به‌مناسبت روز عید قربان منتشر شد؛

امام خامنه‌ای: حضرت ابراهیم (ع) خط روشن جمهوری اسلامی را برای ما ترسیم کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: همه کسانی که راه توحید را می‌پیمایند و خود را پیرو پیغمبران خدا (ع) می‌دانند، باید تمرین کنند تا به اینجا برسند، آنجایی که جان خودشان و جان عزیزانشان برایشان در راه خدا نثارکردنی است.
کد خبر: ۶۷۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴ - 17June 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس: امروز (دوشنبه، ۲۸ خرداد) همزمان با دهم ذی‌الحجه و روز عید قربان است. به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر درس‌هایی که حضرت ابراهیم (ع) به ما دادند را منتشر کرد.

قربانی شگفتی‌ساز

«.. خاطره روز عید قربان، خاطره بزرگی است که حضرت ابراهیم (ع) مأمور می‌شوند نوجوان خودشان را به‌دست خودشان به قتل برسانند. امر الهی است، آزمایش الهی است؛ آن هم فرزندی که سال‌های متمادی از وجود او محروم بوده‌اند. «الحمدُ للهِ الذی وَهَبَ لی علی الکِبَرِ اسماعیلَ و اسحاق» خدای متعال این بچه را در پیری به حضرت ابراهیم (ع) داده بود...

ما در گذشته خودمان، در سابقه دین‌داری خودمان اینها را داریم که پدرِ پیر حاضر است جوان خودش را به‌دست خودش به‌خاطر دستور خداوند قربانی کند و جوان هم با کمال میل و طوع و رغبت می‌گوید: «إفعَل ما تُؤمَرُ» خواهی دید من تحمل می‌کنم.»

بیزاری و فداکاری

رسانه KHAMENEI.IR بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید قربان سال ۱۳۶۲ (۲۶ مهر ۱۳۶۲) در مورد درس‌هایی که حضرت ابراهیم (ع) به ما دادند را منتشر کرد.

روز حضرت ابراهیم (ع)

«روز عید قربان، در حقیقت، روز ابراهیم خلیل‌الله است. زیرا یک نمونه فداکاری تاریخی و کم‌نظیر در این روز شریف از حضرت ابراهیم خلیل‌الرحمن (ع) سر زده است؛ قربانی کردن فرزند و آمادگی برای این فداکاری بزرگ؛ اگرچه خدای مهربان از انیکه آن نوجوان به‌دست پدر خود ذبح شود، جلوگیری کرد، اما آن پدر و آن پسر، کار خود را کردند؛ اقدام صادقانه خود را انجام دادند و اصل همین است.

اصل این است که دل، آماده فداکاری باشد

اصل این است که انسان مسلمان دلش برای فداکاری آماده باشد و دستش در فداکاری نلرزد؛ اقدام کند. همه این عزیزانی که در جبهه‌های نبرد اقدام به فداکاری و مجاهدت می‌کنند، پیش خدا محبوب هستند؛ چه آنها که اجر خود را می‌گیرند و به درجه رفیع شهادت می‌رسند و چه آنها که به آن درجه نمی‌رسند؛ اقدام به فداکاری، قدرت روحی مسلمان در راه خدا، مایه اصلی فداکاری مسلمان است و مسلمان با این نیت و اراده است که خود را به خدا نزدیک می‌کند.

این یک درس از پیغمبر بزرگ خدا، ابراهیم (ع) است که به‌عنوان یک رمزی، یک نمودار جاودانی و همیشگی در میان ملت مسلمان باقی است و همه کسانی که راه توحید را می‌پیمایند و خود را پیرو پیغمبران خدا (ع) می‌دانند، باید تمرین کنند تا به اینجا برسند، آنجایی که جان خودشان و جان عزیزانشان برایشان در راه خدا نثارکردنی است.

برائت از دشمنان خدا

درس دیگری که از ابراهیم (ع) برای ما در قرآن رسیده است، درس برائت از دشمنان خداست. این دو با هم همیشه همراهند. فداکاری در راه خدا و بیزاری از دشمنان خدا. درس‌های ابراهیم (ع) ثابت‌ترین درس‌هایی هستند که در طول تاریخ ادیان برای همه پیروان ادیان باقی مانده است.

در همین سوره‌ای که در نماز عید می‌خوانیم، تکرار می‌شود: «إنَّ هذا لفی الصُّحفِ الأولی. صُحُفِ ابراهیمَ و موسی» تزکیه نفس و فلاحی (رستگاری) که بر تزکیه نفس مترتب است و اینکه اگر کسانی نفس خود را تزکیه کنند، به رستگاری خواهند رسید، این، از جمله درس‌های ابراهیم خلیل‌الله (ع) است و ما باید تمرین کنیم که این درس‌ها را یکی پس از دیگری در زندگی خود پیاده کنیم.

ترسیم خط روشن جمهوری اسلامی

عبودیت خدا این است ورود در منطقه توحید خدا به این معنا است... ببینید که ابراهیم (ع) چگونه به ما درس می‌دهد و خط روشن جمهوری اسلامی را از هزاران سال پیش تاکنون برای ما ترسیم می‌کند و قرآن آن را برای ما درس قرار می‌دهد.

ای مردم مسلمان! برای شما یک وسیله پیروی نیکویی در زندگی و در روش ابراهیم وجود دارد. هنگامی که ابراهیم (ع) و یارانش به قومشان گفتند که ما از شما و از همه چیزی که شما به‌جای خدا می‌پرستید، بیزاریم. اعلام بیزاری مطلق و جدایی مطلق میان مؤمنین و میان کفار! این درس ابراهیم (ع) است.

ما قلباً از شما بیزاریم «کَفَرنا بِکُم» به شما کفر و انکار آوردیم. ما با شما هرگز در یک خط و یک طریق قرار نمی‌گیریم «وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُم العَداوَةُ وَ البَغضاء» میان ما و شما دشمنی و بغض آشکار است «حتی تُؤمِنوا باللهِ وَحدَه» تا وقتی که شما شرک را کنار بگذارید و به خدای یکتا ایمان بیاورید.

یکی از یاران امام علی بن الحسین (علیهم‌السلام) در دوران تسلط و حکومت طاغوت‌ها آن زمانی که کسانی با نام اسلام و داعیه اسلام، اما با باطن کفر بر بلاد اسلامی حکومت می‌کرد و ظلم میان بندگان خدا می‌کردند و احکام قرآن را اجرا نمی‌کردند، در چنین هنگامه سیاه و تاریکی، می‌آمد میان مسجد کوفه، آنجایی که یکی از نقاط تاریک جامعه اسلامی در آن روزگار بود، میان مسجد می‌ایستاد و همین آیه را می‌خواند. مردم دورش جمع می‌شدند.‌

یک مرز عبورنکردنی میان ما و دشمنان خدا

ما به‌عنوان ملتی که می‌خواهیم از قرآن، از ابراهیم خلیل‌الله (ع) و از پیشوایان دینی و از مفسران بزرگ قرآن الهام بگیریم و جامعه‌مان را به ترتیبی که آنها گفته‌اند، اداره کنیم، اعلام می‌کنیم که از تمام کسانی که در خط غیر خدا حرکت می‌کنند، در خط طغیان بر ارزش‌های الهی، بیزار هستیم.

میان ما، مؤمنین به خدا و میان دشمنان خدا، یک مرز عبورنکردنی وجود دارد و جامعه اسلامی باید فریاد برائت و بیزاری خودش را از کسانی که خود را شریکان خدا می‌دانند، بر بندگان خدا ظلم می‌کنند، در زندگی انسان‌ها به ناحق تصرف می‌کنند، اعلان بیزاری کند...»

بالاتر از ایثار جان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۲۶ آبان ۱۳۸۹ در مورد توجه به حکمت عید قربان فرمودند: «اگر به حکمت عید قربان توجه شود، خیلی از راه‌ها برای ما باز می‌شود. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است.

حضرت ابراهیم (ع) در راه پروردگار به دست خود عزیزی را قربان می‌کرد؛ آن هم فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار به او داده بود.»

حضرت ابراهیم (ع) خط روشن جمهوری اسلامی را برای ما ترسیم کردند/ «عید قربان» روز حضرت ابراهیم (ع) است/ منتشر نشود

اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راه‌ها برای ما باز می‌شود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیده حضرت حق، حضرت ابراهیم (ع) که آن روز ایثار کرد.... این ایثار و این گذشت، یک نماد است برای مؤمنانی که می‌خواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند. بدون گذشت، امکان ندارد. همه امتحان‌هایی که ما می‌شویم، در واقع نقطه اصلی‌اش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان می‌آید.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار