نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

مناسک حج یکی از دستاوردهای حضرت ابراهیم (ع) است/ تفکر در حج، مهم‌تر از هر عبادتی است

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب گفت: تمام زندگی حضرت ابراهیم (ع) درس است و بسیاری از رموزی که در اختیار داشته‌اند، همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.
کد خبر: ۶۷۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴ - 24June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش حج از دیدگاه مقام معظم رهبری در جمع کاروان دانشگاهیان و اساتید حاضر در مکه اظهار داشت: تمام زندگی حضرت ابراهیم (ع) درس است و بسیاری از رموزی که در اختیار داشته‌اند، همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

وی به‌عنوان نمونه یادآور شد: شیوه اقناعی در برابر ستاره‌پرستان و حیات موجودات در نزد حضرت ابراهیم (ع) از جمله علومی هستند که دست‌نخورده باقی مانده است. همچنین مناسک حج یکی دیگر از دستاورد‌های حضرت ابراهیم (ع) است و به‌همین دلیل امام خمینی (ره) حج را حج ابراهیمی می‌نامند. 

درخواست سرپرست حجاج ایرانی از دانشگاهیان

سرپرست حجاج ایرانی اهمیت درک رموز مناسک و معرفت پیدا کردن نسبت به آن در این سرزمین را ِیادآور شد و پیرامون برنامه زائران بیت‌الله‌الحرام در دوران پساحج تصریح کرد: جبرئیل هنگامی که در مسجد خیف بر پیامبر (ص) نازل شد، دو مأموریت احیای حج و تعیین جانشین را به‌ ایشان سپرد.

وی افزود: ما باید مبتنی بر این آموزه، حج را که کمال دین است به‌جا بیاوریم و نسبت به آن تفقه داشته باشیم. همچنین در سرزمین وحی از فرصت توبه استفاده کنیم و چنانچه با کسی حساب و کتابی داریم آن را ببخشیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: انجام برنامه‌های فراوانی در مکه ثواب بسیاری دارد، ولی تفکر مهمتر از هر عبادتی است که شایسته است نسبت به آن اقدام کنیم.

وی خطاب به حاضران گفت: خوب است در مسجدالحرام با خدا خلوت کرد و عمر خود را ورق زد و نام کسانی را که با هم نقار یا کدورتی داریم در ذهن مرور و کدورت را برطرف کنیم.

درخواست سرپرست حجاج ایرانی از دانشگاهیان

وی با تبریک فرار رسیدن عید غدیر توصیه کرد: امشب که شب عید غدیر است آنچه را که نیازمندیم از خداوند به احترام حضرت علی (ع) بخواهیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان گفت: برای افزایش تعداد زائران کاروان حج دانشگاهیان منعی نداریم، اما خود دانشگاهیان باید فیش حج داشته باشند.

در این همایش حجت‌اسلام و المسلمین «سید حسین رکن‌الدینی» معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به برگزاری شش همایش در مکه پیرامون حج در‌اندیشه‌های مقام معظم رهبری، اظهار داشت: یکی از همایش‌ها مربوط به اساتید و دانشگاهیان است. برای برگزاری این همایش از فروردین ماه فراخوان نگارش مقاله را منتشر کردیم و تعداد ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد. 

وی افزود: پس از داوری مجموعا ۹ مقاله برگزیده و در همایش‌ها ارائه شدند.

در ادامه این همایش دو تن از استاتید دانشگاه به ارائه مقالات خود پرداختند. اکبر توحیدلو در مقاله خود با عنوان «حج تمدن‌ساز امت اسلامی» درباره احکام حج توضیح داد. از نگاه این پژوهشگر هر یک از احکام حج بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این قابلیت را دارد که تمدن‌سازی کند و دینداری مهم‌ترین عامل تمدن‌ساز است و حج هم به‌عنوان یک فرصت زمینه‌ساز این مهم خواهد بود. به این دلیل که چندگانگی‌ها در حج به یگانگی تبدیل می‌شوند. 

درخواست سرپرست حجاج ایرانی از دانشگاهیان

همچنین عبدالمجید طالب‌تاش از دیگر اسایتد حاضر در این همایش مقاله خود را با عنوان «آداب و آثار حج در نگاه مقام معظم رهبری» ارائه کرد. وی که در مقاله خود به تحقیق درباره ۱۵ مؤلفه و آداب و مناسک حج پرداخته، عنوان کرد که در حقیقت حج ابراهیمی، دعوت به اسلام و نمایش نمادین زیست جامعه‌ اسلامی است. حج، کانون معارف اسلام و بیان‌کننده‌ سیاست کلى اسلام براى اداره‌ زندگى انسان است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین حامد کاشانی پژوهشگر حوزه و دانشگاه درخواست داشت تا فرصت دیدار از مراکز علمی و گفت‌وگو با شخصیت‌های دانشگاهی کشور میزبان برای اساتید ایرانی فراهم شود. 

در ادامه این همایش منصور شهریاری یاد‌آور شد که ارتقاء فرهنگی دانشگاهیان ارتباط مستقیمی با ارتقاء فرهنگی جامعه دارد و سفر حج می‌تواند نقطه شروع و آغاز جدیدی برای دانشگاهیان باشد که علاوه بر رشد علمی خود آگاهی معرفتی خود را هم افزایش دهند.
در پایان این همایش هم خانم عزیزی به خوانش دلنوشته‌ای در باره حج پرداخت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار