در کارگاه آموزشی ویژه انتخابات در معاونت صدا مطرح شد؛

نقش رسانه ملی در آگاهی بخشی به مردم برای انتخاب اصلح

اساتید دانشگاه در کارگاه آموزشی ویژه انتخابات که به همت آموزش معاونت صدا برگزار شد، بر این مساله تاکید شد که برنامه‌سازان نقش موثری در آگاهی بخشی مردم برای انتخاب اصلح ریاست جمهوری دارند و باید از کارشناسان متبحر و حرفه‌ای در برنامه‌ها استفاده کنند.
کد خبر: ۶۷۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ - 22June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، کارگاه آموزش ویژه انتخابات ریاست جمهوری با حضور صاحب‌نظران، مدیران گرو‌ه‌ها و برنامه‌سازان به همت آموزش معاونت صدا در معاونت صدا برگزار شد. در این کارگاه اساتیدی همچون عبدالکریم خیامی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، محمد قادری استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل رسانه، معصومه نصیری رئیس اندیشکده عصر هوشمندی، مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه، احمد میرزائی مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت صدا و علیرضا داوودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی حضور داشتند.

عبدالکریم خیامی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) درباره مبحث بایسته‌های دولت چهاردهم در عرصه فرهنگ صحبت کرد. وی طی سخنانی گفت: رسانه‌های اجتماعی به فردگرایی دامن زده اند. در حالی که بیش از این رسانه ها، جمعی استفاده می‌شدند، اما در حال حاضر همه با تلفن همراه و فضای مجازی ارتباط دارند و این نرم افزار پیر، جوان، مرد و زن را هم نمی‌شناسد. مردم با این ابزار دارای آزادی فردی شدند و رشد فردگرایی در زیر ساخت‌های اجتماعی تاثیر گذاشته است. 

پرداخت به موضوع خانواده
وی تصریح کرد: حتی فردگرایی به مسئله فرزندآوری و شکاف نسلی هم ارتباط دارد. ما باید تلاش کنیم پرداخت به مباحثی همچون خانواده، هویت ملی و افتخار به ایران را در جامعه ترویج بدهیم؛ بنابراین دولت چهاردهم باید درعرصه فرهنگ اقدامات گسترده و برنامه ریزی شده داشته باشد.

نقش رسانه ملی در آگاهی بخشی به مردم برای انتخاب اصلح/ نقش رسانه در مطالبه‌گری حقوق مردم

محمد قادری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل رسانه درباره بایسته‌های دولت چهاردهم در عرصه اقتصاد صحبت کرد. وی در این نشست تاکید کرد: رسانه باید در قالب برنامه ها، ویژگی‌های یک رئیس جمهور منتخب را بیان کند تا مردم در مسیر انتخاب اصلح قرار بگیرند؛ بنابراین لازمه این موضوع این است برنامه سازان اصولی را در کارشان رعایت کنند و به دوراز جهت گیری نسبت به یک نامزد ریاست جمهوری، برنامه‌های آگاهی بخش را روانه آنتن کنند. به همین دلیل الگوسازی در برنامه‌های رادیویی نقش موثری دارد. همچنین برنامه سازان باید از کارشناسان حرفه‌ای و متحبر در برنامه‌ها استفاده کنند. 

اطلاعات موثق
وی در ادامه افزود: رسانه به غیر از وجه تبیینی باید مطالبه گر باشد و حرف مردم را بگوید و پیگیر حقوق و دغدغه‌های جامعه باشد. معتقدم رادیو می‌تواند نقش مطالبه گر داشته باشد و با بهره بردن از نخبگان در برنامه‌های رادیویی در این باره گام‌های موثری بردارد، زیرا یکی از مهارت‌های رسانه باید جذب مخاظب باشد. در غیر این صورت رقبای رسانه ای، مخاطب را از آن خودشان خواهند کرد. وقتی رویدادی رخ می‌دهد باید رسانه برای مردم مرجع باشند و اطلاعات موثق را به مردم انتقال بدهد. وقتی چنین اتفاقی رقم بخورد دیگر مخاطب برای تغذیه به سراغ منابع غیر معتبر نمی‌رود؛ بنابراین نقش رسانه بسیار اهمیت بالایی دارد.
معصومه نصیری رئیس اندیشکده عصر هوشمندی و مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه در خصوص تکنیک‌های اقناع مخاطب صحبت کرد. وی گفت: لحن و بیان در خبر برای رمزگشایی خیلی اهمیت دارد. رسانه‌ای موفق است که همه اقشار آن پیام را رمزگشایی کنند. وقتی از اقناع صحبت می‌کنیم، باید به راحتی در مخاطب خود نفوذ کرده طوری که خود او کنشگر شود. با وجودی که اقناع حسی کوتاه مدت است ولی تصویر مثبت برای مخاطب ایجاد می‌کند که دارای اهمیت است.

مخاطب وفادار
مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه ادامه داد: رسانه موفق و حرفه ای، مخاطب وفادار را همیشه همراه خود داشته و برای تقویت باور و ارزش او تلاش می‌کند. ضمن اینکه در بحث روایت خبر، حرف اول را زمان می‌زند. همچنین برنامه ساز وقتی رصد گر خوب باشد، بهتر می‌تواند نیاز‌های مخاطب را شناسایی کند. از سوی دیگر صدا، حوزه واژگان است؛ بنابراین باید در برنامه سازی رادیو به واسطه بیان بیشترین تاثیرگذاری را در مخاطب داشت. کلمات می‌توانند در ذهن و روح مردم اثرگذار باشند. از این رو نباید از واژه‌های سطحی بهره برد.

دکتر احمد میرزائی مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی معاونت صدا در خصوص معیار‌های نظارت و ارزیابی صحبت کرد. وی به جمع بندی نکات نظارتی و ارزیابی ۴ دوره از انتخابات در رسانه پرداخت و مطالب خود را در سرفصل‌های محتوا، اجرا، موسیقی، گزارش و کارشناس ارائه کرد. 

مدیر کل طرح و برنامه ریزی معاونت صدا گفت: اظهار نظر شخصی و بداهه گویی‌های بی محتوا، استفاده از واژگان و شعار‌های نامزدها، تسلط در بیان مطالب و استفاده از زبان فاخر و رعایت زبان و ادبیات فارسی از مهمترین نکات مورد تاکید در برنامه‌های انتخاباتی در اجرا هستند. 

میرزایی همچنین در بحث محتوا، بی طرفی و قانون گرایی، توجه به تمام نقاط ایران، توجه به اصول چهارگانه مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت، امید آفرینی و اطلاع رسانی صحیح، به موقع و به اندازه را از نکات مهم در محتوای برنامه‌های انتخابات بر شمرد. 

امیدآفرینی
وی در ادامه به مبحث شاخص‌های نظارتی عمومی در برنامه سازی و شاخص‌های نظارتی برنامه‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: در بحث محتوا توجه به اصل سلامت و رقابت مهم است. اطلاع رسانی صحیح به موقع و به اندازه حایز اهمیت است. امید آفرینی در برنامه‌ها باید با شیوه درست انتقال داده شود. در بحث اجرای برنامه‌های انتخاباتی توجه به مواردی همچون اظهار نظر‌های شخصی، بداهه گویی‌های بی هدف و نامناسب، لحن و صدای نامناسب، تسلط در بیان مطالب، ارتباط با گزارشگر و ... اهمیت زیادی دارد. 

نقش رسانه ملی در آگاهی بخشی به مردم برای انتخاب اصلح/ نقش رسانه در مطالبه‌گری حقوق مردم

وی با بیان اینکه در گزارش سوژه یابی مناسب خیلی اهمیت دارد، ادامه داد: کیفیت مطلوب فنی گزارش، صدا و لحن مناسب گزارشگر، رعایت اخلاق و ادب حرفه ای، طرح سوالات مفید و جذاب از شاخص‌های نظارتی برنامه‌های انتخاباتی در گزارش است.

همراه کردن با مخاطب
علیرضا داوودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی راجع به موضوع عملیات روانی رسانه‌های بیگانه و انتخابات ایران، آرایش گروه‌ها و جریان‌های سیاسی صحبت کرد. وی افزود: انتخاب کارشناسان در برنامه‌های انتخاباتی از اهمیت بالایی برخوردار است. تصویر ایران در آینده، مهمترین نکته‌ای است که رادیو می‌تواند آن را در برنامه‌های انتخاباتی ارائه کند. رادیو نباید چالش و جنجال راه بیاندازد، بلکه رادیو باید مخاطب را با خودش همراه کند. ضمن اینکه برنامه سازان باید به کیفیت برنامه‌ها توجه کنند. 

داوودی در پایان بیان کرد: از برنامه سازان می‌خواهم از کارشناسانی که در صحبت تردید دارند، استفاده کنند، بلکه از کارشناسان حرفه‌ای بهره‌مند شوند. رسانه‌های بیگانه در تلاش هستند مخاطب را به سمت خود بکشانند؛ بنابراین برنامه سازان ما نباید در تله آنها بیفتند و باید با شیوه اصولی برنامه سازی کنند؛ بنابراین پرداخت به مفاهیمی همچون عدالت، چینش خواندن پیامک و نحوه تبلیغات و ... موثر است. همچنین باید از تبلیغات سیاه که منجر به تخریب می‌شود، فاصله گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار