به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، «قلمهای بی غلاف» رمانی است در گونه ادبیات آیینی با محوریت زندگی امام باقر علیه السلام که در ۲۹۲ صفحه رقعی به قلم مریم ولی از سوی نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است.
نویسنده در این رمان با خلق یک داستان تخیلی و فرعی، به روایت وجوه مختلف زندگی امام باقر، از آغاز امامت تا شهادت، پرداخته؛ با رعایت این مهم که داستان بستر، روایت اصلی را تحت الشعاع خود قرار نداده و به موازات آن در حرکت است. نکته قابل تامل در این رمان، پرداختن به وجوهی از حیات امام است که یا مغفول مانده یا از آن به صورت گذرا و در قالب اطلاعات کلیشهای سخن به میان رفته. تمرکز بر رسالت امام در تقویت اسلام و تشیع در قالب مبارزه فرهنگی ایشان و سوگیری به بدعت ها و فرقه های رایج در آن زمان و همچنین سیاست ایشان در راهبری امت اسلام، از نکات قابل تامل در این رمان به شمار می آید که نویسنده سعی کرده آنها را به گونه ای داستانی و فارغ از قالب مرسوم در کتب تاریخ به تصویر بکشد؛ به عبارت دیگر، خواننده در قالب خرده داستانهایی پرکشش، تصویر روشن تری از رسالت و اهداف امام به دست می آورد.
در این رمان، نویسنده با پرداختی متفاوت و داستانی از منش و سلوک پنج تن از خلفای مروانی هم دوره با امام و با به تصویر کشیدن داستان گونه جزییات امورات آنان، به واکاوی ابعاد مختلف زندگی و فعالیتهای امام پرداخته است.
داستان بستری که نویسنده برگزیده، داستانی پرکشش و سراسر تعلیق است که خواننده را در فصول مختلف با اتفاقات پیش بینی نشده ای روبرو می کند و انگیزه او را به پیگیری داستان بیشتر می کند. داستانی که قبل از امامت امام آغاز می شود و با فراز و فرودهای پرجاذبه اش تا شهادت امام ادامه می یابد؛ روایت زنانی که در مسیری پرالتهاب قرار می گیرند و با روایت چالش هایشان، سهم بزرگی از تعلیقهای این رمان را بر دوش می کشند.
خلق داستان در موقعیتهای مکانی متفاوت، به دلیل متفاوت بودن محل زندگی امام با خلفا، از مواردی است که نویسنده را با چالش روبرو می کند که در قلمهای بی غلاف، نویسنده با پرداخت مناسب شخصیت ها و با درگیر کردن به موقع آنها با سیر داستان، بر این چالش فائق آمده. در این رمان انتخاب زمان مضارع و ایجاد توهم زبانی منطقی، از نکات موثری است که منجر به همراهی بیشتر خواننده با فضای داستان می شود.
قلم های بی غلاف، نخستین اثر داستانی از روایت دوره امامت امام باقر است که نویسنده توانسته آن را در قالبی به دور از فضای رسمی و کلیشهای تاریخ و مستندات روایی، با تکیه بر داستانی لطیف و پرهیجان به تصویر بکشد.
انتهای پیام/ 121