انتشار به‌مناسبت روز عرفه؛

امام خامنه‌ای: روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت روز عرفه فرمودند: روز عرفه را قدر بدانید و با دعا، تضرع، توجه و مسئلت از خداوند متعال، به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید.
کد خبر: ۶۷۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱ - 16June 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس: امروز (یکشنبه، ۲۷ خرداد) نهم ذی‌الحجه و روز عرفه است. همان روز که حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه‌السلام) دعای عرفه را در صحرای عرفات خواندند و با خداوند راز و نیاز کردند.

این روز اهمیت بسیار زیادی دارد و بر استفاده از تمام لحظات آن تأکید شده است.

رسانه KHAMENEI.IR در فضای مجازی خود در روز‌های عرفه، بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد فضیلت روز عرفه و اهمیت استفاده از تک‌تک لحظات این روز را در قالب نماهنگ، پوستر و اطلاع‌نگاشت را منتشر کرده است که بخشی از اینها در این نوشتار بازنشر داده می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجم خرداد ۱۳۷۲ در مورد اهمیت روز عرفه فرمودند:

ساعت‌های بهشتی

«روز عرفه هم نزدیک است؛ بعد از ظهر این یک روز، یکی از آن ساعات بهشت است، اگر ما بتوانیم آن را درک کنیم. 
بیخود نیست که یک شخصیتی مثل حسین بن علی (علیهم‌السلام) با آن عظمت، آن نصف روز را با آن دعا صرف می‌کند.

روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

معنای کلمه‌ها

حتماً سعی کنید به معانی این دعا توجه کنید؛ دقت کنید، ببینید چه می‌گوید؛ نه اینکه بنشینید روی آن فکر کنید_این‌ها فکر کردن نمی‌خواهد_ فقط وقتی حرف می‌زنید، بدانید دارید با مخاطبی سخن می‌گویید و معنای آن کلمه را بفهمید که چیست.

روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

دعای پسر، شرح کلمات پدر

دعای امام سجاد (علیه‌السلام) در روز عرفه مانند شرح دعای امام حسین (علیه‌السلام) است؛ گویی این پسر یک ذیلی، تعلیقی، تبیین و شرحی برای کلمات پدر در ذیل دعا و با زبان دعا نوشته. هرکدام یک طعمی دارد.»

روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

مثل اکسیر

همچنین ایشان در کلام دیگری در روز ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ در مورد بهره‌گیری از ساعت‌های روز عرفه، فرمودند:

«روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه، ساعات مهمی است. لحظه‌لحظه این ساعات مثل اکسیر و کیمیا حائز اهمیت است. اینها را با غفلت نگذرانیم.

روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

یک نمونه (از اعمال)، این دعای عجیب امام حسین (علیه‌السلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است.

یک نمونه دیگر، دعای امام سجاد (علیه‌السلام) در صحیفه سجادیه است. اینها را با تأمل و تفکر بخوانید. این توشه شما است.»

هرکس دعای عرفه را تا آخر بخواند، متحول می‎شود

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در کلام دیگری در مورد عرفه در روز ۲۷ دی ۱۳۷۹ فرمودند:

«دعای عرفه امام حسین (علیه‌السلام) پُر از معارف است؛ یعنی واقعاً من این را با قاطعیت به شما عزیزان عرض می‌کنم و بپذیرید که هر کسی مثلاً دعای عرفه را با توجه به معنایش بخواند، از وقتی که این دعا را شروع می‌کند به خواندن تا به آخرش برسد، به‌کلی تغییر می‌کند (نسبت) به آن آدمی که قبل از خواندن دعا بود؛ ولو ۱۰ بار قبلاً این دعا را خوانده باشد. اینجور معارفی در این دعا‌ها هست.

روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

دعا‌های صحیفه سجادیه همینطور است؛ دعای صحیفه سجادیه درس زندگی است. در همین دعا‌هایی که حضرت (علیه‌السلام) به‌حسب ظاهر با گردن کج نشسته‌اند، گریه کرده‌اند و این دعا را خوانده‌اند، منش سیاسی یک آدم سیاستمدار در دنیای امروز فهمیده می‌شود؛ یعنی همان هویت لازم یک انسانِ والای باشخصیتِ قویِ فعالِ پیش‌رو که چنین آدمی در همه زمینه‌ها می‌تواند پیش برود. در علم، سیاست، صنعت، جنگ و در همه‌چیز. تمام این (دعاها) این هویت را به انسان می‌بخشد.»

عاشقانه امام حسین (علیه‌السلام) در روز عرفه، چیز دیگری است

«حضرت سجاد (علیه‌السلام) هم برای روز عرفه دعا دارند (در صحیفه سجادیه، دعای چهل‌وهفتم، دعای روز عرفه است) آن هم بسیار دعای پرمغز و پرمضمونی است، اما دعای امام حسین (علیه‌السلام) عاشقانه است، یک چیز دیگر است...» (بخشی از توصیات رهبر معظم انقلاب اسلامی به شعرا در مورد دعای عرفه در روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۰)

روز عرفه را قدر بدانید/ لطف الهی به تلاش‌ها و وظایف ما روح می‌بخشد

همچنین در کلیپ صوتی از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد دعای عرفه با عنوان «عرفه انسان‌ساز» که بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR آن را بازنشر داده، آمده است:

«.. قویاً توصیه می‌کنم که به ترجمه این دعا‌ها توجه کنند. این دعای عرفه، دعای ابی‌حمزه پر از معارف هستند.

امام خمینی (ره) در مورد دعای عرفه فرمودند: «در دعای عرفه که حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) در روز عرفه خواند، اکثر چیز‌هایی است که بیشتر بینندگان از آن استفاده می‌کنند...»

نماهنگ ساعت‌های بهشتی

«.. آنجا شاهد گفت‌وگوی امام بزرگوار و شهیدمان با خدای متعال هستیم؛ دعای عرفه با آن مضامین بلند. دعای سراسر عشق، شور و سوز در روز عرفه که سیدالشهداء، امام حسین (علیه‌السلام) در مراسم عرفات انشاء فرمودند، نشان‌دهنده آن روحیه شیدایی و عشق و شوری است که پیروان اهل بیت (علیهم‌السلام) در چنین ایامی باید داشته باشند...»

در نزدیکی خدا

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد استفاده از روز عرفه در نماهنگ «در نزدیکی خدا» چنین آمده است:

«روز عرفه را قدر بدانید و با دعا، تضرع، توجه و مسئلت از خداوند متعال، به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. اگر فضل و لطف الهی نباشد، کوشش‌های ما و زحماتی که می‌کشید و می‌کشیم، به جایی نمی‌رسد.

«لایُنالُ ذلکَ إلّا بِفَضلِک» که در دعای شریف «کمیل» (عرض می‌کند؛) یعنی همه وظایف را انجام می‌دهیم، آنچه به این تلاش‌های ما و وظایف ما روح می‌دهد، جان می‌دهد، لطف الهی، فضل الهی و توجه الهی است.

البته در همه آنات می‌شود با خدا ارتباط گرفت. رابطه گرفتن با خدا آسان است؛ منتهی بعضی از ساعات، بعضی از روز‌ها یک اهمیت ویژه‌ای دارد. در رأس این روزها، یکی، همین روز عرفه است.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار