دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد؛

افزایش صادرات پیش‌سازهای مخدرهای صنعتی از کشورهای غربی به افغانستان/ توقف آهنگ رشد اعتیاد در ایران

مومنی با اعلام خبر توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در ایران گفت: پدیده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به یکی از مهمترین چالش‌های بشری تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۷۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱ - 24June 2024

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید که صبح امروز (دوشنبه) در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار داشت: پدیده مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به یکی از مهمترین چالش‌های بشری تبدیل شده است.

آهنگ رشد شیوع اعتیاد در ایران متوقف شده است

مومنی با بیان اینکه ایران اسلامی پیشگیری را در اولویت خود قرار داده است، ادامه داد: پیشگیری در تمامی ابعاد فرهنگی، آموزشی و تفریحی انجام می‌شود که سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار بخش‌های دولتی و خصوصی جایگاه ویژه‌ای دارند و ضمن اولویت‌ها، انتخاب برنامه‌های روز آمد و با بسیج امکانات نسبت به تحقق آن مبادرت صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده است، افزود: سفیران پیشگیری از اعتیاد اهتمام جدی در این زمینه داشتند و امروزه ۳ هزار سازمان مردم نهاد و ۸ هزار مرکز درمانی در این زمینه در سطح کشور فعالیت دارند.

مومنی با اشاره به راهبرد مقابله با روان گردان‌ها گفت: فراجا، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در این زمینه همکاری داشته و تمرکز اصلی را بر کاهش عرضه و ترانزیت قرار دادند و در طول ۳ سال گذشته بیش از ۲ هزار تن انواع مواد مخدر کشف و از ورود آن به بازار‌های جهانی جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی در جهت کنترل تولید و توزیع مواد مخدر اقدام جدی داشته باشد، تصریح کرد: ایران در کشف و جلوگیری از مواد مخدر هیچ نگاه محلی و داخلی نداشته و بنابر آموزه‌های دینی و اعتقادی آن را یک دشمن جهانی می‌پندارد.

مومنی در واکنش به ادعای کاهش کشت تولید مواد مخدر در افغانستان، افزود: مستندات و شواهدات نشانه‌ای از کاهش کشت تولید مواد مخدر را نشان نمی‌دهد و در ورود و تغییر مرز‌ها کاهشی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش قاچاق و ورود مواد مخدر صنعتی هستیم، یادآور شد: متاسفانه پایه اصلی تولید مواد مخدر صنعتی پیش ساز‌هایی هستند که ممنوع نیستند و این از کشور‌ها صنعتی و اروپایی وارد افعانستان می‌شود و پیش ساز‌ها باید از مبدا تا مقصد تحت کنترل قرار بگیرند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنان در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد، خاطرنشان کرد: پایه اصلی و پیش ساز‌های تولید شیشه و متامفتامین از کشور‌های غربی به افغانستان افزایش یافته و تولید مواد مخدر افزایش داشته است.

وی در پایان بر مبارزه همه جانبه با بلای مواد مخدر تاکید و خاطرنشان کرد: کشور‌های غربی در این مسیر نه تنها ایران را کمک نمی‌کنند، بلکه با اعمال تحریم‌های ظالمانه مانع از برخورداری تکنولوژی و منابع لازم حمایتی می‌شوند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها