توان به تدریج این گروهها را به سمت هدف مورد نظر سوق داد و برای تحقیق این اهداف باید راهکارهای جدید و ابداعی و کارآمدتر را توسعه داد و این امر نیز از طریق همکاری با متحد اسرائیل یعنی آمریکا و نیز کشورهای اروپایی به اضافه ترکیه و عربستان که آنان نیز به دنبال ریشه کن کردن ایران از سوریه و جایگزین کردن نظامی دیگر به جای اسد هستند، قابل تحقق است.

چهارم: آمادگی نظامی اسرائیل در مقابل سوریه

اسرائیل باید تا جایی که ممکن است طرف های رادیکالی را در آینده سوریه تضعیف کرده و آنان را از جولان دور کند. در صورت تقسیم سوریه گروههای سوری که اسرائیل می تواند با آنان همکاری کند همان گروهای سنی میانه رو و کشورهای حامی آنان مانند عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس به اضافه اردن و ترکیه هستند.

علاوه بر این اسرائیل باید همواره این موضوع را بررسی کند که آیا عربستان و ترکها در حقیقت از گروههای سنی میانه رو حمایت می کنند یا اشتباهات گذشته را در حمایت از گروههای افراطی که بعدها یا به داعش مرتبط می شوند یا به القاعده تکرار خواهند کرد.

پنجم : آمادگی برای رویارویی نظامی فراگیر با حزب الله


‫در فاصله سال هایی که فعالیت اتمی ایران متوقف شد، هیچ خطری در نقاط مرزی اسرائیل را تهدید نمی کرد زیرا تل آویو در این فاصله با نیروهای نظامی که در نزدیکی مرزهای آن مستقر بودند، توافق صلح امضا کرد تا هر گونه تهدید از سوی آنان را از بین ببرد و در سوریه نیز نیروهای این کشور به دلیل سرگرم شدن به جنگ داخلی، تضعیف شده بودند.

بنابراین اکنون تهدید نظامی اصلی برای اسرائیل حزب الله است که همچنان در حال تقویت توانمندی های تسلیحاتی و دفاعی خود با استفاده از تسلیحات روسی، ایرانی و سوری است.

نباید فراموش کرد که برد موشک هایی که حزب الله در اختیار دارد، به سراسر اسرائیل می رسد و دقت هدف گیری این موشکها نیز به طور مداوم رو به افزایش است به اضافه اینکه حزب الله در حال توسعه  توان هجومی خود است تا جایی که  بتواند با استفاده از آن برخی مناطق اسرائیل را تحت کنترل خود در آورد.

اسرائیل باید از واکنش هجومی و دفاعی و بازدارنده قوی در مقابل حزب الله  مطمئن شود و با این حزب و لبنان به عنوان یک موجودیت سیاسی واحد که به اسرائیل حمله می کنند، برخورد کند و زیرساخت های قومی لبنان را به عنوان بخشی از نبرد فراگیر هدف قرار دهد.

مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل توصیه هایی را ارائه داده است که مربوط به فلسطین می شود و به موجب آن اسرائیل باید در مسیری حرکت کند که بر اساس آن بتواند مذاکره کرده و سلسله ترتیبات مرحله ای را به اجرا در آورد.

 تقویت روابط با کشورهای به اصطلاح میانه رو عربی

این توصیه ها همچنین در موازات مذاکره،  اسرائیل را به آمادگی نیروهای ارتش برای مقابله نظامی جدید در غزه بر اساس عملیات «صخره سخت» فراخواند.

به موازات آن همچنین اسرائیل باید بر اساس منافع خود روابطش را با گروههای اهل تسنن را تقویت کرده و همپیمانی با کشورهای عربی عملگرا را نیز استحکام بخشد به گونه ای که منافع خود را در کوتاه مدت و طولانی مدت تضمین کند.

اما در سطح بین الملل نیز بنابر توصیه های مرکز مزبور اسرائیل باید روابط خود با متحدانش و پیش از همه آمریکا و اروپا را تقویت کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار