به میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در تهران؛

نشست مشترک ستاد فرهنگی اربعین در ایران و عراق برگزار شد

نشست مشترک مسئولان ستاد فرهنگی اربعین در ایران و عراق امروز به میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷ - 19June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست مشترک مسئولان ستاد فرهنگی اربعین در ایران و عراق امروز (چهارشنبه، ۳۰ خرداد) به میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد.

نشست مشترک ستاد فرهنگی اربعین در ایران و عراق برگزار شد

در این نشست که از ساعت ۷ صبح با حضور مسئولان و نمایندگان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین آغاز شد و تا ساعت ۱۷ ادامه یافت، شرکت‌کنندگان برنامه‌های اجرایی این کمیته را برای موسم اربعین ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار دادند و بسیاری از آنها را نهایی کردند.

حجت‌الاسلام «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید حمید حسینی» مسئول فرهنگی اربعین در عراق، حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و رئیس ستاد فرهنگی اربعین و مسئولان کارگروه‌های مختلف کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در نشست امروز این کمیته شرکت داشتند.

پس از استماع برنامه‌های کارگرو‌های مختلف این کمیته برای موسم اربعین در سال جاری، حجت‌الاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده برای ایام اربعین ابراز خرسندی کرد و از همه اعضا و رؤسای کارگروه‌های مختلف این کمیته خواست با تمام توان برای اجرای موفق این برنامه‌ها تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فقط از ۶۰ عنوان رساله و پایان‌نامه دانشجویی در دانشگاه‌ها با موضوع اربعین دفاع شده است، روند همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان دو کشور را در این زمینه کار ارزشمندی دانست که نیازمند تقویت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی، مسئول فرهنگی اربعین در عراق نیز ضرورت توسعه و تقویت اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مورد اربعین را مورد تاکید قرار داد و خواستار فرهنگ‌سازی و آموزش این برنامه‌ها از جمله در حوزه زنان، کودکان و نوجوانان و عرصه‌های پژوهشی در طول سال به افراد علاقه‌مند در عراق شد.

وی گفت: موسم اربعین ظرفیت عظیمی را در اختیار شیعیان و همه مسلمانان قرار داده است تا در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش اسلامی آحاد جامعه به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند زنان، کودکان و نوجوانان از آن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی همچنین پیشنهاد کرد که کمیته علمی اربعین با حضور نمایندگان دو کشور به‌منظور تقویت ارتباطات دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی ایران و عراق هر چه سریعتر تشکیل شود.

حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق هم پس از دریافت گزارش اعضای کارگروه‌ها در باره زنان، قرآن، امور بین‌الملل، علمی و مطالعاتی، رصد، کودکان و نوجوانان در موسم اربعین تصریح کرد: هر اقدامی در این زمینه‌ها که به گسترش فرهنگ و ارزش‌های مورد نظر اهل بیت (ع) منجر شود، باید مورد حمایت قرار گیرد.

برگزاری همایش جهانی خانواده، برگزاری چندین محفل و شب شعر با حضور شاعرانی از کشور‌های مختلف جهان، انتشار کتاب سفرنامه حج، اعزام بیش از صد قاری ممتاز قرآن کریم از ایران و کشور‌های مختلف به مراسم اربعین، تجلیل از قاریان ممتاز قرآن، ایجاد کتابخانه کودک در موکب‌ها، برگزاری پویش خاطره‌نویسی اربعین، ایجاد مرکز پایش و رصد علمی تحولات اربعین، حمایت از آثار برتر دانشگاهی در این حوزه، راه‌اندازی چندین موکب ویژه زائران خارجی، برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی قبل و حین موسم، اجرای ویژه‌برنامه‌های مقاومت و تکریم موکب‌داران، تجلیل از خانواده شهدا و برگزاری اختتامیه هشتمین سوگواره «عبرات» از جمله برنامه‌های امسال کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین حسینی در سال جاری است که از سوی مسئولان کارگروه‌های مختلف آن در جلسه امروز اعلام و نهایی شد.

ماه محرم سال جاری از هفدهم تیر آغاز می‌شود و روز ۲۵ و ۲۶ تیر مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است. چهارم شهریور نیز روز اربعین (چهلم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در صحرای کربلا) خواهد بود.

موسم اربعین که با پیاده‌روی میلیون‌ها عاشق امام حسین (ع) در حد فاصل شهر‌های مقدس نجف و کربلا در روز‌های منتهی به اربعین برگزار می‌شود، بزرگترین رویداد فرهنگی جهان به شمار می‌رود.

مسئولان ایرانی و عراقی با هماهنگی یکدیگر، شعار اربعین امسال (۱۴۰۳ هجری شمسی – ۱۴۴۶ هجری قمری) را با توجه به تحولات فلسطین و تهاجم ناجوانمردانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه، «کربلا طریق‌الاقصی» (کربلا مسیر قدس) انتخاب کرده‌اند. محور اصلی فعالیت‌های اربعین را موکب‌ها تشکیل می‌دهند که توسط مردم راه‌اندازی می‌شود و به زائران امام حسین (ع) در زمینه‌های مختلف خدمات‌رسانی می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۱۸

برچسب ها: اربعین ، عراق ، ایران ، نشست ، رهبری
نظر شما
پربیننده ها