دبیر جشنواره نقالان علوی مطرح کرد؛

پیش‌بینی اجرا‌های مستمر و مجلسی برای «نقالی‌ و پرده‌خوانی غدیر»

ظاهری با بیان اینکه «نقالی‌و پرده‌خوانی غدیر» در گذشته بخشی از فرهنگ دینی بوده است، گفت: برنامه داریم تا اجرای نقالی و پرده‌خوانی از مناسبت‌ها به اجراهای مستمر در طول سال ختم شود.
کد خبر: ۶۷۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵ - 18June 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) با حضور حجت‌اله ناظری معاون مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری؛ حسین ظاهری دبیر جشنواره اجرایی و سید محمدجواد جلالی دبیر علمی این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

پیش‌بینی اجرا‌های مستمر و مجلسی برای «نقالی‌و پرده‌خوانی غدیر»

در ابتدا؛ حجت‌اله ناظری معاون مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه یکی از وظایف حوزه هنری برگزاری و حمایت از جشنواره‌هایی است که به مسائل دینی و خصوصا ائمه معصومین (علیهم‌اسلام) می‌پردازد، اظهار داشت: جشنواره نقالان علوی تجربه پنج دوره خود را در حوزه هنری سپرده کرده و امسال در شرایطی شاهد دوره ششم آن هستیم که گسترده جشنواره بیشتر شده و بخش طلاب به آن اضافه شده است و برنامه‌ریزی‌هایی برای جشنواره صورت گرفته تا سال آینده گسترده‌تر و در تمام استان‌ها برگزار شود.

وی برنامه‌ریزی برای آینده را لازمه هر جشنواره‌ای خواند و ادامه داد: امسال سازمان فرهنگی شهرداری تهران و دانشگاه آزاد اسلامی ما را همکاری کردند تا جشنواره بیشتر رونق بگیرد. 

معاون مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری به آفت‌ برخی از گونه‌های نمایشی پرداخت و تاکید کرد: عدم استمرار و اجرا آفتی است که برای برخی گونه‌های هنرهای نمایشی مثل نقالی و پرده‌خوانی به‌وجود آمده است. شاید اینکه این گونه‌های نمایشی روآمد نشده موجب عدم ارتباط نسل جوان با آن‌ شده است که باید در این راستا اقداماتی صورت گیرد. برخی از فعالیت‌های هنری در نظام اجتماعی جایگاه‌ خودش را از دست داده ولی امسال رویکرد ما در جشنواره عوض شده است و جلسات شورا چند ماه قبل از جشنواره برگزار شد و تمام این مباحث مطرح شد تا این گونه نمایشی زنده شود. 

در ادامه، ظاهری دبیر جشنواره گفت: امسال بعد از تجربه ۵ دوره، شایسته بود بخش اجرا، مسابقه و صحنه پربارتر شود. امسال بخش کودک و نوجوان با تنوع سنی و در سطح گسترده‌تر برگزار شد. بخش طلاب نیز به این جشنواره اضافه شد. طلاب چون دین و معارف اسلام حوزه تخصصی‌شان است شایسته بود در این جشنواره حضور داشته باشند. در بخش بزرگسال نیز اقبال بسیار بالا بود و سعی شد انتخاب آثار بر اساس سطح کیفی باشد.

وی از اضافه شدن بخش علمی به جشنواره خبر داد و گفت: ما در سطح کشور با خلاء تنوع داستان و طومار مواجه هستیم. از این رو بحث طومارنویسی را در جشنواره مدنظر قرار دادیم.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: پژوهش و تشویق دانشجویان به انجام پژوهش و نگارش مقاله مهم است و این بخش به جشنواره اضافه شد. همچنین بخش نمایشگاه پرده‌های مکتب قهوه‌خانه‌ای برای آشنایی نسل جوان در نظر گرفتیم. ۴ نشست تخصصی نیز طی جشنواره برگزار می‌شود. ۲ کارگاه انتقال تجربه نیز با حضور استادان باسابقه در نظر گرفته شده است.

سپس جلالی دبیر علمی جشنواره نیز گفت: جشنواره امسال دارای دبیرخانه دائمی شده و دوره آینده در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد و شبکه نقالان بین‌المللی را تشکیل خواهد داد.

وی اظهار کرد: توجه به مقوله پژوهش مانع انحرافات و اشتباهات می‌شود. ما هم باید به میراث مکتوب هنر نقالی توجه کنیم و هم افزوده‌ای به این بخش داشته باشیم. علاوه بر مقالاتی که در این دوره ارائه می‌شوند، برای سال آینده نیز تلاش داریم حداقل ۲۰ اثر پژوهشی داشته باشیم. با تولید طومارها نیر نقصان‌های موجود در این عرصه برطرف خواهد شد.

جلالی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره آثار از سطح کیفی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار هستند. به مقوله آموزش هم در جشنواره نگاه جدی داریم. سامانه این جشنواره هم راه‌اندازی شده و مرجعی برای هنر نقالی و پرده‌خوانی خواهد بود.

در ادامه ظاهری نیز اظهار کرد: در گذر زمان وقتی پدیده‌ای جدید می‌آید سنت‌ها کارکردشان را از دست می‌دهند در صورتی که نباید اینگونه باشد از این رو در این جشنواره طبق برنامه‌ریزی انجام شده هم به حوزه نسخ تعزیه و همچنین طومار نقالی توجه خواهد شد.

وی متذکر شد: استادان دانشگاهی ما هم شاید به دلیل عدم‌شناخت‌شان از نمایش‌های آئینی و سنتی، این گونه‌های نمایشی را انکار و دانشجویان را به سمت نمایش‌های غربی سوق می‌دهند.

دبیر جشنواره تاکید کرد: برنامه داریم تا اجرای نقالی و پرده‌خوانی از مناسبت‌ها به اجراهای مستمر در طول سال ختم شود.

جلالی نیز درباره بخش بین‌الملل گفت: هنر با پژوهش صحیح ماندگارتر خواهد بود. روح هنر نقالی در کشورهای دیگر آموزش داده خواهد شد تا مفاهیم معرفتی را از طریق روایت‌گری منتقل کنند. ما در کشورهای فارسی‌زبان و کشورهای همسایه برنامه‌ریزی‌هایی داریم و معتقدیم نقالی بستری است برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای هدف.

ظاهری در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم. علاوه بر کشف استعدادها با بحث آموزش به سمت پرورش استادان نقالی و پرده‌خوانی خواهیم رفت. تلاش می‌شود در حوزه آکادمیک هم بحث آموزش نمایش‌های ایرانی مدون شود.

پوستر ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر در پایان این نشست با حضور حجت‌اله ناظری؛ حسین ظاهری و سید محمدجواد جلالی رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار