سرپرست وزارت امور خارجه:

ثبات و امنیت منطقه در گرو همکاری‌های چندجانبه است

«باقری کنی» در دیدار با نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق گفت: ثبات و امنیت منطقه در گرو همکاری‌های دو و چندجانبه است و افق آینده را در زمینه همکاری‌های اقتصادی هم روشن می‌بینیم.
کد خبر: ۶۷۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰ - 14June 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق امروز (جمعه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

هوشمندی مقامات اقلیم اجازه سوء استفاده به دشمنان را نخواهد داد/ برخی کشورها نمی‌خواهند قدرت ما را ببینند

بارزانی در ابتدا ضمن خیرمقدم به علی باقری و هیأت همراه عنوان کرد: امروز جلسه خوبی با هم داشتیم درباره توسعه روابط دو طرف و بهبود روابط بازرگانی بین ایران و عراق و اقلیم کردستان و بهبود ثبات سیاسی در منطقه و مشکلات امنیتی در منطقه گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: معتقد هستیم که ثبات در منطقه به نفع دو طرف است. بار دیگر به ایشان خوشامد می‌گویم.

در ادامه، باقری گفت: مایلم تشکر دولت و ملت ایران از همراهی و همدردی مردم عراق و اقلیم کردستان عراق در پی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را ابراز کنم.

وی افزود: دوستان در اقلیم نسبت به این حادثه و مصیبتی که بر مردم و کشور ما وارد شد، صمیمانه در کنار ما بودند؛ چه با ارسال پیام و حضور در نمایندگی‌های سیاسی و از همه مهمتر با حضور شخصی در تهران نقش بسیار جدی و موثری در تسلی بخشی به دولت و مردم ایران در این ضایعه بزرگ داشتند.

باقری ادامه داد: چنین انتظاری هم از برادران در اقلیم می‌رفت؛ چون مناسبات ما برادرانه و ریشه در تاریخ دارد. دین و فرهنگ مشترک و تاریخ مشترک و سرنوشت مشترک در آینده پیوند ناگسستنی بین ما ایجاد کرده و ما به این اذعان داریم که این پیوند ناگسستنی یک قدرت بی بدیل در منطقه ایجاد کرده که ثبات بخش و آرامش بخش برای منطقه است.

سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: این قدرت قطعاً باعث طمع دشمنان خواهد بود و آنها نمی‌خواهند ثبات و آرامش ما را در ایران، عراق و منطقه ببینند؛ ولی هوشیاری رهبران و مقامات عالی ایران و عراق و به ویژه دوستان و برادران در اقلیم اجازه نخواهد داد که دشمنان هیچ‌گونه روزنه و فرصتی برای سوءاستفاده پیدا کنند.

وی گفت: بر تحکیم پیوند‌ها و همکاری‌های دوجانبه به ویژه در بعد اقتصادی تأکید داریم و خواهان توسعه همکاری‌های اقتصادی خواهیم بود. در این جلسه درباره برخی موانع موجود پیش روی توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو کردیم و برادرانه و همدلانه در پی رفع این موانع خواهیم بود و بر این اساس آینده‌ای درخشان و روشن پیش روی همکاری‌های دو طرف خواهد بود.

باقری افزود: در جلسه از همراهی و مساعدت و تسهیلات در اقلیم برای ورود و عبو زائران اربعینی حسینی از منطقه اقلیم دارند و همراهی دوستانه و برادرانه در طول سال‌های گذشته و به ویژه سال گذشته داشتند، ضمن تشکر از این همراهی ابراز امیدواری کردیم که اربعین پیش رو با مدد گرفتن از تجارب قبلی و همکاری هم تسهیلات بیشتری را به زائران ایرانی بدهیم.

وی گفت: لازم می‌دانم بر این نکته تأکید کنم که مسأله اصلی امروز جهان اسلام و جهان امروز که نسل‌کشی و جنایت صهیونیست‌ها در غزه است، مسأله اصلی امت اسلامی و جهان اسلام به ویژه در آستانه عید قربان است. ما همدلانه و با یک نگاه تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر و بدون قید و شرط نسل‌کشی و جنایت صهیونیست‌ها در غزه پایان یابد.

سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنیم در کنار همه امت اسلامی و کشور‌های اسلامی و در کنار مردم مظلوم فلسطین و به ویژه مردم مظلوم و مقتدر غزه خواهیم بود که از حقوق خود در مقابل جنایتکاران صهیونیست دفاع کنند.

وی گفت: تأکید می‌کنیم کمک‌رسانی به مردم غزه وظیفه همه کشور‌ها و دولت‌ها و به ویژه کشور‌های اسلامی است.

باقری بیان کرد: ما و دوستان در عراق و اقلیم تأکید داریم که ثبات و امنیت منطقه در گرو همکاری‌های دو و چندجانبه است و افق آینده را در زمینه همکاری‌های اقتصادی هم روشن می‌بینیم و توسعه همکاری‌های اقتصادی را الزامی برای ثبات در منطقه می‌دانیم.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار