رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و مدال‌آوران علمی:

به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم / تلاش کنید مشارکت افزایش یابد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران علمی و نخبگان فرمودند: به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم. شما برای کشور یک ثروتید و می‌توانید تاریخ را عوض کنید.
کد خبر: ۶۷۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹ - 15June 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجوییِ داخلی و جهانی،‌ جوانان نخبه را مایه «امیدواری فراوان،‌ عمیق و حقیقی» خواندند و گفتند: کشور به یک خیزش علمی نیاز دارد و نخبگان جوان عامل اصلی تأمین این نیاز ملی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیدار با جوانان برجسته و آماده به کار را شادی‌آور و خرسندکننده دانستند و افزودند: برخلاف برخی مسئولان دهه‌های اخیر،‌ به جوانان و انگیزه جوانی اعتقاد کامل دارم و شما را ثروت عظیمی می‌دانم که ارزش آن بسیار بیشتر از مدال‌های افتخارآفرین شماست.

به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم / تلاش کنید مشارکت افزایش یابد

ایشان، توانایی تغییر در کشور و حتی در تاریخ و ایجاد فضایی صد در صد مطلوب را ظرفیت بسیار مهم نخبگان جوان برشمردند و افزودند: عامل انسانی نه به معنای سیاسیون و حکّام بلکه به معنای عوامل فکری-اخلاقی و معنوی در برهه‌هایی از تاریخ، ایران را به شکوه و عظمت مثال‌زدنی رسانده است.

رهبر انقلاب با اشاره به دوران حدوداً ۲۰۰ ساله تسلط سیاست انگلیسی و بعد آمریکایی بر کشورمان گفتند: در آن دوران فرهنگ و رشد علمی ما نابود شد و از لحاظ سیاسی، ایران را در مراحل پست نگه داشتند؛ اما انقلاب با تکیه بر نیروی انسانی عمدتاً جوان، آن بساط را بر هم زد و در زمینه‌های مختلف سیاسی،‌ علمی، فناوری، اخلاق اجتماعی و عرصه‌های دیگر جهش ایجاد کرد.

ایشان نخبگان جوان را به همفکری و همکاری برای پیدا کردن راه‌حل مسائل و مشکلات مختلف فراخواندند و افزودند: مدال‌آوری یا رتبه بالای کنکور فقط آغاز جریان نخبگی است و باید با خلاقیت فکری و عملی در زمینه‌های علمی و فناوری و گسترش اخلاقیات، مسیر نخبگی را ادامه داد و به پیش رفت که البته دستگاه‌های ذیربط هم در این زمینه وظایفی بر عهده دارند و باید در این زمینه نهادسازی و جریان‌سازی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکل‌گیری یک حرکت پربار علمی در دهه ۸۰  و سرعت‌گیری پیشرفت علمی کشور گفتند: در سال‌های آخر دهه ۹۰ این حرکت قدری افت پیدا کرد البته این افت در دو سه سال اخیر قدری جبران شده اما ناکافی است و در شرایط کنونی ما احتیاج به یک خیزش علمی داریم تا به خط مقدم علم جهانی برسیم که با تلاش نخبگان جوان و آماده‌سازی محیط عمومی، این مسئله امکانپذیر خواهد شد.

رهبر انقلاب، استقلال سیاسی کشور را واقعیتی محسوس خواندند و گفتند: جمهوری اسلامی درباره مسائل مهم جهان، جایگاه، ‌منطق و حرف‌های شنیدنی دارد که حتی مخالفان ما روی آن حساب می‌کنند.

ایشان تأکید کردند: این استقلال سیاسی نباید خدشه‌دار شود و هر دولتی سر کار می‌آید باید آن را حفظ کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی از نخبگان جوان درباره انتخابات گفتند: در انتخاباتِ بسیار مهمِ پیش‌رو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛‌ بنابراین لازم‌ست در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هر چه ممکن است تلاش کرد.

رهبر انقلاب در تبیین معیارهای انتخاب نیز گفتند: برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد.

در پایان این دیدار، مدال‌آوران المپیادها،‌ مدال‌های خود را به رهبر انقلاب اهدا کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از این اقدام گفتند: مدال‌ها را از شما فرزندانم قبول می‌کنم اما معتقدم باید نزد خودتان باشد؛ ‌بنابراین مدال‌ها را که مایه سرافرازی است به شما بازمی‌گردانم.

ایشان همچنین از وزیر علوم و معاون علمی ریاست جمهوری بابت زحمات در عرصه نخبگان جوان تشکر کردند.

در این دیدار ۸ نفر از مدال‌آوران المپیادهای مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف عرصه نخبگانی بیان کردند که رهبر انقلاب مسئولان ذیربط را به بررسی این مطالب خوب توجیه موکد کردند.

قبل از این دیدار، نخبگان جوان نماز ظهر را به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه کردند.

 

 

 

 

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار