مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه:

تعیین ۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور برای انتخابات/ در آمریکا بیش از ۳۰ صندوق اخذ رای داریم

محمودی گفت: بیش از ۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۶۷۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹ - 16June 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، نشست مطبوعاتی «علیرضا محمودی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، امروز (یکشنبه ۲۷ خرداد) مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار و وی پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه: تعیین ۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور برای انتخابات

محمودی در ابتدا درخصوص نکات کلی انتخابات در خارج از کشور اظهار داشت: ما در وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات در حال برنامه ریزی بودیم که حادثه تلخ پیش آمد و باعث شد در این بازه زمانی انتخابات را اجرا کنیم. بعد از اینکه وزارت کشور روند آغاز انتخابات را مطرح کردند با نمایندگی‌ها در خارج از کشور تماس گرفتیم. از ۱۳۸ نمایندگی ما نامه‌هایی مبنی بر ارسال تعرفه دریافت کردیم. همکاران من پس از هماهنگی با وزارت کشور تعرفه‌ها را برای بیش از ۳۴۴ صندوق رای دریافت کردند.

وی افزود: در همین هفته جاری اقلام و تجهیزات به دست همکاران در سفارتخانه‌ها خواهد رسید. خوشبختانه اطمینان لازم از برگزاری انتخابات خوب را در نمایندگی‌ها داریم.

محمودی گفت: تاکنون ۳۴۴ صندوق رای داریم. دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن و نیویورک بیان کردند هماهنگی برای داشتن صندوق سیار در آمریکا را هم خواهیم داشت. در خصوص کشور‌های همسایه و منطقه نیز در کشور عراق ۶ حوزه اخذ رای و ۲۳ صندوق را داریم.

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور افزود: افرادی که در زیارت عتبات هم هستند می‌توانند صندوق سیار را داشته باشند.

وی درخصوص برگزاری انتخابات در کانادا گفت: ایرانیایی از کانادا از ما درخواست‌هایی برای اخذ رای داشتند. ملاقاتی را با حافظ منافع کانادا در ایران داشتیم و تاکید کردیم حق مسلم ما را به رسمیت بشناسند. در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم.

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور درباره صندوق‌های رای توضیح داد: صندوق اخذ رای حتما در محل نمایندگی‌های ایران دایر است. در برخی کشور‌ها از جمله عراق، آلمان، سوئد و انگلیس سفارت ما با مقامات رایزنی کردند و توانستند در محل‌های دیگری مجوز حضور صندوق را اخذ کنند. در کشور انگلستان بیش از ۱۰ صندوق داریم. در آلمان در مونیخ، فرانکفورت، هامبورگ و شهر بن صندوق اخذ رای داریم.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه درخصوص نحوه اخذ رای از زندانیان خارج از کشور گفت: این موضوع متفاوت است. سفرا و کنسول‌های ما برای اخذ آرای ایرانیان محبوس اقداماتی را انجام داده‌اند. این موضوع بستگی به نوع تعامل آن کشور‌ها دارد و امیدوارم بتوانیم آرای زندانیان ایرانی را اخذ کنیم. در دفعه قبل ما توانستیم در برخی موارد صندوق را به زندان ببریم و آرا را اخذ کنیم. حتی اگر در یک کشور تعداد اندکی ایرانی داشتیم ما جهت داشتن صندوق اخذ رای تلاش کردیم.

محمودی درباره تهدید ایرانیان در ایتالیا گفت: سفیر ما در رم بیانیه‌ای دادند. تعداد اندکی قصد داشتند برخی هموطنان را تحت تاثیر قرار دهند، اما سفارت بیانیه را صادر کرد و زمینه حضور ایرانیان در نمایندگی‌های ایران در ایتالیا کاملا فراهم است. 

وی درخصوص اخذ رای از حجاج ایرانی گفت: در خصوص عربستان و اخذ رای از حجاج ما پیش بینی لازم و تعرفه لازم را در نظر گرفتیم.   قطعا در سفارت ایران در ریاض و سرکنسول ما در جده صندوق داریم و در رایزنی‌ها با مقامات عربستان در این خصوص تاکید شده که انشالله این امر انجام شود.

این مسئول درخصوص رای اولی‌ها توضیح داد: همه ایرانیانی که سن آنها به سن قانونی رسیده می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در خارج از کشور داشتن شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه معتبر کفایت می‌کند. ما از همه اتباع ایرانی استقبال می‌کنیم.   آمار دقیقی از رای اولی‌ها فعلا وجود ندارد، اما بعد از انتخابات حتما آمار منتشر خواهد شد.

محمودی در خصوص میزان مشارکت در خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور در نمای کلی به کشورشان علاقه مندند. بحث مهم انتخابات برای آنان اهمیت دارد. در همین چند هفته ما بازخورد‌های دلگرم کننده‌ای داشتیم. در همین چند روز بیش از ۱۵ پیام برای مشارکت ایرانیان مقیم کانادا دریافت کردم که خواستار مشارکت بودند. همچنین برخی از دانشجویان ایرانی در آمریکا خواستار مشارکت شدند. بازخورد ما حاکی از حضور پرشور هموطنان در محل صندوق‌های اخذ رای است. در آمریکا بیش از ۳۰ صندوق اخذ رای داریم که بیشترین میزان صندوق است.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه گفت: انتخابات بر اساس قانون راس ساعت مشخصی شروع می‌شود و بر اساس ساعت محلی برای اتباع ایرانی درب‌های محل اخذ رای باز می‌شود. در برخی از کشور‌هایی که ساعتشان جلوتر از ما است بر اساس همان ساعت محلی رای‌ها اخذ می‌شود. پس از پایان ساعت رای گیری بر اساس قانون همکاران من صندوق‌ها را باز می‌کنند و شمارش می‌کنند و نتیجه به وزارت کشور ارسال می‌شود.

وی درخصوص اعزام ناظر به نمایندگی‌ها گفت: همیشه وجود دارد. هیات‌هایی برای نظارت در نظر گرفته شده و ناظرین شورای نگهبان در خارج از کشور هم حضور خواهند داشت.

مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور درباره در نظر گرفتن شرایطی برای عدم ایجاد ناامنی در روز انتخابات گفت: من ملاقات‌هایی را داشتم و از مقامات خواستیم تا امنیت کامل حوزه‌ها را تامین کنند. انشالله بدون مشکل خاصی این روند ادامه پیدا می‌کند و سفرای ما پیگیری می‌کنند تا امنیت شهروندان ایرانی تامین شود.

وی درخصوص رای گیری در کردستان عراق گفت: در کشور عراق ما در ۶ حوزه رای گیری از جمله اربیل و سلیمانیه صندوق اخذ رای خواهیم داشت. ما به نمایندگی‌ها اعلام کردیم که با داشتن گذرنامه یا کارت ملی و یا شناسنامه می‌توانند هموطنان در رای گیری شرکت کنند. کسانی هم که مدارکشان گم شده می‌توانند جهت دریافت مدارک جدید به نمایندگی‌ها مراجعه کنند.

محمودی در پایان گفت: امیدوارم حضور پرشوری را در انتخابات داشته باشیم و می‌بینیم با وجود گزارش‌ها، اتباع ما خودشان را دارند برای شرکت در انتخابات آماده می‌کنند.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها